Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu opravné položky odpovídá celkem 338 dotazů:
Jak zaúčtovat výměnu elektronické úřední desky umístěné na návsi obce. Začátkem roku nám byla vandalem totálně zničená elektronická úřední deska v pořizovací ceně Kč 442.134,-. (zařazení v klasifikace v roce 2021 26.40.34, zůstatková cena nyní Kč 176.850,-) Kč 100.000,- dostaneme jako pojistné plnění od pojišťovny, zbytek budeme muset vymáhat na viníkovi, který byl naštěstí PČR dopaden, ale vymožení náhrady je značně nejisté a potrvá dlouho. Z původní elektronické desky zůstal pouze betonový stojan, celá elektronika byla nahrazena totožnou úřední deskou jako byla původní - tedy za mne oprava. Faktura za opravu se vyšplhala na částku Kč 345.213,-, což nemá daleko k původní PC. Nejsem si nyní jista původní kvalifikací, prosím tedy o radu, zda jsme zařadili dobře, nebo máme přeúčtovat? Dále řeším, že pokud bych dala opravu do nákladů, zůstatková cena se nezmění, což mi nepřijde úplně v pořádku, aby měla takto nízkou hodnotu, když je fakticky zcela nová. Neměla bych raději zaúčtovat jako totální škodu, vyřadit a zařadit jako novou? Jak zaúčtuji nárok na náhradu od viníka škody? Musí proběhnout soud, ale nejspíš bych měla zaúčtovat nějaký odhad?}
Tak, jak to popisujete, bych účtovala o pořízení nové desky. Původní desku vyřaďte zápisem 547 MD/ 082 D v zůstatkové ceně, 082 MD/ 022 D v pořizovací ceně (odhaduji, že jste jí evidovali na účtu 022).
Novou desku pořídíte jako nové zařízení na účet 022.
Náhradu od pojišťovny předepište 377/649, příjem na pol. 2322.
Náhradu škody od viníka předepište zatím jako podmínenou pohledávku do podrozvahy, zápis 948 MD/ 999 D. Až po ukončení soudu předepište přiznaný nárok (jistinu) zápisem 311 MD/ 649 D, když nezaplatí, tvořte opravné položky a dále vymáhejte.
Nevím ještě, jakou roli v ocenění desky hraje ten betonový stojan, správně bychom měli pracovat při vyřazení jen s cenou úřední desky (a případně ke stojanu zařadit tu novou desku, pak by se s tím pracovalo jako s vyřazením části věci, jestli stojan a deska bylo jedno zařízení na účtu 022).
Evidujeme pohledávku za Sber bankou na účtu 377 a účtujeme o OP, nemusí se tato pohledávka přeúčtovat na dlouhodobou pohledávku na účet 469? V tom případě, kam by se účtovaly OP?}
Určitě pohledávku nemusíte přeúčtovávat na dlouhodobou. Podle účetních předpisů rozhoduje při vzniku pohledávky splatnost, proto ji stále nechte na účtu 377.
Jenom pro doplnění, pokud byste vedla dlouhodobou pohledávku na účtu 469, opravné položky k tomu účtu se tvoří na účet 149.
V roce 2023 vyfakturovala obci firma projekt na sol.panely za 211 145,- Kč
obec ho zaplatila, ale akce se neuskutečnila a tak 13.9.2023 posla firma
dobropis na tuto částku. Dosud nezaplatila, obec je dala k soudu. Musíme dělat opravné položky?}
Oběcně se opravné položky tvoří k pohledávkám podle § 65 odst. 6 vyhlášky č. 410/2009 Sb.. Tvoří se ve výši 10 % za každých 90 dní po splatnosti. Píšete o dobropisu. Pokud ho máte po celou dobu zaúčtovaný na pohledávkovém účtu 311, tak bych je vytvořila. Pokud dobropis máte zaúčtovaný na účtu 321 mínusem, tak OP se k účtu 321 - závazkům netvoří. Většinou softwary na knihu došlých faktur jsou nastaveny na účet jeden účet a to 321 a k 31.12. si právě vypomaháme účtem 311, kdy záporný zůstatek účtu 321 přehazujeme na účet 311 a na začátku dalšího roku ho vracíme zpět. Jedná se však o pohledávku a měla by být účtována po celou dobu na pohledávkovém účtu 311 (krátkodobé) nebo 469 (dlouhodobé) a měly by být účtovány OP.
V roce 2023 jsme vystavili tři penalizační faktury v celkové částce 8 829 990,- Kč se splatností 28. 7. 2023. Do 31. 12. 2024 nebyly faktury uhrazeny.
K 31. 12. 2023 jsem zaúčtovala opravné položky k pohledávce ve výši 882 999,- Kč (556/194).
K 31. 12. 2024 jsem využila pomocnou kalkulačku MF, kde jsem zadala údaje: splatnost, nominální hodnota a datum, ke kterému se vypočítá výše opravné položky a vyšla mi výše opravné položky 4 414 995,- Kč.
Ve VZZ k 31. 12. 2024, řádek A.I.33 je hodnota 882 999,- Kč vykázaná v minulém účetním období. Zatím jsem o opravných položkách k pohledávkám neúčtovala, tak prosím o radu, jakou částku mám vykázat za rok 2024? Zda-li částku 4 414 995,- Kč nebo jenom rozdíl (4 414 995 - 882 999 Kč).
Výkazy odesíláme do 14. 2. 2025. Děkuji za odpověď.}
K 31.12.2024 byste měla vyčíslit a zaúčtovat opravnou položku za rok 2024. To je celkem 4 x 882 999 Kč - OP se tvoří ve výši 10 % za každých 90 dní po splatnosti. MF vám tam uvádí celkovou výši OP od data splastnosti, tzn. součet OP za rok 2023 (10 %) a za rok 2024 (40 %).
Určitě vykažte v roce 2024 jen ten "rozdíl", tzn. aby na účtu 194 bylo k 31.12.2024 celkem 4 414 995 Kč, toto je Vaše kontrola - neřešte účet 556, ale rovnost na kalkulačku MF musíte zajistit vždy celkovou hodnotou OP na účtu 194, účet 556 se zde počítá v součtu za roky.
Dobrý den, kraj daroval obci pozemek v hodnotě 9000 Kč na kterém je zaevidovaný investiční transfer MF v hodnotě 6000 Kč. Zaúčtovala jsem pozemek v hodnotě 9000 Kč 031/401 AU dary a transfer v hodnotě 6000 Kč 401 AU dary/403 AU dary. Transfer nebudu rozpouštět do výnosů, zůstane jen zaevidovaný. Je to tak v pořádku? Děkuji.}
Ano, je to tak v pořádku, vše máte dobře.
Účet 403 se rozpouští do výnosů proti nákladu z majetku. U pozemku, který je neodpisovaným majetkem, přichází v úvahu jedině situace, kdy byste k němu někdy tvořili opravné položky, nebo ho vyřazovali do nákladů (např. prodejem či bezúplatně jiné než VÚJ). Jinak po celou dobu jeho evidence v účetnictví je účet 403 ve vztahu k pozemku bez pohybu.
Chtěla jsem se zeptat na opravné položky k účtu 462. Na podzim roku 2023 zastupitelstvo schválilo bezúročnou půjčku občanovi v tíživé finanční situaci, bylo to na nákup stavební buňky ve výši 27 000,00 Kč, aby měl kde bydlet. (v exekuci přišel o dům). Ve smlouvě stojí, že „vydlužitel se zavazuje zapůjčiteli vrátit zápůjčku v pravidelných měsíčních splátkách v částce 1 000,00 Kč vždy k 15. dni v měsíci, a to pod ztrátou výhody splátek.“
Vydlužitel řádně splácel do května 2024, potom se opil, utrpěl úraz hlavy a byl až do prosince 2024 nemocný. Teď v lednu zase začal splácet.
Asi bych měla tvořit nějaké opravné položky?
Poradíte mi?}
Záleží, jak jste nastavili pohledávky, pokud jste nechali jednu pohledávku na 462 i při sjednání splátek, pak OP tvořte v pravidle 10 % za každých 90 dní po splatnosti, stačí k 31.12.2024, zápis 556 MD/ 142 D.
U splátkových kalendářů je také možné nastavit jakoby jednotlivé pohledávky po měsíčních splátkách, je to pracné, často kvůli nesplácení nepřínosné, my často doporučujeme spíše ten první případ - splácení jedné dlouhodobé pohledávky. V případě nastavení jednotlivých splátek dle splatnosti se pak musí OP dělat dle jednotlivých nesplacených splátek, které jsou již po splatnosti.
Dobrý den,
máme v účetnictví 2 pohledávky od stejného dlužníka splatné 5.9.2023 (136 tisic) a 30.9.2023 (42tisíc, stav celkového dluhu k 31.12.2024 178.300Kč).
Pohledávky původně byly vyšší, ale v průběhu období se nám podařilo docílit částečných úhrad. Povedlo se uzavřít 31.5.2024 Dohodu o splnění závazku dlužníkem a přistupitelem, kdy se za dlužníka zavázal splácet dluh přistupitel . Byl nastaven splátkový kalendář.
Bohužel realizovala se jen jedna úhrada dle splátkového kalendáře ve výši 30tisíc), a to v 6/20024. Od té doby dlužník nic nezaplatil, dohodu o splátkách nedodržuje, tedy zůstává dluh 178.300Kč.
Když je uzavřena dohoda, tak se nemusí tvořit opravné položky. Ale vzhledem k tomu, že se Dohoda ze strany dlužníka nedodržuje i přes naše urgence, postupuji správně, že vytvořím na částku z aktuálního zbývající části nezaplacené pohledávky opravnou položku ve výši 50% k 31.12.2024 se zaúčtováním 556/196, tedy částku 89.150Kč?
Děkuji}
V případě splátkového kalendáře se uvádí často, že se pohledávka po splatnosti mění na pohledávku ve splatnosti. Já doporučuji , že se nesjednává splátkový kalendář v režimu změny splatnosti pohledávky, jen se se sjednává splácení pohledávky a původní se nechává, tj. nadále se dělají OP (protože to tak v praxi většinou dopadá, že se splatí 2-3 splátky a zase se přestane splácet. Takže ano, souhlas s převodem na nesplacenou pohledávku a udělat OP ve výši 10% za každých 90 dní po splatnosti.
Dobrý den,
máme v účetnictví pohledávku splatnou v říjnu 2023 na 177.500 Kč. V srpnu 2024 dlužník uhradil 15.000Kč, aktuálně je dluh 162.500 Kč.
V prosinci 2024 jsme podali žalobu k soudu, zaplatili jsme i soudní poplatek.
Jakou výši opravné položky mohu vytvořit k 31.12.2024?
Zatím mám vytvořenou OP ve výši 20%, účtováno 556/194.
Děkuji}
Na stránkách MF najdete pomocnou kalkulačku pro určení výše OP:
Obecně se OP tvoří vždy za každých 90 dní po splatnosti. Ve vašem případě by s ohledem na splatnost měly být k 31.12.2024 vytvořeny OP ve výši 40 %. Mimořádné OP se dle předpisu nedělají, i když už se jedná o soudní spor. Dále je možné tvořit OP o rezervách, ale jen k pohledávce z výnosu, který je předmětem daně.
OP je možné vytvořit i ve výši 100%, ale asi by se pak mělo popsat do přílohy UZ, odchylka od metody.
Obec má na účtu 132 MD v hodnotě 6690,84 Kč publikace 12 ks, na účtu 185 MD minusem částku 1290,84 Kč. K 31.12. byl jeden kus prodán a 11 kusů darováno. Bude účtování následující - 543 MD/ 504 D 6133,27 Kč (dar 11x557,57 PC), 185 MD/ 556 D 1290,84 Kč zrušení opravné položky, 504 MD/ 132 D 6690,84 Kč úbytek zásob.}
Účtujete tedy zásoby způsobem A, pokud máte na účtu 132 zůstatek. Prodej té jedné publikace budete účtovat 261 (231) + RS MD / 604 D v prodejní ceně, vyřazení prodané publikace v pořizovací hodnotě zápisem 504 MD / 132 D. A to darování zbytku publikací zápisem 543 MD / 132 D v pořizovací hodnotě. A samozřejmě odúčtování OP v celé výši OP zápisem 185 MD / 556 D.
V naší PO probíhala v roce 2023 rekonstrukce, s tím, že náklady na energie v době rekonstrukce budou přefakturovány zhotoviteli rekonstrukce. PO toto provedla a zaúčtovala 311/649. Zhotovitel tuto částku nezaplatil a je v insolvenci. PO obdržela od města návr. fin. výpomoc se splatností do 31. 12. 2024(zaúčtovala v roce 2023 241/326) . PO tuto částku městu vrátila v roce 2024 se souhlasem zřizovatele z rezervního fondu (neměla dostatek finan. prosředků v provozu). Zaúčtovala 326/241, 413/648. Je to takto správně? Měly být vytvořeny opravné položky k pohledávce 556/149? Tím, že čerpala z rezervního fondu zvýšila si tím výnosy PO a může dojít ke zkreslení HV?}
V těch zápisech, které uvádíte, mi chybí odpis pohledávky - 557/311 - tento odpis bych u té PO udělal proti tomu rozpuštění fondů 413/648. Jinak si myslím, že je to OK. To je samozřejmě v případě, že se ta pohledávka jeví jako nedobytná.
Po konzultaci s exekutorem budeme vyřazovat nevymahatelné pohledávky mj. za stočné předepsané občanům v letech 2007-2021 v celkové výši cca 42 tis. Je potřeba řešit odvedené DPH nebo jen zruším OP a vyřadím? A jak zrušit předpis stočného u lidí (DUZP 30.9.2024), u kterých jsem dodatečně zjistila, že v obci již nežijí nebo v té době zemřeli? Můžu jen odúčtovat předpis zápornými znaménky(-311//-602, -343) v přiznání za prosinec?
Děkuji}
Nejprve k tomu vyřazování pohledávek z let 2007 - 2021 v celkové výši cca 42 tis. Kč (ve vztahu k občanům). Pokud to budete vyřazovat ještě k 31. 12. 2024 tak na 100 % nelze uvažovat o tom, že byste opravili DPH. Totiž do 31. 12. 2024 lze opravy u nedobytných pohledávek pouze ve vztahu k plátcům DPH. Až novela od roku 2025 přináší možnost opravy i v ostatních případech - nicméně byť došlo nyní k tomu, že podmínky pro opravu nejsou tak přísné, tak stejně je tam řada podmínek, které hodně pochybuji, že budou splněny (u nějakých pohledávek ...) - například limit tři roky od konce zdaňovacího období, ve kterém došlo k DUZP (samozřejmě s určitým přerušením běhu lhůty - třeba po dobu exekuce ...). Takže stejně si myslím, že to nebude naplněno a být Vámi, tak v tomto případě o nějaké opravě DPH vůbec neuvažuji a jen odepíši pohledávky a rozpustím opravné položky.
To druhé - striktně vzato v těchto případech byl předpis nesprávný - tedy bylo by to na dodatečné přiznání. Ale nevidím žádný problém v tom, pokud to dáte do prosince - tak jak uvádíte se zápornými znaménky.
mám k Vám dotaz, vůbec si nevím rady a postupně studuji postupy k 403 ohledně inventur. Když jsem přebírala účetnictví, kolegyně vůbec 403 neřešila kontroly, vždy vytiskla pouze k inventurám. Nyní se k tomu sama propracovávám a nevím si rady.
Inventarizace 2024
Účet 403 - 97.258.998,16,-
Účet 042 – 2.128.468,13,-
V majetku jsem vyjela sestavu 1.1.24-31.12.2024
Výši přehledu odpisů - 8.925.887,50,-
Stav rozpouštění transferů dle AU a projektů
Inv.transfer-121.070.226,33,-
Rozpuštěno – 4.161.751,-
Nerozpuštěno – 116.908.475,33,-
A vlastně vůbec nevím co s čím má sedět..
Děkuji}
Pokud jde o účet 042, tam má sedět stav účtu na skutečný stav rozpracovaných investic. Inventura tohoto účtu spočívá v ověření, zda neměly být nějaké akce během roku zařazeny do užívání, např. stavby 021/042 k datu dokončení, kolaudace. Také prověřit, jestli tam nejsou rozpracované projekty, kde se pozastavila realizace - zvážit např. schválení zmařených investic v ZO apod. V některých případech je vhodné tvořit opravné položky k účtu 042, to platí pro situace zastaralých projektových dokumentací, kde se vlivem času zvyšuje riziko, že i když bude realizováno, bude muset dojít k přepracování PD na aktuální právní předpisy.
U DM obecně by měla být rovnost majetkové a účetní evidence. Majetková evidence je podružná účení evidence, tzn. stav účtu 403 v majetku má sedět na účetní hodnotu (tady má odpovídat hodnota dotace i výše rozpouštění), to platí i pro oprávky (účty 07x a 08x) - tzn. výše oprávek v účetnictví se má rovnat výši oprávek v registru majetku (pro jednotlivé majetkové účty odpisovaného majetku).
V sekci transfery máme zveřejněn dokument z 13.1.2022 "Účet 403...", tam k tomuto účtu také ledaccos (i po praktické stránce) najdete. U účtu 403 je situace zjednodušeně obecně tato: Při zařazení majetku pořízeného z dotace (když je dotace závazně přiznaná), dáváme dotaci na kartu majetku, účtujeme jí na účet 403 (ve formě dohady, někdy dotace už bývá účetně na účtu 403 vlivem meziročních dohad). Optimální stav je, aby k datu zařazení majetku byla dotace účetně na účtu 403 i v registru majetku a začala se rozpouštět. Informace o dotacích a jejich rozpouštění vstupuje do části C.1 a C.2 výkazu Příloha, proto je nutné respektovat závaznou analytiku dodavatele SW - na účtu 403 D na jedné AÚ evidujeme původní hodnotu dotace, na str. MD jiné analytiky dotaci rozpouštíme.
Dobrý den, prosím o radu ohledně opravných položek. Od roku 2022 tvoříme opravné položky k pohledávkám (stočné a komunální odpad). Pohledávky jsou ve výši 2.674 Kč (stočné-1343 Kč a komunální odpad-1421 Kč). V roce 2022 jsme vytvořili OP v částce 552,80 Kč. V roce 2023 jsme vytvořili OP v částce 1.105,60 Kč. Letos s 31.12.2024 předepíšeme poslední opravné položky ve výši 1.105,60 Kč a dostaneme se na celkovou částku pohledávek, tj. na SÚ 192 bude celá částka 2.674 Kč.
Pohledávku tedy chceme vyřadit - na základě čeho tak můžeme učinit? Je správně následující účtování? Děkuji
1. vyřazení pohledávky z rozvahy 2.764 Kč MD 557/315 D
2. Zrušení opravných položek 2.764 Kč MD 192/556 D
3. Zařazení na podrozvahu (na účet vyřazených pohledávek) 2.764 Kč
905/999 - je zařazení na podrozvahu nutnost?}
Účetní postup máte dobře. Právně by se pohledávky měly vymáhat, tam nevím, v jakém je to stavu. Neplatí automaticky, že když je OP 100 %, máme pohledávku vyřadit z rozvahy. Je to o tom si vnitřně stanovit pravidla a respektovat i právní stav pohledávky. Zaniklá pohledávka (prekluze) se má vyřadit z rozvahy a nemá se evidovat ani v podrozvaze. Pokud pohledávka nezanikla, je vhodné jí vyřadit v okamžiku, který si nadefinujete ve vnitřním předpise a pak opět podle vnitřního předpisu po stanovené době vyřadit i z podrozvahy. To jsou situace pohledávek nedobytných apod.
Tak především zvažte konkrétní okolnosti těchto pohledávek. Pokud mají jen OP 100 %, ale jinak pokračuje proces vymahání, nezanikly ani nejsou nedobytné, tak je ještě v rozvaze nechte.
Dobrý den, jsem začínající účetní a s tímhle případem si moc nevím rady. Máme občana, který dluží za roky 2022,2023 a 2024 za stočné a odpady celkem 18 009 Kč. Nyní se s ním starostka domluvila, že to odpracuje. Na jeho odvedenou práci nám dal fakturu na částku 9450 Kč, kterou jsme z pokladny "vyplatili" a následně ji i v plné výši do pokladny přijali na úhradu právě jeho dluhů. Dluhy z minulých let evidujeme na účtu 315. Jak prosím nejlépe s tímto případem naložit a zaúčtovat? Přehled úhrad nám podepsal a souhlasil s nimi. Zároveň bych se chtěla zeptat, jestli musíme umořit dluh od roku 2022 nebo lze uhradit nejprve rok 2024 a zbytek až započíst od nejstaršího.
Zároveň trochu tápu ve střednědobém výhledu rozpočtu. Nyní ho máme schválený do roku 2026. Je to špatně a měli jsme letos schválit i minimálně na rok 2027 nebo lze třeba až v únoru/březnu udělat návrh střednědobého výhledu rozpočtu na roky 2027 a 2028?
Děkuji za odpověď}
1. Mohl se udělat i zápočet, ale když už jste to vyřešili takto, tak vyplacení mzdy zaúčtujete klasicky 331/231 - nebo je podnikající osoba? Pokud by si jako podnikatel danil sám, pak byste fakturu zaúčtovali podle druhu práce 5xx MD/ 321 D, úhradu práce 321/231. Pozor ale na to, že jestli pro vás vykonával činnost a nepodniká, měli byste s ním mít uzavřen nějaký pracovněprávní vztah, kdy např. odměna z DPP se předepíše 521/331, vyplatí 331/231 (plus se tam řeší odvody).
Příjem části pohledávky zaúčtujete 231/315 a zrušíte v té výši vytvořené opravné položky (195/556) - OP byste k pohledávkám měli tvořit za každých 90 dní po splatnosti.
Ohledně umořování - to je právní otázka, kterou nemůžeme závazně odpovědět, podívejte se na nějaké odborné články, na internetu jsem našla, že by to mělo vycházet z dohody s dlužníkem, umořuje se prvotně nejvíce úročená částka apod.
2. Podle zákona č. 250/2000 Sb. je dostačující mít SVR schválen na dobu min. dvou let po době, na kterou se sestavuje rozpočet. Když se schvaluje rozpočet na rok 2025, tak byste měli mít SVR schválen min do roku 2027.
Dobrý den, řešíme problém s odstraněním černé stavby. Občan ji sám neodstranil. Nyní již došlo na exekuční vymáhání a přišla nám výzva od exekutora na zaplacení zálohy na náklady exekuce - budeme odstraňovat černé stavby na naše náklady a ty pak vymáhat po povinném. Jak mám prosím zaúčtovat - rozpočtově a účetně? Může být §6171 - pol.5192 a 315/231? A co náklady a výnosy - je potřeba o nich účtovat? A jak potom postupovat s pohledávkou na 315?
Děkuji a přeji příjemný den}
Podívejte se na tento odkaz:
Našla jsem tam, že by to mělo být spojeno s kompenzací od MMR, ale nic moc konkrétnějšího jsem k tomu již nenašla...
V § 253 odst. 3 stavebního zákona se uvádí:
"(3) Náklady na odstranění nese povinný nebo ten, komu soud odstranění stavby uložil.
Volila bych odpa 2169 a rovnou pohledávkový účet, bez nákladů a výnosů - hradíte to za něj, náklad má zákonně nést ale povinný. Doporučuji výdajovou položku 5909.
K pohledávce budete klasicky tvořit opravné položky za každých devadesát dní po splatnosti.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková