Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu dar odpovídá celkem 3036 dotazů:
Dobrý den, měla bych prosím dotaz ohledně přefakturace a uplatnění DPH. Jsme plátci DPH, protože provozujeme vodovod. Na podzim dělal svazek VAK v jedné ulici v obci rekonstrukci kanalizace, kterou mají darovanou. Při té příležitosti naši zaměstnanci (za pomoci firmy, která rekonstrukci prováděla) vyměnili i uzávěry na přípojkách u našeho vodovodu (tuto práci jsme firmě zaplatili). Výpomoc byla zřejmě vzájemná, protože se mi najednou na stole objevila faktura za kanalizační poklopy a rychle tuhnoucí maltu. Když jsem se ptala, za co to je, bylo mi sděleno, že firma si dovezla málo poklopů a malty, takže jim naši zaměstnanci vypomohli tím, že honem zajeli do místních stavebnin, kde nakupují pro obec, vzali materiál tam, s tím, že nepoužité vrátí a na faktuře bude jen použité množství. Faktura za použitý materiál přišla na obec, já jsem ji celou přefakturovala firmě, ale teď sedím nad DPH. Jestli přemýšlím dobře, tak já si z faktury od stavebnin DPH nárokovat nemůžu, protože je to materiál ke kanalizaci a ne k vodovodu. Firmě jsem přefakturovala s DPH, takže bych z vystavené faktury měla DPH odvézt a firma si samozřejmě z obdržené faktury DPH nárokovat bude. Takže jsem asi prodělala DPH??? Nebo si můžu z přijaté faktury od stavebnin DPH nárokovat, když ho pak ve stejné výši odvedu? Je toho teď na konci roku tolik, že už snad ani nevím, jak se jmenuju. Moc děkuji za odpověď a přeji klidné a pohodové svátky a hodně zdraví do nového roku.}
V tomto případě si samozřejmě uplatněte plný nárok na odpočet DPH. Ten nákup přímo souvisí s stím, co jste následně přeprodali s DPH - tedy se zdanitelným plněním.
Dobrý den, prosím o radu při zaúčtování těchto účetních případů: od firmy Insta jsme koupili vodovod a kanalizaci ve výši Kč 2.997.341,24 - voda Kč 1.359.758,84 a kanalizace Kč 1.637.582,40 (kupní smlouva je podepsána 17.4.2024, firma Insta byla vlastníkem těchto nemovitostí). Účtovala jsem 231 130 2310 6121 D Kč 1.359.758,24 a 231 130 2321 6121 D 1.637.582,40 a na MD 042 s datumem 17.4.2024. Téhož dne jsem majetek zařadila do užívání na 021 0501 MD Kč 1.359.758,84 a na 021 0502 MD Kč 1.637.582,40 a na D 042, dále byla dne 1.7.2024 podepsána dohoda o navýšení členského investičního podílu obce ve svazku obcí Vodovodu Pomoraví, kde bylo uvedeno, že obce vkládá vodárenské zařízení do majetku Vod,Pomoraví ve výši Kč 1.359.758,24. Ve smlouvě je uvedeno, že VP tento vklad bezúplatně přijímá a navyšuje o Kč 1.359.758,24 aktuální inv.podíl obce ve VP. Vyřadila bych na D Kč 1.359.758,24 z 021 0501 a dále nevím, co z odpisy a z 401. děkuji za odpověď.}
Vklad do DSO účtujte zápisem 081 MD ve výši oprávek, 401 MD v ZC (zbytek do PC)/ 021 D.
Pořízení koupí jste účtovala správně. Jen - účtovat se nemá automaticky k datu podpisu smlouvy. Když se převáděl majetek nezapisovaný do KN, tak předpis pořízení 042/321 i zařazení 021/042 se účtuje k datu předání majetku. Ale je možné, že se předalo při podpisu...
Dobrý den,
máme budovu kulturního domu, kde jsme nechali vybudovat fotovoltaickou elektrárnu. V KD máme krátkodobé pronájmy s přeúčtováním el. energie. Spotřeba el. energie pro KD bude asi 7 %, zbytek cca 93 % bude využíván pro ČOV. K této akci mám zatím následující faktury :
Projektová dokumentace, zadávací dokumentace pro výběrové řízení, administrace výběrového řízení , podíl na nákladech za odběrné místo a fa za samotnou dodávku a elektroinstalaci FVE, toto vše jsem jsem účtovala na účet nedokončené investice 042 , RS 3392, pol. 6121. Dále by ještě měly přijít další faktury - technický dozor, monitorovací zpráva a ZVA. Předávací protokol stavby máme k 29.11. Prosím o radu, jak vše zaúčtovat do majetku? Zda to mohu vše zaúčtovat jako technické zhodnocení budovy KD a zařadit ještě v listopadu v celkové částce i s fakturami, které ještě přijdou ( tam udělám dohad, protože částky známe ). Žádali jsme také o dotaci. Máme již Rozhodnutí o poskytnutí finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR. Částku uvedenou v Rozhodnutí jsem zaúčtovala zatím na podrozvahu. Uzavřená smlouva o poskytnutí dotace a poskytnutí přesné finanční částky bude příští rok po předložení všech podkladů. Musím už o této dotaci nějak v majetku účtovat? Faktura za zpracování žádosti o poskytnutí dotace bude zřejmě neinvestiční a do ceny technického zhodnocení nebude vstupovat? Vím, že na téma FVE máte již hodně dotazů, ale nějak se v tom ztrácím. Jsme také plátci DPH a od občanů vybíráme stočné, tak si asi budeme moci i uplatnit DPH v souvislosti s tím, že většina vyrobené elektřiny půjde na ČOV.}
FVE účtujte jako TZ budovy. Odpa lze zvolit i 2115 nebo 2117, když slouží pro více odběrných míst. Náklady, které uvádíte, vstupují do pořizovací ceny FVE. Jediné k diskuzi mohou být náklady na administraci dotace, tam si dle ČÚS 710 máte stanovit, zda je zahrnujete nebo nezahrnujete do ceny majetku. Doporučujeme si vybrat, např. že je do ceny zahrnujete, ale vždy s ohledem na druh dotace. Což znamená, že v situaci, kdy je na to neinvestiční dotace, tyto náklady účtujete jako neinvestiční.
Neznám dotační podmínky vašeho konkrétního programu, tak nemohu posoudit, které náklady budou investiční a které z hlediska dotace neinvestiční, to si musíte ověřit v podkladech k dotaci - mělo by to vyplývat ze žádosti a podmínek programu.
Zařaďte to určitě k datu dokončení (případně se čeká na kolaudaci, pokud užívání podléhá souhlasu). A jak uvádíte - náklady, které vznikly v době pořizování majetku, ale nejsou vyfakturovány, dohadujte do ceny zápisem 042 MD/ 389 D.
K datu zařazení majetku byste měli účtovat o dohadě dotace zápisem 388/403. My jsme radívali počkat na smlouvu, MF má postoj takový, že i rozhodnutí už potvrzuje nárok, když splníte podmínky dotace. Takže jako závazné potvrzení dotace to brát můžete, jen zvažte, jestli jste tedy podmínky pro nárok na dotaci splnili a v jaké výši můžete dotaci očekávat - hlavně s ohledem na skutečné realizační náklady.
Pokud se týká odpočtu DPH... - doporučujeme Vám podívat se na aktuální dokument zveřejněný na webu k problematice fotovoltaických elektráren, V druhé části dokumentu řešíme i otázku DPH.
Z hlediska řešení odpočtu musíte vždy udělat analýzu, k jakým plněním to bude sloužit. Vy uvádíte, že nyní je odhadováno cca 93 % pro ČOV a 7 % pro provoz kulturního domu s tím, že zde realizujete krátkodobé pronájmy (za úplatu). Pokud by nebylo žádné jiné využití KD, tak krátkodobé pronájmy do 48 hodin jsou povinně s DPH (včetně energií). Tedy potom by FVE sloužila jen ke zdaňovaným plněním a byl by plný nárok na odpočet DPH.
Pokud by ale v sále třeba byly z 50 % akce zdarmě, potom bych se dostal do situace, že zdaňovaná činnost by byla 93% + 0,5*7% = 96,5 % - zaokrouhleno na 97 %. Tedy 97 % odečíst a 3 % dát bez odpočtu. No a takto můžeme dále pokračovat podle předpokládaného využití. S tím, že následně musíte po dobu 10-ti let sledovat skutečné využití a pokud by se najednou třeba 50 % elektriky pustilo do veřejného osvětlení (tedy mimo ekonomickou činnost), tak byste museli udělat úpravu odpočtu podle §78. Zkoušíme to popsat v tom dokumentu z minulého týdne včetně ukázek nějakých příkladů.
SDH si zajistil dotaci od nadace na pořízení defibrilátorů ve výši 45 tis, faktura za defibrilátory je 50 tis, v ničem by nebyl problém, jenže poprvé se mi stalo, že nehradíme fakturu, ale nadace peníze odeslala přímo dodavateli a my máme uhradit pouze 5 tis. rozdíl. Prosím o radu, jak zaúčtovat.}
Fakturu předepište 042 (558) MD/ 321 D v celé výši 50 tis. Kč. Pořizujete více kusů, tak budou jednotkově asi pod 40 tis. Kč, tzn. účet 558 a zařazení 028/088.
Dále zaúčtujete předpis daru od nadace zápisem 344 MD/ 672 D (jestli jsme ve variantě DDHM - neinvestiční majetek) 45 tis. Kč a zápočet 321 MD/ 344 D 45 tis. Kč. Zbytek doplatíte 321/231.
V investiční variantě proti 022 by byl účet 403 a rozpouštěl se 403/672 v transferovém podílu k odpisům ( v přechozím zápisu místo účtu 672 by byl účet 403).
Dobrý den, obdržela jsem fakturu za dodávku a montáž velkoplošné obrazovky na sportovní hale. Faktur je vystavena v PDP, předpokládám že bude DPH 21%, ( v textu uvedeno plnění dle §92e), kód 4. Nevzniká nám nárok na odpočet. Mohla bych prosím poprosit o pomoc se zaúčtováním jednotlivých položek? Ceny jsou bez DPH.
Led obrazovka 1 ks - 256.200 - Kč
ochranná síť - 1 ks - 12.600,- Kč
PC, timebox, ovládací tlačítko, aplikace - 37.780,- kč
Multimediální přehrávač - 17.300,- Kč
Konstrukce pro led obrazovku - 16.800,- Kč
provedení datové a silové kabeláže - 27.000,- Kč
doprava, montáž, zaškolení obsluhy - 26.600,- Kč.
Nejsem si vůbec jistá, co můžu k čemu přičlenit, co s konstrukcí, kabeláží atd., co rozpočítat. Děkuji}
Nejprvě k té aplikaci režimu PDP. Aby se aplikoval režim PDP, maí být splněny následující 3 podmínky (všechny zároveň):
a) je to vztah mezi dvěmi plátci - toto splněno samozřejmě je
b) Vy jako příjemce plnění jednáte jako osoba povinná k dani (viz §92a odst. 2). V tomto případě již odpověď závisí na konkrétní situaci. Totiž pokud jste přímo provozovatelem haly a také ji pronajímáte a využíváte výhradně k ekonomické činnosti, tak by měla být obchodním maetkem a při pracích na tomto objektu beze sporu jednáte jako osoba povinná k dani. Může být ale i situace, kdy ta hala je třeba svěřena/vypůčena jinému subjektu (třeba příspěvkové oranizaci - škole), který zde realizuje svou vlastní ekonomickou činnost ... Potom by ale hala neměla být v obchodním majetku a nejednáte jako osoba povinná k dani - tedy ani by neměl být aplikován režim PDP. Může být ale i situace, kdy halu máte k ekonomické činnosti jen z části (třeba škola to má zadarmo a odpolednea večer to pronajímáte pro ekonomickou činnost Města- osvobozeně od DPH) - potom se i ve vztahu k závěrům KOOV z ledna 2021 máte rozhodnout, zda tento objekt vložíte či nevložíte do obchodního majetku. Pokud to do obchodního majetku vložíte, tak souhlasím s tím, že byste při výstavbě/TZ apod. jednali jako osoba povinná k dani.
c) no a potom to má spadat věcně do plnění v režimu PDP - oni to fakticky fakturují jako stavební a montážní práce spadající do CZ-CPA 41 - 43. Tady je to za mne u tohoto plnění trochu sporné - totiž toto je faktická dodávka audiovizuální technologie, byť podle účelu stavby chápu, že by s ohledem na funkci stavby (sportovní hala) tato technologie byla vyhodnotitelná jako její součást. Za sebe bych si skoro myslel, že by to do PDP spíše spadat nemělo. Nicméně podle §92a odst. 7 se režim PDP může použít i v situacích, kdy smluvní strany mají důvodně za to, že dané plnění režimu PDP podléhá. Při této nejistotě bych asi požádal dodavatele, že mám nejistotu v aplikac PDP a zda by mi nemohl sdělit, o jaký kód CZ.-CPA se konkrétně jedná. Pokud jeho odpověď bude dávat jen trochu smysl, respektoval bych to. Toto ustanovení §92a odst. 7 je právě pro "sporné případy" (takže já bych zrovna v tomto apsektu neviděl až takový problém).
Sazba daně 21 % je OK.
Takže mi z toho vychází, že PDP klidně ano, pokud na daném objektu provozujete svou obchodní činnost a budete mít v obchodním majetku.
Teď k zaklasifikaci - do pořizovací ceny nemá jít školení - takže pokud by byla nějak v cenové nabídce rozčleněna ta poslední položka za 26 600 Kč, tak byste školení měli vyčlenit a dát jako službu na 518. Pokud to nikde vyčleněno není a je to dle všeho marginální položka, tak to nechte v hodnotě investice.
K otázce zařazení do majetku. Domnívám se, že můžete zvolit dva přístupy (každý má své pro a proti):
- vzhledem k účelu haly jako sportoviště se s ohledem na současnou judikaturu (jak součást věci, tak ale i pro daň z příjmů) domnívám, že jste schopni obháit danou LED OBRAZOVKU včetně všech dalších souvisejících výdajů jako součást stavby haly. Z pohledu práva tomu tak podle mne je (pokud byste halu prodávali, domnívám se, že by naprosto přirozeně tato obrazovka byla chápána jako součást prodávané stavby) a podle judikatury NSS (kauza Timken) se má v účetnictví prvotně vycházet z právního režimu. Tedy to by bylo účetně nejjednodušší řešení - vše na 021 (samozřejmě s případným vyčlenění školení). Nepříjemné je ale to, že životnost takového zařízení rozhodně nebude dosahovat životnosti haly - tedy pokud by to někdo chtěl potom v této variantě dělat přesně, bude pracovat s komponentním odepisováním haly. Pokud budete aplikovat tuto variantu, domnívám se, že to bude trochu netradiční, nicméně věcně to nepůjde pořádně rozporovat (respektive oponenty utlučete judikaturou).
- nebo pracovat s tím, jak se to běžně dělá (bez ohledu na judikaturu) - tedy vyčlenit z toho, co by se dalo považovat i s odvoláním na pokyn GFŘ D-59 za movité věci - tedy za mne LED obrazovka, ke které bych přičet ochrannou síť - toto 022, potom druhou věcí by byl PC (tady nevím, zda třeba by byla ještě samostatná věc to tlačítko ...) - toto 028, přehrávač také na 028. Konstrukci a kabeláž potom spíše jako TZ stavby (021) a pokud se týká dopravy a montáže, tak tu rozpočítat poměrem cen jednotlivých věcí, které si takto vymezíte. Tento přístup je podle mne nyní častější, dá Vám asi také lepší možnost reálněji odepisovat v návaznosti na předpokládanou životnost. Jen si myslím, že se judikatura (což je základní zdroj, který by nám měl vysvětlovat zákony) vyvíjí někam jinam - spíše k tomu, že je to ta varianta TZ budovy.
Tady neumím za Vás rozhodnout, jakým směrem se vypravíte. Tím, že daňově neodepisujete, tak já bych klidně volil ten první přístup - vše jako TZ budovy.
Dobrý den, obec má uzavřenou veřejnoprávní smlouvu s městem o obecní policii ve vazbě na zřízení radaru v naší obci. Nyní došlo vyúčtování nákladů, potřebovala bych prosím poradit se zaúčtováním a rozpočtovou skladbou. Přikládám smlouvu a vyúčtování.}
Dobrý den, dotaz je stručný, příloha zde není podstatná a nemuseli jsme jí dlouho studovat, tak jsme přehodili ze zakázky na dotaz.
Účetně se jedná o transfer, účet 572, pol. 5321, odpa 5311.
Jen jsem si pak všimla, že přikládáte i smlouvu - tu jsem jen přelétla, nevidím tam na první pohled, že by vyúčtování mělo vliv na výši příspěvku, hovoří se tam, že platíte jakoby zpětně, to celkové vyúčtování je pak spíše jen dokladová formalita? Pokud nejsou vratky - doplatky nebo přeplatky z vyúčtování (konečné vyúčtování nemá vliv na celkovou výši příspěvku), tak neúčtujete o zálohách.
V opačném případě by bylo správné účtovat o poskytnuté záloze 373/231, náklad až při vyúčtování, k 31.12. dohad nevyúčtovaných - jako poskytnutý transfer s vypořádáním, ale na první pohled se mi to tak nejeví...
Dobrý den, prosím o radu ohledně návratné finanční výpomoci pro naši PO (Základní a mateřská škola). PO potřebuje výpomoc z důvodu toho, že je zapojena do operačního programu OPJAK, kde již čerpali náklady v celkové výši 172.200,85 Kč, ale dosud neobrželi finanční prostředky. Žádost mají schválenou, ale dozvěděli se, že finanční prostředky kvůli procesním záležitostem mezi krajem a ministerstvem, nedostanou letos, ale až příští rok, cca v únoru. Proto nás ZŠ žádá o krátkodobou návratnou finanční výpomoc.
Jedná se o NFV na úhradu výdajů spojených s dotací, ale nejedná se o předfinancování. My žádné vyúčtování požadovat nebudeme. Uzavřeme tedy standardní smlouvu o NFV, bez zveřejnění?
Je správný postup účtovat dle základního modelu? Tj. předpis MD 316 / 349 D poskytnutí MD 349 / 231 D par. 3113 pol. 5651 a vratka MD 231 / 349 D bez par. pol. 2451?
K datu vrácení prostředků zpět obci - lze do smlouvy stanovit např. slovy „jakmile příjemce obdrží finanční prostředky z Operačního programu JAK, nejpozději však do 30.6.2024“?
Děkuji}
Účetně správně takto:
316 MD/ 231 D poskytnutí
231 MD/ 316 D přijetí.
RS máte dobře.
Jinak je na Vás, jaká pravidla si stanovíte, pro NFV mezi zřizovatelem a PO neplatí administrativní pravidla ze zákona č. 250/2000 Sb. , viz odkaz MF:
Můžete si stanovit i termín vrácení (§ 34 odst. 1).
V dokumentu "Finanční vztahy mezi zřizovatelem a PO" najdete účetní postupy - i ve vztahu k PO.
Město se od té doby stalo plátcem DPH. Vodárenské společnosti zálohově fakturujeme dílčí plnění na stavbu vodního díla sumu včetně DPH. Účtováno předpis 311/455 (celá suma). Přijetí platby 231/311. Po přijetí platby vystavujeme daňový doklad, kde je již suma rozdělena na základ a DPH. DPH odvedeme. Jak toto prosím vše zaúčtovat?}
Děkuji za zaslání podkladu. Takže jedná se o zálohu na kupní cenu (přitom raději upozorňuji, že z pohledu DPh se bude jednat o přenechání zboží) - až se to dokončí a bude se to předávat tak rovnou upozorňuji, že tam z hlediska DPH a účtování budeme dělat určité operace, které budou ne úplně tradiční. Nicméně to bych nyní neřešil.
Podle bodu 2.4. Smlouvy máte nejprve vystavit doklad na celou částku - to je striktně vzato jen zálohová faktura o které nemáte účtovat. Nicméně pokud Vám to v systému jinak nejde (tedy musíte ji do účetnictví se zaúčtováním na rozvahové účty pořídit), tak dobře - zaúčtujte ji 311/455 a následně úhradu MD 231/Dal 311.
K datu přijetí platby jjste povinni vystavit dańový doklad na přijatou platbu - tam již rozepíšete základ daně a daň. Zaúčtování by mohlo vypadat například následovně:
MD 734/Dal 734 (tento účet používá GORDIC..., v iných třeba 395/395) - základ daně - tak aby se to navedlo na ř. 1 přiznání
MD 455/Dal 343 - daň 21 %.
Tím budete mít na 455 ty zálohy v částce bez DPH.
No a další nastane k datu uzavření nájemní smlouvy, kterou dojde k přenechání zboží. To bude další etapa a pro ni nemáte ještě podklady, protože nevíme, kolik bude základ daně (tam bude potřeba znalecký posudek ...).
Na základě darovací smlouvy naše obec poskytla druhé obci na rekonstrukci jídelny 5000,- Kč. Druhá obec, jelikož je to akce cca za 27 mil. Kč, účtuje jako technické zhodnocení. na rekonstrukci jídelny jí bude poskytnuta i dotace. Jak zaúčtuji já?}
Účtuje se jako transfer, účet 572, položka 6341 - transfer jiné obci investiční. Závazek na účtu 349.
Obec (příjemce) by měla přijmout tento dar na účet 403 a rozpouštět v transferovém podílu proti odpisům po zařazení do užívání.
Obec je vlastníkem hřbitova. V letošním roce zde obec vybudovala WC. Současně také obec uzavřela s farnosti smlouvu o participaci na nákladech investice. Na základě vystavené faktury farnost poslala peníze na účet obce. Jak prosím postupovat při účtování, bude příspěvek jako dotace tj. na účet 403 ?}
Neznám celé znění smlouvy, ale pokud vy jako obec jste vybudovala WC a vám zůstane v majetku, jednalo by se o příspěvek obci. Položka 3121, snažíme se brát jako dar, s tím, že se proti němu neposkytuje protihodnota a použijete účet 403. Příspěvek byste po uvedení majetku do užívání zařadila na kartu majetku a začala rozpouštět jako transfer v trasnferovém podílu proti odpisům 403 MD / 672 D.
Dobrý den, jak zaúčtovat
1.příjem za prodej dárk. poukazů, které vystavuje obec a tyto poukazy budou uplatněny v obecní kavárně, co s tím, když nebude poukaz uplatněn,
2. smlouva o spolupráci na prodej zmrzliny, obec poskytla prostor na provoz stánku, část zisku patří obci, jak zaúčtuji příjem,
3. návrh rozpočtu máme schodkový, vyrovnali jsme jej přes pol. 8xxx podle stavu pen. prostř. na BÚ a dotaz zní, zda můžeme navýšit výdaje a navýšit financování, jelikož máme ještě prostředky na 3 termínovaných účtech, které v příštím roce skončí. Takže když mám v návrhu rozpočtu pol. 8xxx, zda na ní může být částka až ve výši zůstatku bank. účtu a termínovaných účtů. Děkuji}
1. Záleží, jak si celý systém nastavíte. Prodej poukazů bych účtovala jako přijatou zálohu na tržbu v kavárně. Při uplatnění v kavárně vznikne výnos, dojde k zúčtování se zálohou. Účetně: 231/324 prodej poukazu, výnos v kavárně 311/602 a 343 a 324/311. Nevím, nakolik je to pro vás ale reálné takto zajistit, ale když kavárnu provozuje obec, mělo by se dát...
Teď ještě k DPH - předpokládám, že v té kavárně je poukaz využitelný jak na nápoje - třeba kávu (21%), tak ale třeba i na nějaké jídlo (12%) - to je pro mne důležité v tom směru, že potom je to víceúčelový poukaz a nezdaňuji jej při jeho vydání (respektive prodeji), protože není jasně určena sazba toho budoucího plnění (tedy odvod DPH by byl až z toho, co si za ten poukaz pořídí). Pozor ale na situaci, kdy by to byl poukaz, za který by mohl být možný jen odběr kávy (tedy věděl bych sazbu) - potom mám řešit jeho zdanění již při jeho vydání. Berte to prosím jako drobné upozornění - předpokládáme, že platí ta první varianta, proto jsme psali účtování bez daně.
A když nebude uplatněn poukaz, tak propadá, nebude vratný? V takovém případě byste k datu ukončení platnosti poukazu provedli zúčtování do výnosů 324/649 (a toto by již nebylo u víceúčelového poukazu předmětem daně).
2. Pokud správně chápeme, podstatou plnění ze strany obce je poskytnutí nějakého pozemku nebo části stavby, kam si oni umístí stánek na prodej zmrzliny, možná se k Vám ještě napojí na elektriku. Pokud poskytujete toto, tak by se věcně mělo jednat o nájem (tedy účtovali bychom na účet 603 a také i položkou RS by to byl nájem). Musíme dát pozor ale na problematiku DPH - pro DPH je totiž vymezení nájmu nemovitosti o něco užší - mělo by se jednat o poskytnutí nějaké nemovitosti či její části v takovém rozsahu, že ji druhá strana využívá jako vlastník a práva třetích osob k užívání jsou vyloučena (tedy daný prostor je ovládán nájemcem). Zároveň platí, že moje postavení pronajímatele má být pasivní. Proč to píši - pokud by ten provozovatel toho stánku byl plátcem DPH, neváhám ani chvíli a nájemné dám s DPH 21% (tím nemohu nic zkazit). Pokud by ale byl nájemce neplátcem, musím věcně vyhodnotit, zda naplním charakteristiky nájmu pro účely DPH - pokud ano, tak nájem musíte povinně osvobodit od DPH. Pokud ne a pro účely DPH to nájem není, zdaníte jej i neplátci. Ty hranice bývají někdy problémové.
3. Peněžní prostředky uložené na TV nemůžete zapojit ke krytí schodku do schváleného rozpočtu přes pol. 8115. Využijte pol. 8117 s tím, že výdaje, které budou kryty těmito prostředky, jsou vázané do doby převodu peněz z účtu TV na BÚ.
Započítáváme na dva dotazy - pozor i pro ostatní, že vícečetné dotazy nezodpovídáme v rámci jednoho dotazu, začínají se nám množit, tak abyste měli informaci, jak to v souladu s obchodními podmínkami řešíme. Není to ve zlém, jen se snažíme zvládat :o)
Dobrý den, prosím o radu ohledně zřizovací listiny :
ve zřizovací listině v čl. VI, vymezení majetku máme uvedeno:
1. Příspěvkové organizaci jsou svěřeny do správy na základě nájemní smlouvy k jejímu využití budovy čp. 421,563 a budova školní jídelny s přilehlými pozemky. (Žádnou nájemní smlouvu jsme na obci ani ve škole nenašli. )
Chci se zeptat kdo by podle této ZL měl vést budovy v rozvaze.
Nyní vedeme budovy v rozvaze na obci. Myslím, že je to špatně, protože jsou PO svěřeny do správy, ale zase je tam napsáno že jsou svěřeny na základě nájemní smlouvy. Pokud to vedeme špatně, prosím jak to napravit, protože i na dále chceme vést budovy ZŠ v rozvaze na obci. Za odpověď děkuji}
Podle všeho je zřizovací listina momentálně formálně špatně. Obecně jsou relevantní dva právní postupy, jak PO majetek předat (pokud jim ho nechcete darovat do vlastnictví - bezúplatný převod):
- svěření, kdy majetek eviduje rozvahově PO, obec na podrozvaze
- výpůjčka, kdy majetek eviduje rozvahově obec, PO jen mimoúčetně smlouvami, protokoly o předání...
Já bych tady doporučovala, aby se upravila zřizovací listina s tím, že majetek dáváte PO do výpůjčky, sepsat smlouvu o výpůjčce a pak to účetně můžete nechat, jak máte.
Nájem by musel být úplatný, to ve vztahu k PO není žádoucí postup, bezplatný nájem (výpůjčka) je zde, jak píšu, relevantní právní vztah pro Váš případ.
A prosím dejte pozor, pokud svěříte budovy PO, tak musíte svěřit i pozemek související.
Dobrý den, prosím o radu s následující situací.
MČ spoluorganizuje spolu se zájmovým spolkem kulturní akci "ADVENT", při které proběhne rozsvícení vánočního stromu, děti budou zpívat koledy atd. Soukromý subjekt nám chce poskytnout na tuto akci 10.000 KČ, a sice na základě faktury, kterou my jako MČ vystavíme a bude na základě objednávky partnerství na této akci. (Soukromý subjekt vytvoří objednávku na partnerství na akci, MČ mu oproti této objednávce má vystavit za partnerství fakturu na 10 000 Kč).
Vůbec nevím, jak na toto pohlížet? Mám fakturu vystavit v hlavní činnosti nebo ve vedlejší činnosti? Naše MČ není ve své hlavní činnosti plátce DPH, pouze ve vedlejší činnosti jsme plátci DPH. A také nevím, zda součástí vystavené faktury za partnerství by mělo být i DPH, které bychom měli odvést.
Soukromý subjekt nechce poskytnout finanční prostředky na základě darovací smlouvy, trvá na postupu uvedeném výše...
Předem Vám děkuji za radu.}
Prvotně chci upozornit, že z pohledu DPH není vůbec důležité, zda je to hlavní nebo hospodářská činnost. Pokud jsou naplněny charakteristiky předmětu DPH, tak tam prostě bude daň. No a tady je rozhodující, zda dochází nebo nedochází k poskytnutí služby (že byste té firmě něco poskytli). Pokud jim nezajišťujete žádnou reklamu, propagaci, ale oni jsou ochotni pouze na akci přispět, potom jim plnění neděláte a bude to mimo DPH. Pokud byste ale zároveň tu firmu při akci propagovali, mohla by mít třeba někde banner ... - potom by to byla reklamní služba - sazba DPH 21 %.
Takže musíte zvolit variantu - která to je z výše uvedených. Pokud to jen trochu bude zavánět reklamou - doporučuji Vám fakturovat to jako reklamní službu s DPH 21 %. V obou případech to klidně může být hlavní činnost - v tom není problém. A samozřejmě fakturu (nikoliv daňový doklad) můžete vytvořit i na něco, co není předmětem daně (byť fakticky pokud to bude to partnerství, tak věcně to bude dar).
V říjnu obec obdržela od Nadačního fondu VIA první část vybraných finančních prostředků , které se mají použít pro občany. Příjem daru na § 5299 pol. 2321. Obec nakoupila popelnice a kontejnery a vydává je jako věcné dary pol 5194.
Ke konci roku obec nedočerpá celou částku finančních prostředků , je možné příští rok rozpočtovat na pol. 5194 zbývající část prostředků? Nadační fond bude chtít nahlédnout , jak bylo s financemi naloženo.}
Podle ČÚS 703 u transferů bez vypořádání máme časově rozlišit výnos podle období čerpání. To co nevyčerpáte byste měla účtovat na účet 384. Nepíšete o jak vysokou částku se jedná, možná je nevýznamná. Postupujte podle vaši určené významnosti k časovému rozlišení.
Co se týká rozpočtu. Můžete klidně rozpočtovat celou přijatou částku jak v příjmech, tak výdajích, ale nemusíte, správněji je rozpočtovat očekávanou skutečnost. Pokud nemáte časově určeno dokdy máte přijatou částku dočerpat, tak se nic nestane. Fyzicky budete mít peníze na účtu a do rozpočtu roku 2025 je můžete zapojit jako financování, pol. 8115, finanční prostředky na bankovním účtu a nezapomeňte rozpočtovat i výdaj zbytku přijatých finančních prostředků.
I v tomto případě je potřeba označit prvek 02 na povodně jak u příjmů, tak u výdajů- část rozpočtové věty = mimořádná událost.
Měli bychom dotaz týkající se novely zákona o DPH od 2025. Nastane několik změn od 1.1.2025. Ta, která se nás bezprostředně týká je ve změně evidence pro účely DPH § 100, odst. 2, kde se píše, že plnění, které nejsou předmětem daně, ale souvisí s daňovými povinnostmi, vést všechny údaje k tomuto se vztahující v obdobném členění jako by byly daňovými povinnostmi. Tzn. veškeré správní poplatky, sdílené daně atd. by se měly záznamovou jednotkou označit, abych byla schopná je ve stanoveném členění mít k dispozici nejpozději v den pro lhůtu odeslání přiznání (tj. 25.2.2025). Pracujete s touto změnou ve vašem programu? Procházeli jsme tuto novelu i důvodovou zprávu. K žádné úpravě § 100, odst. 2 nedochází. Dochází k úpravě či rozdělení §100, odst. 1 do bodu a) a b). Uživatelka, která nám dotaz zaslala, má zřejmě na mysli bod 1b). V Důvodové zprávě jsme našli mj. toto: Navrhuje se nová konstrukce odstavce 1, který je rozdělen na písmeno a) obsahující původní text odstavce 1 a písmeno b), kam se z původního odstavce 3 písm. a) přemisťuje povinnost vést v evidenci u plnění, která nejsou uvedena v písmenu a), nejsou předmětem daně a u kterých se stanoví povinnost nejen tyto údaje vést, ale zároveň se stanovuje, které údaje musí být uvedeny (jsou to údaje odpovídající řádku 26 přiznání k dani z přidané hodnoty). Patří sem dále uskutečněná plnění, která nejsou předmětem daně jako např. poskytnutí dárku v rámci ekonomické činnosti nebo poskytnutí obchodního vzorku bez úplaty v rámci ekonomické činnosti. Z výše uvedené důvodové zprávy i našeho úsudku nám vyplývá, že v žádném případě, novela DPH neukládá povinnost u příjmů ze správních poplatků, místních poplatků či sdílených daní je zahrnout do evidence pro daňové účely (k DPH), jak se ptá uživatelka a jak to dle jejich slov bylo interpretováno na školení, které absolvovala. Je to tak?}
Toto navazuje na letitý problém. Nové ustanovení §100 odst. 1 písm. b) pouze jen částečně kopíruje to (respektive částečně upřesňuje), co do 31. 12. 2024 máme uvedeno v §100 odst. 3 písm. a), kde se také hovoří o tom, že mám vést evidenci o uskutečněných plněních, které nejsou předmětem daně.
Zkusím prvotně komentář ke stavu do 31. 12. 2024 - z textace §100 odst. 3 písm. a) již v současnosti někdo dovozuje povinnost právě vést v rámci evidence DPH evidenci o veškerých příjmech a takto je i kódovat ... (tedy i těch, které nejsou předmětem DPH). Já se to nedomnívám a to ze dvou důvodů:
- nemluví se o příjmech, ale o uskutečněných plněních - což jsou pojmy z oblasti DPH (tedy ve smyslu nějakých dodání ...)
- i kdybych připustil, že příjmy typů daní, poplatků, darů ... mám sledovat - nebylo nikde napsáno, jakým způsobem a dle mého názoru musí plně dostačovat záznam, který je v účetnictví (tedy bez zvláštního kódování pro účely DPH).
Nyní se podívejme do úpravy platné od 1. 1. 2025 - dle mého názoru pracujeme jen s upřesněním stávajícího textu. Prvotně bych obrátil Vaši pozornost již na úvod důvodové zprávy v části k §100 odst. 1. Jasně je v ní uvedeno, že evidenci mohu vést v rámci účetnictví, nebo třeba samostatné evidenci pro účely DPH. Takže jen potvrzení mé výše uvedené poznámky - nic tedy nevylučuje (i kdybych tuto povinnost měl a já jsem přesvědčen, že nemám), abych evidenci takových přímů dokládal přímo záznamy v účetnictví (tedy bez nějakých zvláštních kódování pro účely DPH) - tedy třeba pohybem na výnosovém účtu poplatků, daní ....
Stále se ale domnívám, že text §100 mluví "plnění" (v logice principů DPH) a to ostatně i potvrzují vyjmenované případy v důvodové Zprávě (tedy určité typy dodání). To, že vyinkasuji sdílenou daň dle mého názoru plněním ve smyslu principů DPH není.
Tedy jsem přesvědčen, že novela ZDPH neukládá novou povinnost v této oblasti, pouze jen přeformulovává textaci platnou do 31. 12. 2024. Podle mne nejsem povinen příjmy typu poplatky, sdílené daně. přijaté dary, dotace (pokud nesou předmětem daně) zahrnovat do speciální evidence pro účely DPH, protože se domnívám, že na tyto případy §100 nedopadá. A i kdyby dopadal, mělo by být plně dostačující jejich podchycení v účetnictví - přesně tak, jak je uvedeno v důvodové Zprávě.
Samozřejmě kdo si tyto příjmy chce kódovat i pro účely DPH, nic v tom nebrání.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková