Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu kauce odpovídá celkem 111 dotazů:

  • operativní leasing
    09. 01. 2025

    Obec uzavřela nájemní smlouvu (operativní leasing bez práva koupě najaté věci), s tím, že jsme uhradili zálohu na dodání vozidla (jednorázovou splátku předem) ve výši 400 tis. Kč, následně budeme měsíčně hradit nájemné dle splátkového kalendáře - 39 splátek. K jednorázové úhradě jsme obdrželi daňový doklad k přijaté platbě (zálohové faktuře). Nejsem si jistá účtováním této zálohy. V okamžiku uzavření smlouvy budu účtovat na podrozvahu zápisem 999/962. Měsíční splátky budu účtovat do nákladů na účet 518.}

    Operativní leasing je v podstatě služba, kterou vám poskytují ve formě pronájmu vozu za stanovenou "splátku". Sjednává se na určenou dobu, po kterou máte vůz v nájmu (a podle potřeby a jeho stáří vám ho i vyměňují za novější), ale auto nebude nikdy vaše. Píšete, že je to operativní leasing bez práva koupě najaté věci, ale zároveň, že jste zaplatili jednorázovou splátku, v docela vysoké ceně. Popravdě si vůbec nejsem jistá, že se jedná o operativní leasing, spíše bych to viděla na finanční leasing. Ale můžu se mýlit. Moc jsem se nesetkala s jednorázovou splátkou předem v rámci operativního leasingu, respektive to nemusí pak být pro obec výhodné. 

    Pokud jde o tu zálohu, našla jsem např. tuto informaci:

    "Skládá se před pořízením vozu na operativní leasing akontace nebo mimořádná splátka?

    U nás ne. Naše nabídky jsou vždy kalkulované bez počáteční akontace. Nicméně může se stát, že pokud se schvalovateli nebude zdát bonita klienta v porovnání se splátkou vozu, může si vyžádat zálohu ve výši několika splátek, nebo část hodnoty vozu vyjádřenou v %. Tato mimořádná kauce je vratná na konci OL, nebo se splátka OL na celou dobu pronájmu o výši akontace vydělenou délkou pronájmu (v měsících) poníží."

    Pokud jde tedy o účtování složené zálohy, musíte ze smlouvy vyčíst, jak je koncipována - zda o ní budou poníženy měsíční splátky, nebo je to vratná záloha.

    Pokud se opravdu jedná o operativní leasing, tak platby splátek se účtují jako služba na účet 518, pol. 5164. 

    Pozor také na to, že informace o operativním leasingu se eviduje v podrozvaze na účtech 961 (prvních dvanáct splátek, po jejich zaplacení pak dalších dvanáct splátek) a 962 (zbytek splátek - s dobou splatností déle než 12 měsíců). Píšete o 39 splátkách, pak byste na účtu 962 (999/962) měla evidovat splátky, které zbývají (dlouhodobě) do konce leasingu ještě uhradit a na účtu 961 výši splátek za 12 měsíců. Dělá se to tak, že pokud máte uzavřen operativní leasing např. na 3 roky, tak to je 36 měsíců a zaúčtujete tedy 12 x měsíční splátka na účet 999/961 a zbytek (24 x měsíčná splátka) 999/962. Při měsíční splátce snižujete 961/999. A další rok zase převedete dvanáct měsíčních splátek z dlouhodobých 962 na krátkodobé 961 a provádíte splátky (a snižuje 999/961) atd. Nebo stačí vždy až na konci roku při závěrce odúčtovat dvanáct dlouhodobých splátek - to je jednodušší postup.

    V dokumentech máme vysvětlení a příklady k účtování finančního i operativního leasingu (např. i ve vztahu k podrozvaze, k akontacím apod.). 

    A jste plátci DPH - ten daňový doklad k přijaté platbě není vyúčtování zálohy, ale podklad k DPH. S tím naložte podle toho, zda budete uplatňovat odpočet (např. i částečný, podle toho, k čemu bude vozidlo sloužit). 

  • Složená kauce vs. záloha
    11. 12. 2024

    Město prodává objekt a v rámci řízení měli zájemci povinnost složit jistotu, která se neúspěšným uchazečům vrací. S tím, kdo vyhrál se uzavřela kupní smlouva, kde je stanoveno, že částka původně složená jako jistota se započítává na úhradu části kupní ceny. Tuto jistotu bych tedy podpisem smlouvy převedla z 378 na přijatou zálohu na budoucí plnění (prodej nemovitosti) 324. Jistota byla poslána na ZBU a byla účtování jako cizí peníze s RS8901 - takže bych měla při převodu na 324 opravit i skladbu z 8901 na 3112, aby se tato částka promítla jako přijatá záloha na prodej nehm. majetku?
    A ještě prosím jen pro kontrolu dokoupení modulu ve výši 17 tis. ke knihovnickému systému (ten vedeme na 013) - dala bych na 518 RS 5169 a pořízení balíčku e-knih za 22 tis. také služba.}

    1. Souhlasím s vaším postupem.

    2. Jedná se o podlimitní TZ, ani v součtu to nedosahuje hranice pro TZ nehmotného majetku (60 tis. Kč). Účet můžete volit 518, položka je správnější 5172.

    Děkujeme a také přejeme hezké vánoce. 

  • Ekologizace akcí pořádaných městem
    25. 11. 2024

    Město nakoupilo vratné kelímky - na sklad. Kelímky jsou vydávány na akce pořádané městem a po akci jsou vráceny na sklad. Na tento projekt město dostalo dotaci z EU. Původně jsme předpokládali, že budou vydávány do spotřeby nebo prodávány (účet 501 při výdeji ze skladu) a v ten okamžik by bylo účtováno rozpouštění transferu 384/672. Ze skladu do spotřeby však půjde asi jen to, co se nevrátí. Kdy zaúčtovat transfer do výnosů: Příjem transferu byl účtován: 231/346, 346/384.}

    Já bych si to tady zjednodušila - kelímky dala do spotřeby na účet 501, proti tomu rovnou dotaci do výnosů. Jsou opakovatelně použitelné, ta evidence na skladě je spíše evidenční, to lze zajistit i mimoúčetně (trvalé vydání ze skladu je, když se kelímek nevrátí, tak je problematické určit ve vztahu k dotaci okamžik "spotřeby kelímku"). 

    Příjem kauce bych účtovala 231 MD pol. lze 2111 (2329)/ 378 D, vrácení zálohy by bylo opačným zápisem. Co se nevrátí účtovat jako výnos 378/ 602 (649). 

  • Rozpočet a zápočet jistoty
    20. 11. 2024

    Vytváříme za svazek obcí návrh rozpočtu. Každoročně jsme do návrhu rozpočtu na pol. 4121 příspěvky od obcí dávali přesnou částku příspěvků, která se vypočítala podle počtu obyvatel x 10 Kč. Současný předseda má představu, že by se toto číslo navýšilo cca 5% pro případ, že by chtěla jiná obec přistoupit do svazku. V rámci tabulky schváleného rozpočtu, kterou zasíláme na kraj, nevím kam bych oněch 5% vykázala. Zde rozepisujeme příspěvky podle jednotlivých obcí. Myslím, že to není dost dobře možné - lepší řešení by bylo, pokud by přijali jinou obec, tak RO navýšit o tento nový příspěvek.
    A prosím ještě dotaz ke kauci u obce - byla vyhlášená soutěž s podmínkou složení kauce. Kupní cena vítěze bude ponížená formou zápočtu o výši uhrané kauce - pokud kauci zaúčtuji 231 8901/ 378, tak poté se mi při úhradě faktury ve FIN promítne na pol. 3112 pouze už doplatek ceny. Máme po ukončení soutěže přeúčtovat z 8901 na 3112? Děkuji a hezký den.}

    Rozpočet je finanční plán. Pokud jsou v době sestavování rozpočtu nějaká jednání ohledně přistoupení nových členských obcí, pak by navýšení příspěvku v očekávání nových členů bylo relevantní, jinak bych z opatrnosti nenadhodnocovala příjmy, které nejsou ničím podloženy, tedy souhlasím s vámi. Vždy se pak nové příjmy mohou zapojit v rámci RO, ale není to nezbytně nutné, pokud je nebudete potřebovat ke krytí výdajů.

    Další možné řešení: Pokud však je příjem reálný, tak byste ho rozpočtovat mohli, je pak potřeba zohlednit, že v rozpočtu by nevyšla konsolidace, tak zvolit třeba položku 2329, která by se pak RO upravila, ale v příjmech není RO povinné.

    U kauce uvažujete také dobře. "Nevítězům" kauce vrátíte opačným zápisem 378 MD/ 231 D 8901, u vítěze kauci přeúčtujete jako zálohu kupní ceny 378 MD/ 324 D a v RS z pol. 8901 na pol. 3112. 

    Když je to sjednáno vyloženě jako zápočet, tak by nejsprávnější bylo nechat zaúčtovánou kauci, jak je a započíst pak závazek z kauce s pohledávkou z prodeje 378/311, ale osobně by se mi tu více líbila ta záloha, čímž to budete moci bez problému zobrazit i v RS (zápočty MF moc nechce v RS účtovat). Ale i to je možný postup (s tím zápočtem 378/311) s tím, že pro větší vypovídací schopnost zápočet můžete proúčtovat v RS.

  • Sazka - kauce
    29. 10. 2024

    Dobrý den, mám dotaz ohledně kauce na terminál Sazky. Obec provozuje od letošního května poštu partner a od června máme na poště také terminál Sazky. Platili jsme před zahájením provozu terminálu zálohu na vratnou kauci ve výši 3000 Kč, mám zaúčtováno na 465 MD/ 2144 5189 D. Výše kauce je odvozena od průměrného týdenního vkladu a tržeb za prvních 13 sázkových týdnů, v našem případě se jedná o kauci celkem ve výši 13 000 Kč. Doplatek kauce ve výši 10 000 Kč jsme povinni splatit ve dvaceti pěti pravidelných týdenních splátkách (400 Kč), které jsou součástí odvodu, který si Sazka každý týden strhává inkasem z našeho účtu. Inkaso Sazky účtuji 378 MD/8901 D. Chci se zeptat, zda týdenní splátky kauce také účtovat jako první platbu na položku 5189 nebo účtovat na položku 8901, když je kauce součástí odvodu. Obec nemá zřízen zvláštní účet pro poštu.}

    Vratnou kauci máte vyčíslenou odděleně, takže je správné jí účtovat zvlášť tam, kam patří - účet 465 a pol. 5189., na pol. 8901 jen tu částku, kterou si Sazka strhává za své transakce. 

    Někdy v tom bývají skryty i zápočty - např. že si strhnou peníze z účtu obce po odečtení provize, i to by se mělo zobrazovat - předpis provize 311/602, zápočet 378/311... 

    Tak jen že ne vždy se účtuje jen o penězích stržených z účtu, mohou v tom být i jiné účetní zápisy, které se případně musí proúčtovat. 

    Asi máte sjednáno nějaké vypořádání  - hovoříte o vratné kauci, tzn. vrací se např. při ukončení vztahu apod.? (to je také potřeba vzít v úvahu - nakolik je to "vratné"). 

  • vratné kelímky
    12. 09. 2024

    Obec zakoupila vratné kelímky na dotaci (neinvestiční)
    jedná se o pořízení 5 000 ks kelímků, které mají sloužit pro akce, které bude obec pořádat. Cena kelímků včetně služby za grafiku, dopravu a boxy je 146 410 Kč. Mám tuto částku zaúčtovat na 501 (6171 5139) a vést v excelu nějakou evidenci kelímků. Jde mi o to, že při akci bude kelímek zálohovatelný 50 Kč/kus a předpokládáme, že některé kelímky se nevrátí zpět. Dále je součástí faktury i myčka na kelímky za 4 658,50 Kč - mám tuto myčku zařadit do majetku?

    a jak by se prosím účtovalo, kdyby se obec rozhodla, že třeba 100 kelímků rozdá v rámci akce pro občany?}

    Kelímky můžete rovnou do spotřeby (účet 501 s pol. 5139 s argumentací bodu 3.6. b) ČÚS č. 707). Případně evidovat na účtu 112 - způsob A, zde materiál, nejsou určeny k prodeji - proto ne zboží. Příjem kauce bych účtovala klidně rovnou jako tržbu 231 MD pol. lze 2111 (2329)/ 378 D, vrácení zálohy by bylo snížení 378 opačným zápisem. Zálohy za kelímky, které vám nevrátí, si zúčtujete do výnosů zápisem 378 MD/ 602 (649) D. Pokud to bude jako na chvíli, v rámci prodej a vrácení, tak se o obalech účtovat jakoby o průběžných platbách samozřejmě nemusí, to se jen točí. Kdyby se vedla skladová evidence, tak pak samozřejmě snížit o nevrácené kelímky i zásoby. Myčku zaúčtujte jako DDHM zápisem 558/321, 321/231 a zařaďte do majetku zápisem 028/088. 

    Místo par. 6171 bych zvolila par. 3392 nebo 3399. 

    Pokud by obec rozhodla, že rozdá kelímky občanům, tak byste měla účtovat o daru 543/231 RS par. 3900 pol. 5194. 

  • Mat. rozvody, kompostéry, mylná platba, dvojí úhrada popl.
    24. 06. 2024

    Dobrý den,
    prosím o radu a kontrolu účtování:
    A) faktura (příloha) za mat. na dopojení vody z vod.šachty (šachta není v našem majetku) do budovy a na rozvody v místnosti(výměna rozvodů). Budova je v majetku obce. Práci vykonal tenis. oddíl v rámci brigády. Mohu účtovat tedy jako materiál 501/321, 321/231 3613 5139?Ve FA je tlaková nádoba za 5.264,23 (nově pořízená) – tu musím evidovat v majetku? 558/321, 321/ 231 3613 5137 a zařazení 028/088?
    B) Obec uzavřela smlouvu o partnerství se svazkem (příloha). Svazek pořídil přes podporu z OPŽP kompostéry a vyčíslil vlastní zdroje naší obci ve výši 584,- Kč na kompostér. Celkem obec pořídila 50 ks kompostérů – celk. podíl obce je 29.200,-. Dopor. účtování ze svazku je: zaúčtování závazku 572 / 349 a úhrada transferu svazku 349 / 231 3723 6349. Dotace je investiční.
    Po skončení udržitelnosti budou kompostéry převedené do vlastnictví obce. Povedeme pouze mimoúčetně. Ve smlouvě není uvedeno, že můžeme vypůjčit občanům.
    1. Je možné tedy příjem peněz od občanů 584,- Kč účtovat jako neúčelový dar 231 3723 2321 / 672 pouze na základě vystavených pokladních příjmových dokladů? Bez smlouvy o výpůjče.
    2. Nebo máme mít s každým občanem sepsanou smlouvu o výpůjče (příloha), kde bude uvedeno, že občan obdrží kompostér a zaplatí kauci 584,- Kč a a po skončení výpůjčky se stane vlastníkem. Účtování potom jako zálohu (kauci) 231 pol.8901(nebo 3723 pol 2324-nevím, co by bylo vhodnější))/ 455.
    A až kompostéry převezmeme do majetku, prodej bude 311/646 a kauci 455/231 pol 8901 (nebo 3723 pol ??) a 231 3723 pol 3113 / 311.
    V majektu zápisy 028/088 (převzetí od DSO) a následně předání občanům 088/028.
    C) omylem uhrazená záloha na elektřinu po ukončení smlouvy. Je správné 377/ 231 6409 (nebo par. 3613) 5909 a příjem vrácené mylné platby minus 377/minus 231 6409 (3613) 5909?
    D) Jeden občan uhradil podruhé místní popl. za KO a další dvojnásobnou částku. Účtuji správně příjem 231 pol. 1345/315, vrácení minus 231 pol 1345/min. 315.
    Děkuji}

    1. Chybí mi souvislosti, co se přesně dělalo. Podle všeho tam byly nějaké práce zdarma v rámci brigády tenisového oddílu, tu nemusíte nutně aktivovat do ceny majetku - otázka i je, jestli tam majetkově něco vzniklo. Nová přípojka k budově by měla být samostatnou stavbou, případně TZ budovy, do 40 tis. Kč je to ale TZ podlimitní (účet 549). Takže majetek, jen pokud byste budovaly novou přípojku vody, pak je vhodné samostatná stavba a ta se eviduje od 0,1 Kč (bez ohledu na cenu). Hovoříte ale o výměně rozvodů v budově, pokud je to tedy vše výměna - oprava, pak souhlas s tím, že materiál na opravu účtujete na účet 501, pol. 5139, když je fakturováno bez práce. Tlakovou nádobu musíte posoudit obdobně - nově pořízená znamená, že tam dříve nebyla? Každopádně práce v budově jsou TZ, samostatnou stavbou je jen případná nová venkovní přípojka, takže stejně asi skončíte v provozním nákladu, předpokládám, že ta tlaková nádoba je součástí vodovodního systému budovy, takže spíše ne samostatná věc.

    Dívala jsem se do přílohy, celková cena faktury je necelých 18 tis. Kč, takže když to shrnu, půjde to buď  na účet 501 jako materiál, nebo účet 549 (pol. 5123) jako podlimitní TZ - výjimka jen pokud by se to týkalo budování venkovní přípojky, která tam dříve nebyla. 

    2. Souhlasím s navrženým účtováním DSO, tedy že svůj příspěvek zaúčtujete na účet 572. Trochu nerozumím tomu, že dotace je investiční, ale kompostéry jsou jednotkově asi v ceně DDHM, když zmiňujete účet 028. Ohledně Vašich dotazů:

    2.1 Ve smlouvě o výpůjčce s občany hovoříte o kauci, musíte právně dotáhnout, jestli bude vratná nebo nevratná. V tomto ohledu tedy více neporadíme, protože smlouva v tomto ohledu nehovoří jasně.

    2.2. Určitě je vhodnější mít uzavřenou smlouvu o výpůjčce s občany, obce takto postupují, je to právně jistější, protože nakládáte s majetkem, ketrý není Váš. Ohledně kauce, jako cizí peníze jí účtujte, pokud bude vratná, tedy by jí občané po skončení výpůjčky vraceli obci.

    2.3. Opět si to musíte jasně právně stanovit - nechat schválit, zda jim to budete pak prodávat, ale pozor, že je to pořízeno z dotace, tak většinou se občanům předává po ukončení výpůjčky bezúplatně a je i bezúplatné užívání majetku - což je i smysl výpůjčky. 

    Převzetí od DSO zápisem 028/088 je v pořádku, předání občanům bezúplatně zápisem 088/028 také. Jen pozor na to, v jaké budou ceně, většinou jsou DDHM, ale jak jsem psala, pak mi v tom nesedí investiční dotace, napadá mě jedině, že by svazek účelově vytvořil soubor, tzn. je potřeba si s DSO dohodnout předání - to můžete řešit až za 5 let, jestli Vám nepředává spíše soubor kompostérů, tedy majetek z účtu 022 i s nerozpuštěnou výší dotace na účtu 403. V takovém případě by zápis převzetí u Vás byl 022 MD v PC/ 403 D v nerozpuštěné výši dotace, 082 D ve výši oprávek, 401 D zbytek do PC. Darování občanům 543 MD/ 082 D v ZC, 082 MD/ 022 D v PC a dorozpuštění dotace 403/672. 

    3. Ano, nejlepší je takto i v RS "vyminusovat".

    4. Na mylnou platbu by neměl být správně předpis - nemáte na to nárok. Účtování je obdobné, jako v bodě 3, jen se zde jedná o Váš závazek, takže příjem 231/378 s pol. 2329, vrácení 378/231 pol. 2329 minusem (odpa 3722). Když to zaúčtujete, jak uvádíte, tak se to také "vynuluje", jen to není nejpřesnější postup. 

    Započteno na 2 dotazy 

  • Investorský příspěvek - fond
    12. 06. 2024

    Dobrý den,
    mám prosím dotaz ohledně účtování a rozpočtové skladby.
    Od loňska máme na základě doporučení hl.m.Prahy schválena pravidla pro poskytování investorských příspěvků, které jsou určeny na rozvoj a infrastrukturu obce. Zřídili jsme samostatný účet, kam budou tyto finanční prostředky poukazovány přímo. Tento účet je by měl být Fondem pro spolupráci s investory. Zatím jsem na účtu měla jen vlastní prostředky a účtovala jsem pouze úroky a poplatky fondu.
    Nyní mi tam byla poukázána první částka na základě smlouvy s investorem.
    Vzhledem k tomu, že finanční prostředky se budou postupně v průběhu let zapojovat do rozpočtu dle potřeby jak na investiční, tak i neinvestiční záležitosti, potřebuji použít neutrální rozpočtovou skladbu.
    Po konzultaci s metodičkou MHMP a účetními okolních městských částí jsem se rozhodla takto. Příjem na účet: 236 OdPa 6409 Pol 2329/672 a 548/419. Při zapojení do rozpočtu v příštích letech - 419/236 OdPa 6330 Pol 5345 (na fondu) a 231 OdPa 6330 4139/648 (na ZBÚ). Fondy účtujeme přes účty 548 a 648. Nikdy nevím, na co tyto prostředky budou v budoucnu použity. Příspěvky investorů jsou nevratné a nemají ani charakter žádné kauce. Mohu takto účtovat. Děkuji za odpoveď.}

    Když nemáte předem jasně daný účel použití peněz,nevolila bych výnosový účet. Protože investiční příspěvky mají skončit na účtu 403, na účtu 672 jen ty neinvestiční, volila bych teď při sběru peněz účet záloh 472 - možná je i sjednáno vypořádání s investory, ale i kdyby nebylo, tak to zatím zachytit jako neprofinancovaný transfer. V případě neinvestiční dotace s vypořádáním máte dle ČÚS povinnost transfer řasově rozlišit přes účet 384, takže i z hlediska případné neinvestiční části to bude více vypovídající. Proto ve výsledku ten účet 472 bude jako společný pro investiční a neinvestiční část nejlepší. 

    Z hlediska rozpočtové skladby tady doporučuju volit převažující položku, tedy pokud očekáváte, že se více profinancuje na investice, tak klasická pol. 3121, lepší než se snažit volit nějakou obecnou.

    Potenciálně tu může být problém i s DPH, to teď řešíme v podobných situacích často a upozorňujeme, aby hlavně na základě příspěvku nebylo poskytnuto z Vaší strany jasně právo výstavby, to mohou pak být hraniční situace z pohledu zdanění/nezdanění takového příspěvku. 

  • kauce
    18. 03. 2024

    Dobrý den prosím o radu ,budeme opravovat budovu za 30 000 000,-Kč Při výběrovém řízení každý bude skládat 300 000,.Kč jako kauci a pak se bude vracet. jak budu účtovat musím k tomu mít směrnici.}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Změna účtu depozitního 245 na běžný 231
    14. 03. 2024

    Na základě podnětu auditu jsme museli provést změnu účtu z depozitu na běžný. Na tomto depozitním učtu jsme měli pohyb peněz "bytové" - jak kauce složené za nájem bytů, tak také pohyb peněz za služby - energie - přijaté zálohy od nájemníků a zároveň úhrady dodavatelských faktur. Změnu jsme provedli k 1.1.2024. Nevíme si rady, jak tuto změnu zaúčtovat a zapojit do rozpočtu. V rozpočtu - ve skutečnosti se nám povýšil stav na běžných účtech a tím pádem nám nesedí se saldem příjmů a výdajů. Máme zavést tuto částku přes příjmovou položku?}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Složená jistota
    30. 01. 2024

    Obec vyhlásila veřejnou zakázku koncem roku 2023, která se dokončila až v roce 2024. Firma která se přihlásila do výběrového řízení, musela složit jistotu na náš účet ve výši 20 tis. Jak mám prosím zaúčtovat. V roce 2024 se tyto jistoty budou zase vracet.}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Kauce byt
    30. 01. 2024

    Dobrý den, ZO schválilo nově při pronájmu bytu složení kauce (jistoty) ve výši třech měsíčních nájmů. Jak účtovat příjem kauce od nájemníka včetně par. a položku. Jak poté výplatu zpět nájemci po ukončení nájmu a jak účtovat úroky, které jsou sjednány v nájemní smlouvě. Děkuji}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • ! nájem pozemku, jistota
    12. 01. 2024

    1)Státní pozemkový úřad-na základě uzavřené smlouvy mezi námi a SPÚ jsme ročně platili nájem pozemku ve výši Kč 2 811,00 (účtovala jsem MD 518/DAL 231 0100 1019 5165).
    Ale v roce 2022 v naší obci proběhly pozemkové úpravy a u toho pozemku se změnilo číslo parcely i výměra. Ze strany SPÚ došlo k ukončení nájemní smlouvy v roce 2023 a v roce 2023 nám vrátili přeplatek ve výši Kč 3 519,00. Prosím jak to mám zaúčtovat?
    Já jsem to zaúčtovala MD 518/DAL 231 0100 1019 5165 mínus Kč 3 519,00….
    Jenže jak teď koukám do FINky tak tam je ta položka mínusem a asi to není správně.
    Můžete mi prosím poradit, jak zaúčtovat?
    2) Smlouva o prodeji dřeva na stojato-máme uzavřenu smlouvu o těžbě dřeva v lese a je tam, že před zahájením prací firma pošle na náš účet částku ve výši Kč 1 000 000,00 jako jistotu za řádné plnění
    podmínek podle této smlouvy. Tuto částku nám poslali na účet a mám zaúčtováno MD 231 0100 pol. 8901/378.
    Mám to prosím dobře? A mám s tím něco udělat k 31.12. (myslím, jako nějakou dohadu nebo tak…)?}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • vratná záloha výpůjčka stroje - účtování při prodloužení
    10. 01. 2024

    Obec v roce 2023 si zapůjčila stroj účtováno 377/231 (1031 5189), kauce měla být vrácena po 31.12.2023. Nyní bude dodatek, kde dojde k prodloužení výpůjčky do 31.12.2024. Mám zálohu přeúčtovat k 31.12.2023 na účet 469? peníze budou tedy vráceny až po datu 31.12.2024.}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Vratné kelímky
    29. 11. 2023

    Je podepsaná smlouva o poskytnutí návratné finanční výpomoci s Mikroregionem, kdy účelem této smlouvy je poskytnutí návratné finanční výpomoci na zajištění plynulého a průběžného financování projektu financovaného z dotace OPŽP 2021-2027 - Znovu použitelné kelímky pro Mikroregion. Do tohoto projektu se zapojilo více obcí... Každá obec uhradí určitou částku jako výpomoc a příští rok, až DSO vyúčtuje dotaci, peníze nám zašle zpět. Tzn. obec poslala finanční výpomoc DSO a DSO nám do 1 roku vše vrátí s tím, že kelímky nebudeme hradit (budou hrazeny z dotace). Dle domluvy s DSO finanční výpomoc zaúčtujeme: 316 (462) / 231 pol. 5649 a zpět přijmeme příští rok v létě 231 pol. 2459 / 316 (462). Nyní jsme vratné kelímky již dostali... Plánujeme akci, na kterou kelímky chceme použít... Ale v první řadě je potřebuji dostat do účetnictví... A dále... Potřebuji poradit, jak účtovat o kelímkách, které se nám nevrátí a jak je máme evidovat na skladě? Plánujeme, že za každý kelímek budeme požadovat zálohu 100,- Kč.. Pokud kelímek vrátí, vrátíme peníze... Ale počítáme s tím, že se nám jich spousta nevrátí ... a ty bychom si chtěli později dokupovat sami... Prosím o radu, jak zaúčtovat tento případ... Jak přijmout kelímky do účetnictví a jak je účtovat, když se nám již nevrátí...}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu