Dobrý den,
chtěla bych Vás poprosit o konzultaci ke směnné smlouvě. Jedná se o směnnou smlouvu bez doplatku. Vzhledem k tomu, že ve smlouvě nejsou uvedeny hodnoty směňovaných pozemků, nevím v jaké hodnotě budu účtovat o nabývaných pozemcích. Pozbývané pozemky vyřadím v účetní hodnotě. Evidenci pozemků nám zpracovává externí fi Real Soft, kdy dle jejich vyjádření nabývané pozemky ocenili cenou obvyklou. Mimo lesní pozemky, budou nabývané pozemky sloužit, jako budoucí stavební parcely k prodeji, v tomto duchu aktuálně probíhá i změna územního plánu.}
Dobrý den,
odpověď rozdělím na jednotlivá dílčí témata:
1. Ocenění
Souhlasím s Vámi, že pozbývané pozemky se vyřadí v jejich účetní hodnotě, tam ani jiný postup není možný.
U ocenění směnou nabytých pozemků bych doporučila postupovat podle Vašich zvyklostí. Můžete vyjít primárně z ceny od firmy, se kterou spolupracujete. Je samozřejmě možné si ocenění od nich upravit, případně prověřit - zda vychází z reálných obvyklých cen ve Vašem okolí. Doporučuju si vytvořit systém, jak s cenami pozemků od firmy budete nakládat - např. že pro jednotnost ocenění v účetnictví z něj vycházíte, ale v individuálních případech, kdy bude nějaký objektivní důvod danou cenu interně upravit, tak to s odůvodněním provedete. Jinak to ale berte jako dobrý obecný podklad pro určení reprodukční pořizovací ceny. Není žádoucí, abyste např. pozemek typu orná půda měly jednou oceněn za 2 Kč a za půl roku v ceně 4 Kč (pokud se to nezdůvodní) - proto jak říkám, vytvořit si systém a z něj vycházet. Ceny pozemků se mohou samozřejmě v čase měnit, na druhou stranu to určitě zohledňuje v navržených cenách i externí firma. Považovala bych jejich ocenění jako takovou alternativu znaleckého posudku (pokud ze zkušenosti budete vědět, že jejich odhad odpovídá skutečnosti).
2. Účtování
Pro účely nastínění účetního postupu vyjdu z ocenění pozemků od firmy. K datu podání návrhu na vklad budete účtovat:
311 MD/ 647 D 202 310 Kč
042 MD/ 321 D 202 310 Kč
321 MD/ 311 D 202 310 Kč
554 MD/ 031 D 400 599,64 Kč
031 MD/ 042 D 202 310 Kč + související náklady. U směny přičítáme obvykle polovinu nákladů s tím, že druhá polovina se účtuje jako provozní náklad související s vyřazovaným majetkem. Vy podle smlouvy hradíte poplatek za vklad a geometrický plán. Poplatek za vklad je typickým nákladem, který souvisí s vyřazovaným i zařazovaným majetkem. Ve výši 1000 Kč by se měl proto zaúčtovat na účet 538 s pol. 5362, ve výši 1000 Kč (druhá polovina) by se měl zahrnout jako související výdaj do ceny nabývaných pozemků (účet 042 s pol. 6130). U geometrického plánu to vypadá, že jste jej hradili jen v souvislosti se zaměřením nabývaných pozemků, pak by celý náklad na GP měl patřit na účet 042 s pol. 6130 (když nemá souvislost i s vyřazovanými pozemky, úhrada se nerozděluje).
3. Přecenění na RH
V účtování výše neuvažujeme s přeceněním na RH. A to hlavně proto, že jej u směny obecně nedoporučujeme, zvlášť když není sjednán žádný doplatek (tok peněz). Vysvětlení najdete v naší vzorové směrnici k RH, kterou máme zveřejněnou v dokumentech. Postupujte případně podle znění Vaší směrnice (např. významnost apod.), ale opravdu vezměte prosím v úvahu, že u směny bez doplatku je to hodně nevypovídající metoda, kterou nedoporučujeme.
4. Právní hledisko
Všimla jsem si, že směnná smlouva nebyla podepsaná bezprostředně po sejmutí záměru směny. Ale ověřila jsem, že jste se těsně vešli do obecné lhůty - podle metodiky MV č. 7.2. by se měl úkon schválit do 6 měsíců od sejmutí záměru. Nenašla jsem ale žádný výklad MV ohledně doby od schválení prodeje do doby uskutečnění (podpisu smlouvy), u Vás jsou to necelé dva roky, tak jen upozorňuji, že snad mezitím bylo nějak deklarováno, proč takové zdržení, případně se nějak dále projednávalo... (např. smlouva o smlouvě budoucí apod.).
5. DPH
Protože jste plátci, tak pro úplnost přikládáme vyjádření Ing. Nejezchleba k DPH:
Pokud pozemky, které pozbýváte jsou striktně ne k výstavbě, ale dále k zemědělství (a takto je to určeno i územním plánem), tak v případě, že to budete chtít vyplnit do přiznání korektně, tak ř. 50 a ř. 51 druhý sloupec, což je fakticky to samé, jako když to do přiznání vůbec nevyplníte.
Tzn. upozorňujeme, že jako plátci musíte prověřit charakter pozbývaných pozemků - pro účely zjištění, zda směna bude předmětem DPH či nikoliv.
Prosím o přehled za jakých situací je nutné provést rozpočtové opatření, např. před úhradou apod. a kdy není povinné (příjmy, financování) apod.}
Tento dotaz jsme si vložili sami za obec účtuje, že jsou na to časté dotazy a určitá nejistota. Hlavním záměrem vkladu odpovědi je přehled připojených dokumentů - stanovisek MF, kdy se např. nemusí RO dělat u příjmů, kdy se nemusí u výdajů apod. Jde o to, že tato stanoviska můžete použít i jako případnou argumentaci při přezkumech, pokud by vám bylo neprovedení RO vyčítáno a stanoviska MF jej nepovažují za nutné. Připojujeme i materiál ke školení z roku 2022, kdy jsme se tématu podrobněji věnovali i ve vztahu k přestupkům (kdy se jedná o porušení RK) - v materiálu ke školení najdete na str. 5-13. Jedná se dle našeho názoru o velmi důležitá stanoviska, jsou i ke stažení v dokumentech, ale zde je přikládáme pro jednodušší vyhledávání.
Dobrý den, prosím o odpověď na náš konkrétní případ pro nové vedení a RM.
Řeší se možnost ponechat krátk. term.vklad a nepřevádět ho celý na běžný účet ke konci roku. Pouze převést z něj přijaté úroky.
Často slyším obavy z ponechání Kč na TV k 31.12.. a záměry převést term. vklad k 31. 12. na 231, jen proto, aby byly přebytky k zapojení na 8115.
(hovořím o TV se splatností týden či měsíc, s aut. obnovou tj. i když uložím Kč před více jak rokem, prostředky jsou rychle dostupné a měly by se každý rok objevit dle mého názoru v krátk.fin. prostředcích a neohrozit tak pohled na celk. likviditu. Souhlasíte?)
V čem je problém a jaké jsou nevýhody, když by se fin. prostředky ponechaly na krátk.TV k 31.12.? Když se zůstatek TV může zapojit do rozpočtu 2023 přes +8117? V rozvaze 244 bez dopadu na celk. likviditu, ale jak to vyřešit v rozpočtu a v provizoriu? Prosím o vysvětlení - pro vedení:
Město má od května 2022 termínovaný vklad (TV) s týdenní splatností-s automat. obnovou. Rozpočtováno:
převod na vklad: -8118 160 a převod zpět na běžný účet: +8117 160. Nyní je stav TV vč. úroků 164 mil., a uvažuje se TV jistina vybrat jen částečně (nebo vůbec):
z vložených 160 mil. Kč na TV se převede na 231-běžný účet jen 20 mil. Kč.
Musím rozpočtovat úpravu na skutečnost nebo vůbec nemusím?: rok 2022:
- 8117 20 mil.
+ 8118 20 mil. Kč ?
V prosinci město schválí rozp.provizorium pro rok 2023, musí se zapojení TV v r. 2023 nějak v pravidlech zmínit? (plus např. doplnit pověření pro starostu města k provádění rozpočtových opatření k položkám 8117 a 8118 pro převody prostředků na termínované vklady a z termínovaných vkladů, jejichž zřízení je schváleno radou města. ZM bude o těchto RO informováno souhrnně za celý kalend. rok - pozn.: stejný text máme u schvál. rozpočtu 2022. )
Rada schválila založení konkrétního TV a pověřila starostu města k navyšování a snižování vkladů - a je o pohybech 1x měsíčně informována.
Plus nyní dle pokynů RM převedu do konce roku 2022 všechny přijaté úroky z vkladu na 231, aby se propsaly na POL 2141.
Běžně zapojujeme přebytky k 31. 12. přes 8115
př. návrh rozpočtu 2023:
Příjmy 390
Výdaje 560
Financování 170 mil, které se bude skládat z :
mínus 8124 splátky úvěrů: -5
plus 8117 (zapojení TV) +140
mínus 8115 příjmy fondů (např. ze tř. 3) -3 mil.
plus 8115 (účet 236 max. ve výši k 31. 12.)zapojení fondů 4 mil.
plus 8115 zapojení části přebytků k 31.12.-část účtu 231 ve výši 34 mil. Kč (ponechána rezerva mimo rozpočet ve výši cca 40 mil)
Je to takto správně?
Pokud budu chtít tento termínovaný vklad v r. 2023:
A) snížit - jak rozpočtuji ? - např. snížení o 50 mil. Kč ? - to si opravdu nejsem jistá.
B) navýšit o 30 mil.: rozpočtuji:
mínus 8118: -30 mil
plus 8117 +30 mil.. ?
Pokud TV snížím ještě za období provizoria - např. v lednu 2023, jak ho poté vyřeším ve schvál. rozpočtu?
Dále prosím o radu, jak nahlížet na rozp.provizorium a jeho návaznost na schválený rozpočet. Určujeme si běžně měsíčně 1/12 rozp.výdajů předch. roku na běžných výdajích plus jmenovitě položky, které tuto částku mohou přesáhnout (dle smluvních vztahů, zimní údržba v závislosti na klimat.podmínkách,.. zatímco u kapitál. výdajů se jmenují konkrétní akce s výší... (např. akce, u kterých se očekává dotace nebo akce, které se chtějí na zač. roku soutěžit a musejí tak správci rozpočtu již prokázat jejich krytí.).
Co když se akce z provizoria nakonec do schváleného rozpočtu 2023 vůbec nedostane (úhrada se neuskutečnila - ani vysoutěžení dodavatele) - je to problém? Je akce uvedená v provizoriu závazným ukazatelem?
I když jsou investiční akce v provizoriu konkrétně rozepsány, je v únoru pak schválen agregát rozpočtu (na třídy 1-4, u třídy 5 jsou závazné ukazatele oddíly, stejně tak u třídy 6 plus transfery přísp. org. a je zde uvedena třída 8 s položkami (viz výše).
Rozpis agregátu bere ZM pouze na vědomí, a poté je rozpis přeschválen radou s pravidly k rozpisu. Nově vzniklý výdaj schvaluje ZM.
Změnu rozpisu může podepsat starosta (bez omezení výše) - buď v rámci běžných výdajů a v rámci jednoho oddílu, nebo v rámci kapitálových výdajů a v rámci jednoho oddílu.
Zároveň připojuji dotaz, jak do provizoria a rozpočtu 2023 vyřešit bezúročnou zápůjčku dceřiné společnosti s.r.o. v rámci 15 mil. Kč, zatím na dobu 2 let od 1. 1. 2023 - na financování záloh na plyn a doplatků energií.
Zápůjčka má nahradit bank. kontokorent, než přijdou zálohy od nájemníků.
Do konce roku 2021 je cena plynu fixována, nyní skok na 2,5 násobek.
Dá se očekávat horní plat. schopnost nájemníků.
Pokud by se jednalo o čerpání jedněch 15 mil. - byť postupně, pak rozpočtuji v běžných výdajích jak?
Případný příjem ke konci roku (možná 5 mil. rozpočtuji do příjmů kam?}
Odpovědi k jednotlivým částem dotazů i vysvětlení jsou uvedeny v příloze odpovědi.
Dobrý den, prosím o kontrolu
OPŽP 2021 - 2027 na kanalizaci - max. výše dotace 34 890 471,- Kč
1)- celou tuto částku jsem dala na podrozvahu na 955 10 a vždy při došlé části dotace odúčtuji tuto část z podrozvahy a zaúčtuji 388 10/403
2) Od kraje 5 000 000,- zaúčtováno 4222/472 , podrozvaha 955 20 , 388 20 /403.
3) - Příjem dotace OPŽP postupně dle výdajů - investiční dotace 70% N148 Z5 UZ15501 pol.4216 a z těch 70% investiční dotace ještě obdržíme 3,5% neinvestiční dotace N148 Z5 UZ15016 pol.4116 ?
4) - Výdaje za rok 2023 byly celkem 16 782 601,78 Kč - nejsme plátci DPH
od našeho administrátora akce jsem dostala tabulku k průběžnému vyúčtování akce za rok 2023 kde je celková částka nákladů 16 782 601 ,78 Kč rozdělena na - Dotace OPŽP - 11 747 821,25 Kč tu zaúčtuji celou jako investiční (v dotazech jsem si vyčetla že se 3 a půl procenta neúčtuje s ÚZ 15016) - 042/231 , 2321 6121 , nástroj zdroj 1485 - naše uznatelné výdaje.
5) - Dále zbývá částka nazvaná uznatelné náklady stavby 5 034 779,00 (vím že se liší o 1,68 Kč, bylo mi řečeno že je to zaokrouhlování v systému jednou na dvě , jinde na pět desetinných míst) kterou bych zaúčtovala 042/231 , 23216121, nástroj zdroj 1485?
6.) Ale! dočetla jsem se že jednotlivé výdaje nemají být účtovány ze dvou dotací, ale administrátor zasílal výdaje paní Landové na kraj která mu z těchto uznatelných nákladů spočetla, ž můžeme uplatnit celou dotaci od kraje 5 000 000,- ( tu už jsme obdrželi)
Paní z kraje mi řekla, že ji kromě jiné analytiky u výdajů nemáme jinak označovat.
Takže zbylé náklady bych měla zaúčtovat takto:
-5 000 000,- Kč 042 23 / 231 10, 2321 6121 - proúčtovaná celá dotace od kraje
-zbylých 34 780,60 Kč 042/ 231 10 , 2321 6121 , nástroj zdroj 1481 - uznatelné náklady z vlastních zdrojů
7) Je správné si veškeré výdaje, uznatelná, neuznatelná, investiční i neinvestiční ( administrátor akce) související s akcí pod jedním ORG? Abych mohla dobře celou stavbu zařadit do majetku?
8.) Ještě jednou prosím - účelový znak 15016 - neinvestiční tedy vůbec neúčtuji u výdajů, bude zapsán pouze u příjmů dotace?
Děkuji za odpověď}
Odpovědi dle jednotlivých částí dotazů naleznete v příloze.
Prosím o popsání účtování, daňové problematiky, okamžiků uskutečnění účetního případu a DUZP, a dále evidenci v případech, kdy je obec oprávněná z věcného břemene.}
Dobrý den, problematika k věcnému břemeni, kde je obec oprávněná je komplexně uvedena v příloze k odpovědi.
Prosím o popsání účtování, daňové problematiky, okamžiků uskutečnění účetního případu a DUZP, a dále evidenci v případech, kdy je obec povinná z věcného břemene.}
Dobrý den, problematika k věcnému břemeni, kde je obec povinná je komplexně uvedena v příloze k odpovědi.
Dobrý den, tento měsíc (4/2024) proběhla na obci kontrola ze strany OSSZ. Mimo jiné se zabývali i sociálním fondem. Bylo nám řečeno, že příspěvky zaměstnancům by neměly být vypláceny na jejich osobní účet. Směrnici sociálního fondu přikládám na konec dotazu. Příspěvky účtujeme 528/335, 419/401, 335/236, nedaní se. Fungujeme tak, že zaměstnanec přinese daňový doklad o zaplacení daného příspěvku, vypíše formulář s žádostí o čerpání typu příspěvku v požadované výši. Po schválení paní starostkou a zaúčtování ze strany účetní dojde k evidenci vyplacených příspěvků (evidujeme zvlášť v tabulce a hlídá se roční čerpání) a proplacení na bankovní účet zaměstnance. Tedy bezhotovostně. DOTAZ: JAK TEDY VYPLÁCET PŘÍSPĚVKY ZAMĚSTNANCŮM? JAKÁ JE BĚŽNÁ PRAXE NA ÚŘADECH? PORUŠUJEME ZÁKON, PŘEDPISY..? SMĚRNICE PRO TVORBU A POUŽITÍ SOCIÁLNÍHO FONDU OBCE KARLOVICE I. Účel sociálního fondu Sociální fond je účelový peněžní fond (dále jen fond), který Obec Karlovice zřizuje dle § 5 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, k zajištění kulturních a sociálních potřeb zaměstnanců obce a členů zastupitelstva obce. II. Tvorba fondu Fond je tvořen přídělem finančních prostředků z rozpočtu obce do sociálního fondu, a to ve výši 4% z vyplacených hrubých mezd zaměstnanců obce a odměn za výkon funkce členů zastupitelstva předcházejícího kalendářního měsíce. Zdrojem fondu je rovněž zůstatek fondu z předešlého roku. III. Použití fondu a) Příspěvek na stravné zaměstnancům obce a uvolněným členům zastupitelstva lze přispívat na stravné ve výši 30,- Kč za každý odpracovaný den (5 odpracovaných hodin), ve dnech čerpání řádné dovolené a po dobu pracovní neschopnosti se příspěvek neposkytne b) Příspěvek na penzijní připojištění zaměstnancům obce a všem členům zastupitelstva lze přispívat na penzijní připojištění měsíčně ve výši 1 000 Kč, a to po dobu do prvního odchodu do důchodu. c) Příspěvek na kulturní a sportovní aktivity do výše 2 000,- Kč ročně, zdravotní aktivity a rekreaci do výše 4 000,- Kč ročně zaměstnancům obce a uvolněným členům zastupitelstva lze přispívat na návštěvy divadel, koncertů, aktivní a diváckou účast na sportovních akcích, návštěvy rehabilitačních zařízení, posiloven, plaveckých bazénů. Dále na léčebné pobyty, které nehradí zdravotní pojišťovny, pobyty na tuzemské i zahraniční dovolené, vitamíny, preventivní péči na úseku dentální hygieny, zubní úkony, brýle nebo čočky. Čerpat fond může zaměstnanec, který je v pracovním poměru na plný úvazek a člen zastupitelstva. IV. Závěrečná ustanovení Na poskytnutí příspěvků a jiné plnění z fondu není právní nárok. Při používání fondu se postupuje v souladu se schváleným rozpočtem a schválenou směrnicí. Zdanění prostředků fondu při jejich použití upravuje zvláštní předpis. Nevyčerpané prostředky a zdroje fondu koncem roku nepropadají, ale převádějí se do příštího roku. Neoprávněně vyplacené příspěvky z tohoto fondu je zaměstnanec i zastupitel povinen neprodleně vrátit. Touto směrnicí se ruší Směrnice pro tvorbu a použití sociálního fondu ze dne 14.12.2022. Schváleno Zastupitelstvem obce Karlovice dne 13. března 2024, usnesení č. 13/7/2024.}
Pravidla týkající se sociálního fondu stanovujete Vy (nejsou nikde definována v rámci nějakého závazného právního předpisu). V pravidlech by měl být popsán způsob čerpání těchto benefitů.
Je vhodné u většiny benefitů volit nepeněžní formu, kvůli případné povinnosti zdanění, par. 6 odst. 9 zákona o dani z příjmů č. 586/1992 Sb. v platném znění. Od roku 2024 jsou nové limity týkající se benefitů. Pro sport, rekreaci, kulturu je roční limit 21 983 Kč. V dokumentech najdete zpracovaný materiál Benefity zaměstnanců ÚSC a DSO, kde jsou tyto příspěvky a jejich limity zapracovány a detailně popsány.
Aby to bylo pro zaměstnance nepeněžní plnění, museli byste to zaplatit přímo poskytovateli služeb na základě jim vystavené faktury na obec. V praxi to bývá tak, že přímo v pravidlech nebo statutu sociálního fondu je přesně uvedeno, jak se tyto prostředky budou čerpat. Např. u dovolené: poskytovatel služby vystaví fakturu na obec, ve které bude uvedeno, že fakturuje za poskytnutí ubytování konkrétního zaměstnance. Obec tuto fakturu uhradí a pokud rekreace je dražší než poskytnutý příspěvek, zaměstnanec na účet obce doplatí rozdíl mezi fakturou a poskytnutým příspěvkem. Další benefity jako např. návštěvy posiloven, plaveckých bazénů, vitamíny a další se řeší nákupem poukázek, které se pak rozdávají zaměstnancům.
Chápu, že u všeho, co máte vyjmenované v bodě c to nejde a musíte zaměstnanci proplatit peněžní plnění. Nikde není dáno, že vy zaměstnanci nemůžete finanční plnění poskytnout. Bohužel toto plnění není osvobozené. Takové to finanční plnění se však poskytuje pouze přes mzdy a odvádí se z toho klasicky sociální a zdravotní pojištění.
Poznámka pana Ing. Nejezchleba:
Ano – u plnění podle §6 odst. 9 písm. d) je jako podmínka nutná definována nepeněžní forma plnění – popisuji to v dokumentu na benefity - str. 4 a 5. To platí i u posiloven, bazénů .... - takže nezbude nic jiného, než buď ta forma, která je uvedena, varianta poukázek anebo ještě argumentovat, že lístek šel koupit třeba vedoucí pracovník (tedy pokladnou Města) a následně předal vstupenku/permanentku apod. zaměstnanci. Je to protivné, ale pokud chcete osvobozené, jiná šance není.
Účtuju něco málo přes rok a prosím o konzultaci, zda mám správně některá účtování (na školení pro začínající účetní jsem se buď z časových či kapacitních důvodů nedostala):
• Příspěvek dobrovolným hasičům z vedlejší obce na zajištění požární ochrany – 5512-5321. Mám správně odpa?
• Všechna pojištění majetku účtuju 6320-5163. Nemám volit různé paragrafy např. pro povinná ručení aut dle různého vlastnictví?
• Členské příspěvky DSO čistý jihovýchod účtuju 3725-5329, Euroregion Pomoraví 6171-5229. Mám rozlišovat odpa a položky a nebo využít 6409?
• Pokuta za pozdní úhradu faktury za školení 542, 6171-5167. Je položka za pokutu stejná jako školení?
• Musí se rozpočtovat na 6409 mylné platby?
• Zálohy na energie u nájemníků bytů mám na 324, musím to využít i u jiných subjektů, kteří mi buď platí krátkodobě zálohy na energie ale nejsou nájemníci či jiné zálohy např. barely na vodu. Zatím účtuju u ostatních 314.
• Jak zaúčtovat finanční dar pro časopis Malovaný kraj, z.s. zaměřený na národopis účtuju 3399-5222?
• Je určen konkrétní odpa pro prodej knih? Zatím účtuju 2143-2112 a 3399-2112 dle obsahu knihy
• Na který odpa účtovat dary do tomboly? Je rozdíl mezi námi pořádaným plesem a darem např. na ples školy? Teď účtuju všechny 543, 3399-5194
• Úroky z prodlení z dodatečně podaného daňového přiznání za minulé roky účtuju 541, 6399-5363?
• Účelový finanční dar fyzické osobě 572, 3421-5493?
• Zpětný odběr kovového odpadu od Kovosteelu účtuju 3725-2324?
• Sociálně právní ochrana dětí 4329-5321?
• Mám správně odpa u finančních darů na zdravotní klaun 4379-5229 a linka bezpečí z.s. 4379-5222 ?
• Pak mám dotaz na termínovaný vklad. Četla jsem manuály, ale založili jsme tři termínované vklady a přestože jsou všechny dopředu schválené v radě, zaúčtování vč. financování jsme dělali u dvou vkladů až po rozpočtovém opatření, a tudíž byly vklady původně na účtu 231 a po rozpočtovém opatření na 244. Naše bankéřka mi tvrdila, že nám nechodí výpisy a pouze se mi připisovaly úroky na běžný účet, které jsem účtovala 662, 6310-2141. Když jsem tiskla výpisy za ostatní účty k 31.12., zázrakem se mi podařilo získat i výpisy z termínovaných vkladů a zjistila jsem, že jsou připisovány úroky i na vkladové účty. Teď vůbec nevím, jak využít rozpočtovou skladbu při účtování jak odvodu úroku z termínovaného vkladu tak i připsaného úroku na běžný účet tak, že se to nebilo a hlavně na který SU u termínovaného vkladu? 231 nebo 244 ? Musím účtovat zpětně takže i když byly úroky převáděny během roku, budu účtovat k 31.12., takže už mám použít 244, přestože v době úroků byly účty vedeny jako 231 ?}}
Dobrý den, pro přehlednost posílám i na mail. Odpovědi tučně
Takže: DSO – v pořádku, ER Pomoraví – tam není moc správně paragraf „správy úřadu“ 6171, ten je určen opravdu jen pro činnost obecních úřadu, zde vhodnější např. 3636 nebo 3639 (koukala jsem na jejich činnost na internetu).
Pokud se platila odděleně od školení, tak je správně položka 5191. Ostatní je dobře. Ještě prosím ověřit, zda opravdu pokuta, a ne úrok z prodlení za pozdní platbu, pak by byl správně účet 541, ale to není podstatné. Dle popisu to vypadá i tak spíše na smluvní pokutu, účet 541, než „Jiné pokuty...“ na účtu 542.
Nejprve je velký rozdíl mezi přijatými zálohami 324 – to je závazek, a poskytnutými zálohami 314 – to je pohledávka. Přijímané zálohy od nájemníků na energie a další služby k nájmu k vyúčtování na účet 324 určitě patří. V případě, že hradíte zálohy vy, vzniká vám pohledávka a poskytnuté zálohy se na účet 314 účtují, pokud hradíte něco dopředu, a ještě nedošlo k plnění nebo vyúčtování. Na 314 se účtují např. zálohy dodavatelům za energie (voda, plyn, elektřina), a to jak za nájemníky, tak za vlastní spotřebu – zde nevím jistě, zda jsem pochopila pointu dotazu.
To je správně, je to spolek, účet pro finanční dar jako transfer, tj. 572.
Nevím, o jaké knihy se jedná, ale účel nevolíme dle obsahu knihy, ale volíme dle účelu pořízení knihy, zde bych volila paragraf 2143 pro účely propagace obce (cestovní ruch), jinak spíše obecný jakoby prodej zboží, dáváme na paragraf 2141 Vnitřní obchod. U knih, které si vydává sama obec a pak je prodává se volí paragraf 3316 Vydavatelská činnost.
Tady je věcný od obce dar do jakékoliv tomboly dobře, a vlastně máte pravdu, jestli je to dar do tomboly, tak se třídí stejně, ač pořádáte ples vy jako obec, nebo myslivci, nebo škola. Mělo by se jednat o věcný dar a mělo by být schváleno radou, dle výše někdy i zastupitelstvem. V důsledku tím podporujete určitou činnost, i když končí tombola v rukou návštěvníků plesů, tak lze členit dary do tombol i paragrafem dle činnosti organizátorů plesu, ale toto třídění na paragraf 3399 můžete ponechat, většinou se tak postupuje. V případě plesu organizovaného obcí je určitě správně.
Ano, to je dobře.
Ano, pokud je to pro účel využití volného času dětí a mládeže, pak je to dobře. Položka 5493 se pro běžné peněžní dary FO v praxi nepoužívá, volí se spíše 5492, ať je dar účelový nebo neúčelový, viz obsahová náplň pol. 5493 (výdaje na transferové programy, na tuto položku tedy pokud byste vypisovali účelové dotační programy dle zákona č. 250/2000 Sb.). Tak raději ještě ověřte volbu.
Tady nemohu určit – nevím komu co platíte – jiné obci přispíváte na tuto činnost? Pak musí druhá obec přijmout s položkou 4121. Paragraf by mohl být, co jste uvedla, ale spíše bych musela vědět, komu, co a za co platíte.
Transfer nebo dar spolku je dobře položka 5222. Zdravotní klaun je o.p.s., správně je položka 5221. Paragraf – dávejte větší pozor na paragrafy sociální, obce je třídí často nesprávně, nejsou vždy vhodné pro neziskové organizace, přesto je ale např. pro Linku bezpečí doporučujeme (4379), jen prostě u sociálních paragrafů vždy hodně promyslet (lze volit ze sociálních spíše ty, které končí 9 – ostatní. K neziskovým organizacím je dobré volit paragraf 3900 – obecný ( i z důvodu rozpočtu, jedná se o více menších částek, nejsou pak příspěvky „rozházené po celém rozpočtu“), ale je možné i u příspěvku volit paragraf přesněji dle účelu.
O termínovém vkladu a úrocích a jejich převodu na ZBÚ by se správně mělo účtovat takto: 244/662 a převod 262/244 a 231 6310 2141 MD / 262 D. Pokud jste ve stejné výši na 662 u 231, jako je výše 662 u výpisu TV, tak je zbytečné o úrocích TV účtovat. Můžete také udělat součtový zápis k datu výpisu 244/662 a zase minus 662/244 – zde je to součtový zápis o převodu. Zde bych raději viděla ten výpis. V dokumentech ke stažení najdete z roku 2023 výklad k účtování o TV. TV se určitě vede na účtu 244 (do jednoho roku), dlouhodobý na účtu 068. Na účtu 231 lze výjimečně vést hodně krátkodobé TV typu jednodenní nebo týdenní, i k tomu máme dokument, ale to spíše kdybyste se s tím pak někdy setkala. Převod na účet TV se účtuje přes pol. 8118 (8128 pokud dlouhodobý).
Prosím o kontrolu, opravení a doplnění účtování.
Dne 1.8.2023 přišlo rozhodnutí z MŽP o poskytnutí dotace „Systém sběru odpadů“ celkové způsobilé výdaje 1.870.841,50 (79%maximální výše dotace 1.477.964,79) poslala jsem pro jistotu do mailu.
Investice UZ:15501 N 106 PJ 5
Neinvestice UZ: 15016 N106 PJ 5
Naše výdaje na akci celkem 1.816.200,- (79% dotace 1.434.798,-)
administrace projektu: 98.000,-
518/231 3726/5169 UZ: 15016 N106 PJ 5 77.420,-
518/231 3726/5169 bez značení? 20.580,-
kompostéry 300ks: 629.000,-
558/231 3726/5137 UZ: 15016 N106 PJ 5 497.068,-
558/231 3726/5137 bez značení? 132.132,-
štěpkovač +2x velkoobjemový kontejner: 1089.000,-
042/231 3726/6122 UZ:15501 N 106 PJ 5 860.310,-
042/231 3726/6122 bez značení? 228.690,-
k datu pořízení štěpkovače 8.11.2023
388/403 860.310,- (79% z celkových výdajů)
388/672 574.488,-
a dál už si nevím rady peníze doposud nepřišli zasílám Zjednodušenou žádost o platbu, která je ve vyšší částce než máme proinvestováno. Nevím, jakou částku dostaneme. Přebrala jsem v listopadu účetnictví, účetní na podrozvahu neúčtovala.}
Odpověď s rozpisem je v příloze.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková