Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu sociální fond odpovídá celkem 244 dotazů:

  • Benefity
    24. 04. 2025

    Chtěla bych se zeptat k benefitům zaměstnanců a uvolněných členů ZO. Nyní poskytujeme stravenky, příspěvek na penzijní připojištění a poukázky na kulturní,... účely. Máme zřízený sociální fond a pravidla, ale nemáme pro něj zvláštní účet. Nyní budeme místo stravenek poskytovat stravenkový paušál, který, jak jsem se dočetla, nemusíme poskytovat ze sociálního fondu, ale přímo z rozpočtu obce, pokud si vytvoříme interní směrnici. Šlo by i ty ostatní benefity vyplácet přímo z rozpočtu? Že bychom ten sociální fond zrušili a nemusela bych účtovat přes 401 a 419?}

    Není povinné mít zřízen pro benefity zaměstnanců sociální fond, lze přispívat i z rozpočtu obce. Sociální fond má výhodu v případě, kdy vznikají meziroční přebytky a převádí se účelově vázaný zůstatek do dalšího roku. Pravidla SF ale stejně vždy podléhají schválení v ZO, takže je to spíše taková psychologická výhoda pro případy větších objemů a druhů benefitů.

    Můžete tedy všechny benity pro zaměstnance klidně poskytovat přímo z rozpočtu. Určitě si vytvořte interní předpis, kde stanovíte výši a pravidla čerpání. Také si rozmyslete, zda na příspěvek budou mít nárok jen zaměstnanci (schvaluje rada/starosta) nebo i zastupitelé (jejich nárok musí schválit ZO).

  • Drobná pozornost k výročí a odvody
    18. 03. 2025

    Dobrý den,

    město jako zaměstnavatel kupuje svým zaměstnancům k životním výročím dárky jako pozornost, které hradí ze svého provozního rozpočtu a účtuje na položku 5194.

    Nejedná se o standardní dary k výročím (pracovním nebo životním) - toto máme řešeno v sociálním fondu města jako peněžní dary ve výši 5.000,-/výročí a ve mzdě pak zaměstnancům provedeme příslušné odvody).

    Hodnota těchto "dárků" je cca. 1.000,- Kč (u žen se jedná o kytice, muži si mohou vybrat - konkrétně to byl např. kompostér nebo držák na mobil).

    1) Musí se z těchto dárků (pozorností) u zaměstnanců také odvádět daň, SP a ZP jako z nepeněžních darů poskytovaných ze SF?
    2) Jak by to bylo v případě, kdybychom místo toho koupili třeba jen bonboniéru v hodnotě cca. 200,- Kč?

    Předpokládám, že pro odvody není rozhodující, odkud je dárek hrazen (běžný rozpočet nebo sociální fond).

    Děkuji za odpověď.}

    Cituji vám k tomu dokument k benefitům zaměstnanců - aktualizovaný 27.1.2025:

    "V pravidlech sociálního fondu máme nastaveno, že zaměstnancům při životním jubileu 50 a 60 let poskytujeme dar v hodnotě 1 500 Kč (v nepeněžní formě – zaměstnanec si vybere co chce a obec mu to objedná, zaplatí a dar potom předá). Jaký bude režim u těchto darů od roku 2024?

    Od roku 2024 budete muset tyto dary zdanit. Takže se domníváme, že pokud chcete takovýto dar nadále poskytovat, je skoro pro Vás jednodušší poskytnout peněžitý dar (technicky je to jednodušší a zdanění bude shodné). Samozřejmě pokud by dar směřoval pod plnění uvedená v §6 odst. 9 písm. d) (například kniha, vstupenka do divadla, příspěvek na sport), bylo by možné využít osvobození do úhrnného ročního limitu 21 983 Kč (od roku 2025 limit 23 279 Kč)."

    Takže opravdu nehraje roli, jestli ze SF nebo z rozpočtu a jak z citace výše vyplývá - jediná možnost, kdy se nedaní je, pokud zvolíte odpovídající typ daru.

  • stravenkový paušál 2025
    07. 02. 2025

    Dobrý den,
    obec nemá zřízený sociální fond. Chce přispívat zaměstnancům stravenkový paušál. Může přispívat zaměstnancům na HPP, a případně DPP, DPČ, zastupitelům? Je podmínkou sociální fond založit? Případně může obec řešit daný příspěvek interní směrnicí, nebo zápisem ze zastupitelstva? V jaké výši může poskytnout stravenkový paušál pro rok 2025, jsou daná minima a maxima, případně vazba na mzdu? Proplácí se zpětně za odpracované dny? Jak se takový paušál účtuje.
    Děkuji.}

    Můžete hradit příspěvek na stravování přímo z rozpočtu obce, nemusíte zřizovat SF. 

    Záleží na Vašich interních pravidlech. Stravenkový paušál je benefit pro zaměstnance a podle zákoníku práce si má zaměstnavatel ve vnitřním předpise určit pravidla poskytování příspěvku. Zákonný nárok na příspěvek na stravování zde není  vše záleží (výše, podmínky) na tom, jak si to sami určíte. Takže pokud si určíte, že příspěvek budou pobírat i "zaměstnanci" na DPP či DPČ může jim být příspěvek proplácen. Příspěvek z rozpočtu může být v jakékoliv hodnotě. Co je ale důležité, hlídejte si limit pro osvobození.  Vyhláška č. 475/2024 Sb. pak stanovuje letošní sazbu stravného pro nepodnikatelskou sféru v případě pracovní cesty trvající 5 až 12 hodin v horní výši 177 Kč. Na straně zaměstnance je tak příspěvek na stravování osvobozen od daně a pojistného do výše 123,90 Kč za odpracovanou směnu.

    Proplácení zpětně za odpracované dny:

     Musíte vždy posoudit, zda zaměstnanci za každý pracovní den daného měsíce opravdu vznikl nárok na osvobození příspěvku na stravování, částku již řešit nemusíte, tam jste v limitu. Aby za daný den příspěvek pro zaměstnance osvobozen, musí dojít ke splnění následujících základních podmínek (podmínky pro osvobození dle zákona o dani z příjmů):

    - zaměstnanec odpracuje daný den min. 3 hodiny 

    - zaměstnanci za daný den nevznikne nárok na stravné podle vyhlášky o cestovních náhradách

    Konkétněji k těmto podmínkám viz náš dokument ke zdaňování benefitů zaměstnanců. 

    Proplácení stravenkového paušálu předem:

    Co se týče proplácení předem, možné to asi  je, ale u stravenkového paušálu to není moc logicky správně. Muselo by se to každopádně řešit zálohově, protože v prvé řadě musíte po odpracování spočítat skutečný nárok dle Vašich interních předpisů a dále pak řešit, co z toho se musí případně zdanit. Ve výsledku je to podle mě zbytečně pracnější, tak zvažte. Zpětné proplácení je za mě jednodušší, ať si ulehčíte administrativu.

    Schvalování stravenkového paušálu uvolněných zastupitelů:

    Obecně veškeré benefity zastupitelů (§ 80 zákona o obcích) musí schvalovat ZO - viz pravomoc v § 84 odst. 2 písm. o):

    "stanovit paušální částku náhrady výdělku ušlého v souvislosti s výkonem funkce podle § 71 odst. 3, rozhodovat o mimořádných odměnách podle § 76 a o plněních pro členy zastupitelstva obce podle § 80,

    Takže stravenkový paušál pro uvolněné zastupitele musí schválit ZO.

    Účtování o stravenkovém paušálu: 

    Předpis např. 527 MD/ 331 D, výplata s pol. 5499, odpa 6171, 6112...

  • FRB - posílení fondu
    23. 01. 2025

    Jak prosím zaúčtovat a jak zprocesovat navýšení FRB?
    Chceme posílit FRB pro případné půjčky občanům. Bude o navýšení fondu rozhodovat ZM rozpočtovým opatřením? Položky 4134 a 5342 nerozpočtujeme. Anebo bude stačit, pokud ZM rozhodne o navýšení fondu a poté se finance převedou? Máme zřízen sociální fond a převod z běžného účtu na SF 236 rozpočtované pol. 4134 a 5342 nemáme a audit nikdy nic nenamítal.
    A opačný případ, pokud by jsme chtěli převést peníze z bytového fondu (z hospodářské činnosti) do rozpočtu města? Tam jsem našla, že by byla položka 6330/4131. Opět by rozhodovalo ZM, anebo by se dalo jen na vědomí? Děkuji a přeji hezký den}

    Máte tedy schválen peněžní fond ve smyslu zákona č. 250/2000 Sb. Pak platí  pro převod z běžného účtu na účet fondu, kde se prostředky evidují na účtu 236. Podle § 6 zákona č. 250/2000 Sb. je součástí rozpočtu tvorba a použití fondů a proto by se tvorba i čerpání mělo rozpočtovat. Je tam povinnost. Záleží jak máte nastavený statut k jednotlivých fondům jak pro tvorbu (příděl) a čerpání. Takže vám přímo nedokážu odpovědět, protože statut neznám. Pokud o navýšení má rozhodnout ZO, tak by toto navýšení mělo schválit včetně rozpočtového opatření. Jak jsem psala výše, fondy jsou součástí rozpočtu. Převod na FRB byste měla účtovat u 231 na par. 6330 pol. 5349 a u 236 na par. 6330 a pol. 4139. Z hlediska rozvahových účtů musíte ještě zaúčtovat tvorbu fondu 401 MD /419 D. 

    Zde ale dejte pozor - pokud se schválí jen rozpočet a ne výslově ZM změna statutu fondu, často kontroloři vyhodnocují jako porušení RK, je potřeba výslovně usnesení ZM o statutu fondu, resp. o jeho změně. 

    Jak jsem psala výše, pokud evidujete SF na účtu 236, tak pol. 5342 a 4134 by se rozpočtovat měla. To, že to neděláte nebo že vám to audit nenapadl, ještě neznamená, že to máte v pořádku. Ale je to na vás. Prováděcí předpis to nařizuje. 

    A ten bytový fond (hospodářská činnost), peníze asi evidujete na účtu 241. Pol. 4131 a par. 6330 máte zvolenou správně. Není to vyhrazená pravomoc ZO, takže by mělo stačit schválení radou. Převod z VHČ 262 MD/ 241 D, příjem na BÚ 231 MD 6330 4131/ 262 D.  Jedná se navýšení příjmů. V případě obráceného převodu by se muselo řešit RO na krytí výdajů, ale na to se neptáte. Pokud jsou ve VHČ volné prostředky, tak si myslím, že není ani nezbytný souhlas rady - lze si jakoby půjčovat a vracet ve stejném režimu jako mezi jiným běžnými ZBÚ - jen u vracení by se měl řešit rozpočet. Případně dát toto do kompetence rady rozpočtově. 

  • nepeněžní plnění
    21. 01. 2025

    Dobrý den,

    prosíme o zodpovězení dotazu:
    Některým zaměstnancům bude poskytnuta karta Multisport, která bude dobíjena s měsíční frekvencí ve výši 1.050,00 Kč/osobu.
    Tyto karty budou hrazeny z rozpočtu ÚSC, mimo Sociální fond.

    Naše úvaha: nepeněžní plnění zdaněné v rámci mzdy.
    Z jaké položky by měly být tyto náklady správně hrazeny? Musí s vyplacením udělit souhlas tajemník úřadu nebo stačí jen podpis příkazce operace?
    Jedná se o nepeněžní dar?
    Děkuji}

    Benefit by měl být poskytován v rámci schválené směrnice (tajemník), samotný výdaj se pak schvaluje již procesně klasicky, tam pak už stačí příkazce operace atd.

    Jedná se o nepeněžní formu, dá se podřadit pod použití "tělovýchovných a sportovních zařízení nebo poskytnutí příspěvku na kulturní nebo sportovní akce", takže by mělo být osvobozeno podle §6 odst. 9 písm. d) - bod 2, ale hlídat si roční limit, viz dokument k benefitům zaměstnanců. Pro rok 2025 je na volnočasové aktivity limit 23 278,50 Kč (ročně pro daného zaměstnance). A samozřejmě předpokládáme, že podmínky karty jsou nastaveny tak, že neumožňují čerpání na aktivity mimo §6 odst. 9 písm. d) (tedy, že s tím třeba nejde zaplatit občerstvení v nějakém sportovním centru apod.).

    Takže na kartu zaměstnance ano, ale do limitu nedanit. 

    Účetní zatřídění výdaje: Účet 528, pol. 5499. 

  • Sociální fond
    16. 01. 2025

    Dobrý den,
    na jaké par a položky rozpočtové skladby se rozpočtuje tvorba sociálního fondu? Rozpočtuje se tvorba sociálního fondu na položky 4, nebo se tvorba fondu rozpočtuje obyčejně na par 6171, položka například 5499?

    Je stanovena výše % ze mzdových prostředků, kterou může/musí být tvořen rozpočet sociálního fondu města?}

    Obce, města nemají určenou % výši ze mzdových prostředcích. Je opravdu na obci - ZO, na co chtějí příspívat zaměstnancům a kolik. Žádný předpis nenařizuje tvorbu a čerpání SF, pouze zákoník práce dává možnost si interně pravidla stanovit podle svého. Je vhodnější u většiny benefitů volit nepeněžní formu, kvůli případné povinnosti zdanění, par. 6 odst. 9 zákona o dani z příjmů č. 586/1992 Sb. v platném znění. Od roku 2024 jsou nové limity týkající se benefitů pro sport, rekreaci, kulturu.

    V dokumentech najdete zpracovaný materiál Benefity zaměstnanců ÚSC a DSO, kde jsou tyto příspěvky a jejich limity zapracovány a detailně popsány.

    Rozpočet SF: pro příděl do SF se použije výdajová pol. 5342, a příjmová položka 4134 na fondu a ano, měla byste je rozpočtovat. Jedná se o konsolidační položky a proto se musejí rovnat. Čerpání SF je možné s pol. 5499 a par. 6171. Také se rozpočtuje. V rozpočtu je pak fond 2x ve výdajích, 1x ze ZBÚ a 1x z fondu a 1x v příjmech, příjem na fond, fond pak má svůj vlastní rozpočtový okruh na příjem, výdaje a financování. 

  • Penzijní pojištění u zaměstnanců a starosty obce
    11. 12. 2024

    Chtěla jsem se zeptat, obec nemá zřízený sociální fond, mohla by i přesto přispívat na penzijní pojištění zaměstnancům a starostovi z rozpočtu obce? Pokud ano, jaké by bylo účtování?}

    Určitě přispívat můžete, nemusíte na to povinně zřizovat sociální fond, peněžní fondy obec zřizuje dobrovolně, žádný není povinný. Pozor jen na to, že pokud chcete přispívat jakémukoliv zastupiteli (tedy i starostovi), musí to schválit zastupitelstvo obce. Příspěvek zaměstancům schvaluje rada/starosta. 

    Nárok si pravděpodobně stanovíte interním předpisem (je to vhodné), účetně pak takto: 

    Předpis 527/ 333, úhrada s pol. pol. 5499, odpa zaměstanců.

    Účet 528 v případě, že by nárok na tento příspěvek nevyplýval z vnitřních předpisů (vyhláška v obsahové náplni účtu 527 odkazuje na zákon o daních z příjmů). Což zde asi moc nenastane...

  • Sociální fond - čerpání
    04. 12. 2024

    Dobrý den. Prosím o pomoc s účtováním čerpání použití SF. Dle zásad SF je účtován rozvahově, bez zvláštního účtu, je nutné zůstatek ke dni 31.12. vyčerpat do nuly a to tak, že každému, komu náleží příspěvek ke spoření na stáří je zaslána částka na účet fondu spoření. Aktuální zůstatek není dobře dělitelný počtem účastníků, vychází číslo, které má za desetinnou čárkou 7 čísel. Zbyly by nevyčerpané 3 haléře.
    Poskytnutý příspěvek na spoření na stáří bych účtovala takto:
    527/231/6171/5499
    419/401
    Je možné aby v 1 řádku zápisu (527/231) byla částka čerpání 75114,97 a v druhém řádku (419/401) částka 75115 ?

    Omlouvám se za trochu nesrozumitelný dotaz a děkuji
    (Zůstatek SF je 75115/7 = 10730,7142857 Kč, když zašlu 10730,71*7= 75114,97 Kč)}

    Správně byste měli mít zřízen oddělený bankovní účet a prostředky fondu vést na účtu 236. Je nutné zachovat rovnost účtu 236 a 401, obdobně tedy i části účtu 231 pro fond (např. pod org) a účtu 401.

    Zvažte, jestli má ve vašem případě peněžní fond vůbec smysl můžete příspěvky rovnou poskytovat z rozpočtu, když je vedete jako součást BÚ.

    Vaši situaci bych vyřešila jednoduše tak, že jednomu zaměstnanci bych poslala o tu částku 0,03 Kč více, to snad ani nemůže být vyčteno jako diskriminace :)

    Pokud nárok na příspěvek na penzijni přípojištění vyplývá z vnitřního předpisu zaměstnavatele (což by mělo být), pak je to daňově uznatelný náklad, který patří na účet 527.

  • Příspěvek na penzijní připojištění
    03. 12. 2024

    Od nového roku máme jako zaměstnanci mít příspěvek na penzijní připojištění. Musíme kvůli tomu zřizovat sociální fond nebo to může být hrazeno z rozpočtu obce. Pravidla by se stanovily patrně vnitřním předpisem nebo zahrnuli do směrnice o mzdách? Jiné benefity nemáme.}

    Není povinné mít zřízen pro benefity zaměstnanců sociální fond, lze přispívat i z rozpočtu obce. Sociální fond má výhodu v případě, kdy vznikají meziroční přebytky a převádí se účelově vázaný zůstatek do dalšího roku. Pravidla SF ale stejně vždy podléhají schválení v ZO, takže je to spíše taková psychologická výhoda pro případy větších objemů a druhů benefitů.

    Můžete tedy klidně poskytovat přímo z rozpočtu. Určitě si vytvořte interní předpis, kde stanovíte výši a pravidla čerpání. Také si rozmyslete, zda na příspěvek budou mít nárok jen zaměstnanci (schvaluje rada/starosta) nebo i zastupitelé (jejich nárok musí schválit ZO).

    Abyste daný příspěvek zaměstnanci nezdaňovali, musí být splněny zákonné podmínky, které vysvětlujeme v dokumentu k benefitům zaměstnanců, cituji:

    "Tento typ benefitu uvádíme samostatně, neboť se může objevit určitý neklid změnami, které vznikají u příspěvkových organizací. Příspěvkové organizace jsou totiž povinny od roku 2024 v rámci FKSP vyčlenit minimálně 50 % rozpočtovaného základního přídělu FKSP právě na oblast penzijního připojištění (dlouhodobých produktů na stáří).

    Pro ÚSC a DSO ale toto neplatí – tedy stále je na dobrovolnosti ÚSC a DSO, zda zaměří benefity do této oblasti, či tuto oblast úplně vynechá.

    Zkusíme si shrnout, co se v této oblasti objevuje:

    • Osvobození je limitováno příspěvkem zaměstnavatele ve výši 50 tis. Kč za rok (je to součet za životní a penzijní připojištění). Samozřejmě je nezbytné splnění podmínek pro dané produkty obsažené v zákoně (to již budou vědět jednotlivé finanční instituce, které produkty poskytují …)
    • Nicméně tato oblast je zasažena dalšími změnami předpisů s účinností od 1. 7. 2024
    • pro mne je nejdůležitější to, že by se měla upravit minimální částka spoření od které má zaměstnanec nárok na státní příspěvek u penzijního připojištění z 300 Kč na 500 Kč.
    • Dále státní příspěvek již nebudou dostávat starobní důchodci
    • Také se má změnit i výše státních příspěvků.

    K tomuto tématu více například zde:

    https://www.penize.cz/doplnkove-penzijni-sporeni/441320-statni-podpora-penzijniho-sporeni-zmeny-od-roku-2024-prosly-nova-tabulka-pro-statni-prispevek-a-danove-vy

    Uvádíme to kvůli tomu, že některé ÚSC zejména na penzijní připojištění přispívají a plánované změny mohou vést k tomu, že bude snaha změnit nastavení příspěvků (výši, která se přispívá ….)."

  • Sociální fond a paragony
    03. 12. 2024

    Když přinese zaměstnanec doklad z lékárny za nákup vitamínů nebo paragon za nákup vstupenek (není faktura ani doklad na obec, pouze účtenka) je možno toto zaměstnanci z pokladny proplatit za předpokladu, že to přičteme ke mzdě a odvedeme všechny zákonné platby? Děkuji}

    Na první pohled není splněna podmínka nepeněžního plnění. Je to skoro škoda, možné postupy pro osvobození popisujeme v dokumentu z 15.8.2024 "Benefity zaměstnanců" (je řešením např. zakoupit zaměstnancům poukázku), cituji stěžejní část:

    "Osvobození od daně z příjmů je podmíněno nepeněžní formou poskytnutí benefitu. Pokud by byly poskytnuty přímo peníze, benefit by nebyl osvobozen od daně z příjmů.

    Nepeněžní forma je zachována v následujících variantách:

    • Akci pořádá přímo zaměstnavatel
    • Plnění nakoupí zaměstnavatel (faktura/doklad na zaměstnavatele) a ten je předá zaměstnanci (který může určitou část doplatit
    • Předání poukázek (je ale nezbytné zajistit, že je lze pouze využít na stanovený účel – přitom nevadí, když je možnost na více účelů – ale všechny musí splňovat podmínky pro osvobození, nesmějí být směnitelné za peníze …), případně využití elektronických karet."

    Ve Vašem případě bychom mohli pracovat s tím prostředním bodem. U vstupenek, teoreticky i vitaminu jsou v praxi využívány někdy postupy typu - kupuje to za hotové zaměstnavatel a zaměstnanci to předá, u paragonů, které se nevystavují na konkrétního odběratele to není ničím zakázaný postup.

    Jsou možné dva postupy - jestli to koupíte za hotové a zaměstnanci předáte, nebo si to kupuje zaměstnanec sám a vy mu to jen proplácíte. Pokud budete trvat na druhé variantě, tak se musí zdanit. 

    U vybraných osvobozených plnění si hlídejte roční limit, viz str. 5 zmiňovaného dokumentu.

  • Sociální fond 2024 - karty do Lidlu
    11. 11. 2024

    Doteď jsme dostávali dárkové karty do Lídlu v hodnotě 5.000 kč. Bude nutné po nové úpravě tento benefit zdanit?}

    Dle mého názoru je to k dodanění (a myslím si, že to bylo k dodanění i v minulosti, pokud ten dar byl v této výši). Nesplníte důvody pro osvobození podle §6 odst. 9 písm. d) - protože za toto lze pořídit asi prakticky vše (nejen ta plnění, která jsou zde vymezena). Osvobození při nepeněžním daru bylo zrušeno s účinností od 1. 1. 2024- navíc bylo i dříve limitováno částkou 2 000 Kč.

    Takže za mne určitě ke zvýšení základu daně u zaměstnance jako nepeněžní příjem.

  • Sociální fond- čerpání
    31. 10. 2024

    Máme sociální fond, z kterého přispíváme zaměstnancům na obědy (všem zaměstnancům 10 osob), penzijní připojištění (4 osoby), životní jubileum, odchodu do důchodu nebo poskytujeme poukazy v Dr. Max (zbývajících 6 osob. I když mají nárok všichni, dohodli jsme se že poukázku dostanou ti co nemají penzijko, aby se to trošku peněžně vyrovnalo. Dělníci obce nemají penzijko.). Dříve jsme kupovali i kolekce, ale protože se od 1.1.2024 věcné dary daní, tak jsme od toho upustili. Zajímalo by nás ale , kdybychom je koupili, jak se fyzicky provede dodanění. Jak spočítat daň a kam ji odvést.
    Čerpání sociálního fondu je hlavně zaměřeno na kulturu, na zdravotnictví nebo na šetření na penzi. Ale to našich dělníků vůbec netýká, ale rádi bychom jim přispěli více. Vím, že čerpání je na obci, co si stanoví do statutu, ale vůbec nás nic nenapadá. Je nás jasné, že by jim udělal radost poukaz do Kauflandu apod. Děkuji.}

    V dokumentech najdete zpracovaný materiál Benefity zaměstnanců ÚSC a DSO, kde jsou tyto příspěvky a jejich limity zapracovány a detailně popsány.

    Jak píšete, toto byste měli mít ošetřeno ve statutu. Je opravdu na obci - ZO, na co chtějí příspívat zaměstnancům. Žádný předpis nenařizuje tvorbu a čerpání SF, pouze zákoník práce dává možnost si interně pravidla stanovit podle svého. Je vhodnější u většiny benefitů volit nepeněžní formu, kvůli případné povinnosti zdanění, par. 6 odst. 9 zákona o dani z příjmů č. 586/1992 Sb. v platném znění. Od roku 2024 jsou nové limity týkající se benefitů pro sport, rekreaci, kulturu. Tento roční limit je 21 983 Kč.

    Bohužel Vámi uvedená kolekce nebo poukázka do Kauflandu nespadá do výčtu benefitů, které můžou být osvobozeny v daném limitu pro rok 2024. O hodnotu kolekce nebo té poukázky (hodnotu poskytnutého daru) budete muset zvýšit základ daně u zaměstnance. Účtování bude stejné jako když účtujete mzdové prostředky a jejich odvody. Tedy díky tomuto benefitu se zvýší základ daně, bude vyšší hodnota 524/336,337 (sociální i zdravotní) a bude vypočtena vyšší daň z příjmů ze závislé činnosti a vyšší hodnota sraženého pojisntého - tedy MD 331/Dal 342, 336,337 Jedná se pouze o zvýšení základu daně k výpočtu daně, kterou by ten zaměstnanec měl odvést FÚ. Takže jak píšeme - zaúčtování je naprosto stené, jen ty odvody díky tomu přidanění budou vycházet vyšší.

    Poznámka: Upřímně - pokud mám na obci dělníka, kterého zajímá jen jídlo a pití, tak mu mohu dát co nevyšší příspěvek na jídlo, aby to nedodaňoval a zbytek nemá cenu - to je nejlepší rovnou mu dát odměnu do mzdy ...

  • Úřad práce - dotace na pracovní místo
    28. 06. 2024

    Obec má podepsanou s úřadem práce Dohodu o vyhrazení společensky účelného pracovního místa a poskytnutí příspěvku, spolufinancovaného ze státního rozpočtu a Evropského sociální fondu. Dohoda byla podepsána dne 25.4.2024. Úřad práce poskytne příspěvek ve výši 50 % z řádně vynakládaných prostředků na mzdy zaměstnance, maximálně 14 671 Kč měsíčně, u toho 76,73 % hrazeno z prostředků ESF a 23,27 % je hrazeno ze státního rozpočtu ČR. Součet poskytnutých měsíčních příspěvků nepřekročí částku 176 052 Kč. Příspěvek bude poskytován za dobu od 1.5.2024 do 30.4.2025.
    Způsob o kontrolu účtování na podrozvahu, účtování a zaokrouhlení:
    - 1.6. 2024 - podrozvaha 915 MD / 999 D částka 176 052 Kč (neuvědomila jsem si ke dne podpisu dohody dne 25.4.2024 nezaúčtováno)
    předpis dotace 346 MD / 672 D částka 14 671 Kč
    - příjem dotace od ÚP ve výši 14 671 Kč, zaúčtováno 346 D / 231 pol. 4116 MD, z toho 76,73 % z ESF (N 144, Zdroj 5, ÚZ 13022) částka 11 257 Kč (před zaokrouhlením 11 257,06 Kč) a 23,27 % ze SR (N 144, Zdroj 1, ÚZ 13022) částka 3 414 Kč (před zaokrouhlením 3 413,94 Kč)
    - dotace ve výdajích ve výši 14 671 Kč, hrubá mzda 10 965 Kč na 231 pol. 5011 (účtování N, Zdroj, ÚZ stejný jako o příjmu dotace), z toho ESF 9 033 Kč (před zaokr. 9 032,97 Kč) a SR 1 932 Kč (před zaokr. 1 932,03 Kč), zdravotní pojištění částka 987 Kč na 231 pol. 5032, z toho ESF 813 Kč (před zaokr. 813,09 Kč) a SR 174 Kč (před zaokr. 173,91 Kč), sociální pojištění 2 719 Kč na 231 pol. 5031, z toho ESF 2 240 Kč (před zaokr. 2 239,91 Kč), SR 479 Kč (před zaokr. 479,09 Kč)}

    Předpis dotace účtujete v den přijetí finančních prostředků na bankovní účet spolu s přijetím dotace. Ale předpokládám, že to tak je myšleno. Ještě vám tam chybí odúčtování došlých prostředků z podrozvahy zápisem 999 MD / 915 D ve výši 14.671,-- Kč.

    Jinak účtování máte správně. Jste šikulka :-)

    Jenom malá poznámka k zaokrouhlování: Skutečnost se zpravidla zaokrouhluje na 2 desetinná místa, do rozpočtu na koruny, podíl EU směrem dolů, celkem má dotace odpovídat, takže se upraví podíl SR na součet. Takže  podíl EU a SR se pak zaokrouhluje na koruny u dotace i u skutečnosti. Tento postup je dle stanoviska MF z roku 2016, ale už nevím, zda se dá ještě najít - že se víckrát měnily stránky www.mfcr.cz.  

  • Sociální fond
    20. 06. 2024

    Zastupitelstvo by chtělo upravit benefity ke směrnici o SF. Je možné aby byla platnost od 1.7? Nebo se musí jet podle starých pravidel, kde jsou částky jiné.}

    Žádný předpis nenařizuje tvorbu a čerpání SF, pouze zákoník práce dává možnost si interně pravidla stanovit podle svého. Pokud chcete navýšit (upravit) benefity v rámci roku je to pouze na Vás, respektive na ZO. Jenom je potřeba tyto interní pravidla změnit a upravit rozpočet pro čerpání SF k datu, kdy nastane platnost interních pravidel. Je nezbytné hlídat u zaměstnanců  nové limity týkající se benefitů - např. u příspěvku na stravné musí být splněno např. odpracování min. 3 hodiny směny, pro sport, rekreaci, kulturu je roční limit 21 983 Kč. V dokumentech najdete zpracovaný materiál Benefity zaměstnanců ÚSC a DSO, kde jsou tyto příspěvky a jejich limity zapracovány a detailně popsány.

  • Dlouhodobý finanční produkt
    07. 06. 2024

    Město má sociální fond, z kterého poskytuje příspěvek na penzijní připojištění zaměstnancům, může do statutu fondu doplnit i příspěvek na dlouhodobý investiční produkt? Je možné přispívat zaměstnancům na oboje nebo jen buď anebo?}

    Ano - určitě může - není v tom problém.

    Je určitě možná kombinace - i pro osvobození od daně z příjmů (aby se to nepřidaňovalo) se v Zákoně nyní objevuje následující ustanovení:

    m) příjem v podobě příspěvku uhrazeného zaměstnavatelem na daňově podporované produkty spoření na stáří jeho zaměstnance nebo na daňově podporované pojištění dlouhodobé péče, jehož pojistníkem je jeho zaměstnanec, do úhrnné výše 50000 Kč ročně,

    Takže hovoří se o "úhrnné výši" - tedy jsou možné i vzájemné kombinace a je to na všechny daňově podporované produkty na stáří (a DIP tam patří).

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu