Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu 401 odpovídá celkem 2112 dotazů:
Chtěla bych se zeptat k benefitům zaměstnanců a uvolněných členů ZO. Nyní poskytujeme stravenky, příspěvek na penzijní připojištění a poukázky na kulturní,... účely. Máme zřízený sociální fond a pravidla, ale nemáme pro něj zvláštní účet. Nyní budeme místo stravenek poskytovat stravenkový paušál, který, jak jsem se dočetla, nemusíme poskytovat ze sociálního fondu, ale přímo z rozpočtu obce, pokud si vytvoříme interní směrnici. Šlo by i ty ostatní benefity vyplácet přímo z rozpočtu? Že bychom ten sociální fond zrušili a nemusela bych účtovat přes 401 a 419?}
Není povinné mít zřízen pro benefity zaměstnanců sociální fond, lze přispívat i z rozpočtu obce. Sociální fond má výhodu v případě, kdy vznikají meziroční přebytky a převádí se účelově vázaný zůstatek do dalšího roku. Pravidla SF ale stejně vždy podléhají schválení v ZO, takže je to spíše taková psychologická výhoda pro případy větších objemů a druhů benefitů.
Můžete tedy všechny benity pro zaměstnance klidně poskytovat přímo z rozpočtu. Určitě si vytvořte interní předpis, kde stanovíte výši a pravidla čerpání. Také si rozmyslete, zda na příspěvek budou mít nárok jen zaměstnanci (schvaluje rada/starosta) nebo i zastupitelé (jejich nárok musí schválit ZO).
Dobrý den ,budeme opravovat schody ke kostelu, vyřizujeme dotaci. Schody nejsou přímo zařazeny v majetku obce-nevíme jejich skutečnou hodnotu, jsou ale na pozemku patřící obci. Bude se jednat o rekonstrukci .Prosím je neinvestiční nebo investiční dotace? Děkuji.}
Z dotazu nejsem schopná druh dotace jednoznačně určit. Nejprve k majetkové klasifikaci schodů. Měli by být evidovány jako samostatná stavba, nevím, jestli se v minulosti nezařadily třeba ke kostelu, nebo se historicky neevidovaly. Podle toho máte teď následující možnosti:
a) Schody zařadíte jako vícenález zápisem 021 MD/ 401 D, ocenění v reprodukční pořizovací ceně (aktuální hodnota), stačí kvalifikovaným odhadem. Následně budete účtovat o opravě nebo technickém zhodnocení. Jestli se uvedou do původního stavu, ve stejné trase, je to oprava. TZ jen pokud by nové schody měly jiné parametry, než ty původní (šířka, délka apod.). Aby to byla investice, musí být částka TZ nad 40 tis. Kč. TZ pod 40 tis. Kč nebo oprava jsou neinvestice, v souladu s tím je potřeba určit druh dotace.
b) Pokud by se původní schody úplně odstranily a vystavěly nově, dalo by se to pojmout jako kompletní obnova, kdy byste staré schody již nezařazovaly a účtovaly byste o nových schodech jako nové stavbě. Stavba se zařazuje na účet 021 od 0,1 Kč, takže by to v tomto případě byla investice.
Pojem rekonstrukce je nic neříkající - byť by měl představovat TZ, tak pojmy oprava/rekonstrukce je potřeba vždy ověřit věcně z hlediska toho, jaké práce jsou na majetku prováděny, ne vždy je to názvem správně charakterizováno.
Když to shrnu, musíte vědět, co přesně se technicky se schody provede, z toho vyjít při rozhodování, jakou možnost zvolíte.
Máme v obci kapličku, kterou nabouralo auto. Nemáme ji v majetku a je na pozemku Krajské správy silnic.
Všeobecně se má zato, že kaplička je obecní, Policie ČR při šetření nehody poslala protokol na Obec.
Paní starostka vznesla dotaz o vlastnictví na Krajskou správu silnic a na církev. Oba dotázaní odpověděli, že vlastníci nejsou.
Ve státním archívu bylo zjištěno, že na opravu kdysi přispívali občané obce a tehdejší národní výbor. Pojišťovna je na základě těchto informací ochotná poslat plnění Obci.
A zde prosím dotaz: Jak správně zaúčtovat plnění od pojišťovny na majetek, který není náš a jak správně dostat kapličku do majetku. Paní starostka již zahájila jednání s Krajskou správou silnic o převedení pozemku pod kapličkou na Obec.}
Doporučovala bych nyní kapličku jako vícenález dozařadit zápisem 021 MD/ 401 D v hodnotě 1 Kč, s argumentem, že se jedná o církevní stavbu. Pojistné plnění přijmete na pol. 2322 a účet 649, celý účetní zápis by byl 377 MD / 649 D a 231 MD + RS / 377 D. Odůvodnění evidence vlastně stačí to, co zde píšete. A bylo by dobré dokončit existenci vlastnictví i zápisem do KN.
Město (zřizovatel) chce převzít všechna sportoviště na území města od zdejší Tělovýchovné jednoty, z.s. (dárce) za účelem lepší údržby a následně je ihned předat do správy příspěvkové organizaci města Technické služby.
Je možné sportoviště předat od dárce přímo Technickým službám anebo musí přejít tento majetek naší příspěvkové organizaci prostřednictvím majetkové evidence zřizovatele? V tom případě lze souhrnně majetek po účtech "projít" u zřizovatele vždy pouze jedním inventárním číslem?
V minulosti obdržel dárce pozemky od státu s nulovou pořizovací cenou, na některých pozemcích je však nějaká nemovitost (budova, parkoviště, ostatní plocha, apod.), která je však oceněna "historickou" pořizovací cenou. Musíme tuto cenu dodržet při převodu na město, příp. až na Technické služby anebo má dojít k přecenění jak pozemků tak i nemovitostí na nich umístěných naším odborným odhadem či cenou znalce?}
Začnu od konce. Bezúplatný převod nebo dar od jiné než VÚJ se podle účetních předpisů oceňuje reprodukční pořizovací cenou, zjednodušeně řečeno jeho aktuální hodnotou. Jako podklad pro ocenění RPC nemusí být nutně zpracován znalecký posudek, stačí kvalifikovaný odhad někoho např. nějakého "majetkáře" nebo někoho z vedení. Ještě upozorňuju, že účetní pracovník je zodpovědný za zaúčtování, nikoliv za ocenění nabývaného majetku, tam je opravdu potřeba mít určenou osobu.
Je potřeba rozklíčit, co vám předávají. Ve smlouvě by měl být konkretizovaný majetek, který se bude převádět. Ceny povinné nejsou, protože to nepřebíráte od jiné VÚJ, ale někdy můžeme z pořizovací ceny převodce vycházet při určování RPC, u starších staveb typu už to moc směrodatné ale není. Pozemky určitě nelze oceňovat cenou převodce, když nejsou VÚJ, protože ceny nemovitostí se obecně v časě mohou hodně lišit a cena, jakou by vám uvedli by mohla výrazně neodpovídat RPC. Takže u pozemku je nutné určit jeho hodnotu, stačí odhadem.
Z hlediska určování RPC máme návod, který může trochu nasměřovat, viz odkaz (lze stáhnout jen dokument pod videem, pokud byste chtěli bez výkladu):
https://www.obecuctuje.cz/videa/serie/23
Co se týká účtování tohoto majetku a evidence majetku. O účetním případě bezúplatného převodu účtujete zápisem např. 021, 031 MD / 401 D.
Svěřený majetek PO eviduje rozvahově, město na podrozvaze. Majetek vyřadíte zápisem 401/031, 021 (píšete o okamžitém převodu PO, předpokládám, že v jednom měsíci) a zavedete do podrozvahy zápisem 909 MD / 999 D. PO do majetku zavede ve stejných hodnotách opačným zápisem.
Co se týká evidence při zařazení majetku. Pokud to bude vše v jednom měsíci nevidím důvod, aby jste majetek zadávali do evidence dlouhodobého majetku a hned ho zase vyřazovali. Postačí, když si majetek zadáte jenom do evidence, která se týká podrozvahy - svěřeného majetku.
V rámci investičních akcí bylo rozhodnuto, že v naší budově základní školy (budova svěřena na základě zřizovací listiny na PO-ZŠ) se bude provádět technické zhodnocení výtahu. Zřizovatel (město) nechalo vypracovat projektovou dokumentaci za cca 200 tis.Kč (vedeme na účtu 042). V průběhu roku se ale rozhodlo, že TZ výtahu si zafinancuje (skrz inv.transfer od zřizovatele) a zařadí do majetku a bude odepisovat sama ZŠ. To se v 11/2024 stalo. Příspěvková organizace již zařadila a odepisuje, ale na účtu 042 u nás jako zřizovatele zůstala projektová dokumentace.
Nyní řešíme problém, co s projektovou dokumentací na TZ výtahu udělat, když už má příspěvková organizace zařazeno. Kdybychom alespoň financovali a předali již zmiňované TZ, ale to nebylo. Pouze jsme financovali projektovou dokumentaci. Můžeme nyní částku na 042 dodatečně předat škole na základě předávacího protokolu ? A může škola nyní navýšit hodnotu již zařazeného majetku o částku projektové dokumentace, například jako technické zhodnocení již zaevidovaného TZ provedené školou? Mohlo by to být jako změna ocenění majetku : případ opravy účetní chyby, kdy na účtu 042 zbyla PD, která měla vstupovat do hodnoty TZ výtahu ? Nebo se má částka z 042 přeúčtovat do nákladů města jako zmařená investice? Děkujeme moc.}
Pokud se podle této projektové dokumentace rekonstrukce skutečně dělala, nedává smysl, aby se o projektové dokumentaci účtovalo jako o zmařené investici. Správným účetním zobrazením je, aby hodnota dokumentace vstoupila do hodnoty TZ stavby.
Za těchto okolností se domníváme, že by bylo správné nyní projektovou dokumentaci okamžitě škole "předat" (udělat k tomu protokol) - tedy u Vás vyřazení proti 401 a u školy zaúčtování 042/401. Pokud bychom to chtěli opravovat u školy úplně správně, tak by měli dle mého názoru dopočítat i navýšení odpisů a tyto odpisy doúčtovat (protože výtah byl asi prokazatelně realizován podle této dokumentace). Nicméně pokud se bavíme o tom, že práce byly třeba dokončeny v listopadu 2024 a nyní je březen 2025, tak ten vliv je naprosto minimální a za mne bych neviděl ani problém v tom, pokud by navýšili cenu nyní k březnu a vyšší odpis by se začal počítat až od dubna 2025 (ten vliv jestli toto zahrnu do odpisů od prosince 2024 nebo od dubna 2025 je zanedbatelný).
Dobrý den,
obec pronajímá na základě dlouhodobé nájemní smlouvě místnímu TJ Sokolu sportovní areál (pozemky včetně všech staveb na nich, cena pronájmu – symbolická 1,- Kč, účel nájmu – sportovní a kulturní akce, především taneční zábavy).
Ve smlouvě je ujednáno, že nájemce může se souhlasem pronajímatelem provádět stavební úpravy na pronajatých stavbách. Případné zhodnocení majetku pak zůstane automaticky majetkem obce.
TJ Sokol na vlastní náklady přistavěl k objektu „šatna pro muzikanty“ sociální zařízení. Pro obec je to technické zhodnocení budovy.
K 19.3.2025 proběhla kolaudace a obec by měla k tomuto datu technické zhodnocení stavby zaúčtovat do svého účetnictví a majetku. Bohužel TJ Sokol dosud nedokázal předložit obci odborně podloženou cenu za provedené TZ (a určitě prý do konce března to nestihne). Obec dostala pouze jakýsi slovní odhad Kč 320 000,- (TJ Sokol o technickém zhodnocení ve svém účetnictví vůbec neúčtoval, dával si vše přímo do nákladů…).
Jak má nyní obec v této věci a účtování postupovat ?
Předem moc děkuji za odpověď.}
Je důležité mít to právně jasně stanovené - vy jste na základě smlouvy předpokládám souhlasili s provedením TZ, měli jste zároveň stanovit i povinnosti - např. právě, že bude TJ evidovat vzniklé náklady a obci pak vyčíslení předá k datu kolaudace. Právně do toho nevidím, co vše kromě citované smlouvy máte "v ruce".
Účetní režim nám koupíruje ten právní. Nejprve si ujasněme - TZ vám TJ předá bezúplatně? V takovém případě by sice cena od nich "pomohla", ale nejsou VÚJ, takže máte provést ocenění prací ve výši reprodukční pořizovací ceny. U nové stavby lze za RPC považovat nákladovou cenu převodce, i když není VÚJ. Ale pokud vám cenu nevyčíslí, musíte odhad RPC udělat sami - není to odpovědnost účetní, ale nějakého určeného pracovníka. Zařazení v případě bezúplatného převodu od TJ je správně zápisem 021/401 v RPC. Můžete třeba použít i ten slovní odhad, jestli bude RPC plus minus odpovídat.
Kdyby obec hradila náklady na TZ, byl by to úplatný převod, který byste ocenili ve sjednané pořizovací ceně, což tady ale nezmiňujete (nějaké finanční vyrovnání s TJ za provedené TZ).
Dobrý den, prosíme o radu, jak správně účtovat opravy oplocení a zídek ("rozhrady" dle občanského zákoníku) v katastru města, které nemáme v evidenci majetku. Jestli to můžeme přímo účtovat jako opravy POL 5171 nebo jestli je musíme nejprve zaevidovat do majetku a zaúčtovat jako nové stavby, tedy na POL 6121 a teprve potom v budoucnu na nich dělat opravy nebo TZ?}
Opravy či TZ na cizím majetku by se měly schválit, účtovat doporučujeme na účet 549 s pol. 5909.
Jestli jsou to zdi města, jen nejsou majetkově zachycené, měly by se zařadit jako vícenález v reprodukční pořizovací ceně zápisem 021/401. Zásah pak účtoval dle jeho charakteru buď jako opravu na účet 511 s pol. 5171, odpa např. 3639, nebo jako TZ.
Dobrý den, prosím o nastínění postupu a účtování při převzetí majetku. Fotbalový klub má v majetku travnaté hřiště, které bude bezúplatně převádět na obec. Je vhodné dávat do smlouvy, jakou hodnotu má hřiště? Případně hodnotu hřiště a pozemku? Lze podle toho navést do majetku nebo se musí udělat kvalifikovaný odhad? Znalecký posudek nebude.
Součástí hřiště je závlahový systém, který prý fotbalový klub ještě odepisuje. Jaký je postup s tímto? Chtěli bychom hřiště dát do majetku jako jeden celek, bude tam probíhat velká rekonstrukce a zrovna ten závlahový systém bude nahrazen jiným. Tak ve smlouvě by to asi vůbec nemělo být uvedeno, že tam nějaký odepisovaný majetek je. Pokud na tom ale budou trvat a vyčíslí ZC, jak by se postupovalo v tomto případě?
Účetní klubu je toho názoru, že obec nesmí převzít majetek bezúplatně, že smlouva musí být alespoň na 1 Kč. To bych ale pak měla v majetku hřiště za 1 Kč? V minulosti jsme bezúplatně přebírali majetek pouze od VÚJ, ale z dotazů zde vyplývá, že od klubu to lze bezúplatně také.
Děkuji}
Správně narážíte na to, že FK není vybranou účetní jednotkou. Bezúplatný převod není právně omezen, podle účetních předpisů ale máte nabývaný majetek ocenit reprodukční pořizovací cenou, zjednodušeně řečeno jeho aktuální hodnotou. Jako podklad pro ocenění RPC nemusí být nutně zpracován znalecký posudek, stačí kvalifikovaný odhad někoho např. z vedení obce.
Z hlediska určování RPC máme návod, který může trochu nasměřovat, viz odkaz (lze stáhnout jen dokument pod videem, pokud byste chtěli bez výkladu):
https://www.obecuctuje.cz/videa/serie/23
Je potřeba rozklíčit, co vám předávají. Hřiště jako pozemek zařadíte zápisem 031/401. Dále je potřeba řešit, jestli kromě zatravnění jsou tam nějaké stavby. Vy hovoříte o závlahovém systému, aby jej FK mohl vyřadit, obec by jej měla převzít do majetku zápisem 021/401 a pak řešit, co s tím dál. Jestli se bude někdy kompletně nahrazovat novým, vyřadili byste původní a zařadili nový, případně jej lze opravit či provést zásah typu TZ.
Takže za mě by se do smlouvy měl konkretizovat majetek, který se bude převádět. Ceny povinné nejsou, protože to nepřebíráte od jiné VÚJ, ale někdy můžeme z pořizovací ceny převodce vycházet při určování RPC, u starších staveb typu už to moc směrodatné ale není. Pozemky určitě nelze oceňovat cenou převodce, když nejsou VÚJ, protože ceny nemovitostí se obecně v časě mohou hodně lišit a cena, jakou by vám uvedli by mohla výrazně neodpovídat RPC.
Takže u pozemku je nutné určit jeho hodnotu, stačí odhadem. U závlahového systému si dovedu představit zjednodušení, kdy vám sdělí jejich pořizovací cenu, vy jí snížíte o odhadované opotřebení (jejich odpisy nemusí tomu odpovídat) a tuto cenu použijete jako odhad aktuální hodnoty (vzít ale tedy v úvahu, že jejich ZC nemusí RPC odpovídat).
Ještě upozorňuju, že účetní pracovník je zodpovědný za zaúčtování, nikoliv za ocenění nabývaného majetku, tam je opravdu potřeba mít určenou osobu, u malých obcí starosta apod.
Nevím, co má účetní FK na mysli, jestli třeba neřeší daňový režim dané transakce, ale obec může bezúplatně převzít majetek i od jiné, než VÚJ, žádné právní omezení v tom není.
Obec uzavřela se svazkem obcí dohodu o navýšení členského investičního podílu. Svazku jsme předali k 1.1.2025 do jejich majetku vodárenské zařízení v pořizovací ceně 2,555.372,- Kč-. Oprávky k 31.12.2024 byly 1,678.579,- Kč a zůstatková cena k 31.12.2024 je 876.793,- Kč. Jak to mám prosím u sebe zaúčtovat? Dále se chci zeptat, zda mám na podrozvaze navýšit o částku 2,555.372,- Kč členský investiční podíl u svazku obcí? A dále ještě ohledně DPH - fikce úplaty u bezúplatného dodání zboží - platí od nového roku. Když jsme plátce DPH od roku 2010 a majetek se pořizoval někdy kolem roku 1998, tak nás se toto asi netýká, protože jsme si tenkrát zřejmě neuplatnily DPH. Děkuji.}
Jedná se o bezúplatný převod mezi obcí a DSO, tedy mezi vybranými účetními jednotkami (VÚJ), kdy podle zákona o obcích mají převzít Vaše ocenění, PC, ZC, včetně oprávek. Účetní zápis by byl 081 MD - oprávky, 401 MD - zůstatková cena / 021 D - pořizovací cena.
Na 909 máte mít evidován majetek vložený do DSO, který zůstává ve vlastnictví obce. Takže pokud nadále zůstává vodárenské zařízení ve vašem majetku, měla byste účtovat o vloženém majetku do DSO v pořizovací ceně na účtu 909.
To DPH u fikcí dodání je obecný princip, který platí dlouhodobě. Od 1. 1. 2025 se zde nic nezměnilo - jedinou změnou jsou pravidla pro určení základu daně. Co e potřeba zdůraznit - stále platilo, platí a bude platit - fikce dodání ve vztahu k DPH se řeší pouze pro situace, kdy u příslušného majetku, nebo jeho části byl uplatněn odpočet DPH. Pokud u daného majetku odpočet DPH nebyl uplatněn, fikce dodání v případě vkladu DSO nemůže nastat.
Dobrý den, zřizovatel chce k budově školky, která je v majetku města, vybudovat terasu. Příspěvková organizace má na toto technické zhodnocení finance v rezervním fondu. Je možné nařídit příspěvkové organizaci odvod z rezervního fondu do rozpočtu města? Pokud ano, prosím o radu s účetním i rozpočtovým zaúčtováním. Děkuji.}
Přímo to nejde - pokud chcete být v souladu s předpisy, musíte na to tak trochu oklikou..
Legální postup je, že prvotně bude rozhodnuto, že příspěvková organizuace posílí fond investic z rezervního fondu (rozhodnutí Rady Města jako zřizovatele).
Dále dojde k nařízení odvodu z fondu investic:
- u PO zaúčtovat
MD 401/Dal 349
a dále platba MD 349/Dal 241 a MD 416/Dal 401
- u zřizovatele
MD 348/Dal 401
a dále platba MD 231/Dal 348 - § 3111, pol. 2122
Dobrý den,
prosím o kontrolu zaúčtování, odpisovou sk. a zařazení do kategorie majetku "CZ-CC...
Obec dostala dle bezúpl. převodu výše uvedené, tj. biokoridory a biocentrum (v protokolu o předání a převzetí společných zařízení 3 stavby-viz téma, ale částka je v protokolu uvedena celková). A tuto by má obec přijmout do majetku jako ostatní inženýrské stavby, tedy chápu 021 0500? Já bych spíš volila 021 0600/401 xxxx . Bylo doporučeno nepřebírat od OSS žádné transfery (ani spolufinancované z EU) na účet 403. Tedy, celá částka bude pouze na účtu 401. Prosím o radu, dát do majetku na 021 0500 nebo 0600 a sk. V. nebo VI, dále žádám o kategorii (klisifikaci). Někde jsem četla, že biokoridor, jako součást krajinné infrastruktury, je obvykle zařazen do odpis.sk. V.
Bylo převzato od SPÚ.
Děkuji za doporučení k danému tématu. Přeji krásné dny.}
Našla jsem, že K1 a K2 jsou mokřadní vrbiny a vrbové dřeviny kolem toků, to spíše aby i ostatní věděli, o co jde, ale jak píšete, obecně to jsou biokoridory a biocentrum.
Převzali jste to bezúplatně od SPÚ, což je jiná vybraná účetní jednotka stejně jako obec, takže máte přebrat jejich ocenění. OSS ale účtují dotace jinak, než obce a nemáme stanoven účetními předpisy postup, že byste od nich dotaci přebírali. Účetní zápis bude tedy jen 021 MD/ 401 D v pořizovací ceně SPÚ, jestli je převáděno jako nové hned po dokončení. Potřebujete od nich znát i ocenění každé stavby zvlášť, měli by vám poskytnout. A také je důležitá informace, jestli dané stavby neodpisovali (tedy situace, že je nepřevádí bezprostředně po realizaci), protože v takovém případě máte převzít od nich i oprávky - zápis 021 MD v PC/ 081 D ve výši oprávek, 401 D zbytek (ZC).
Z hlediska kategorizace zvolte kód 24.20.89. Neznám závaznou analytiku vašeho SW, ale pokud jde o rozčlenění účtu 021 do výkazu příloha, volila bych položku Ostatní stavby.
Naše příspěvková organizace neuhradila faktury za stavební práce v období září – prosinec 2024.
Faktury se týkají: Opravy oplocení (zahrada ZŠ), projekt k dráze doskočiště a realizace II.etapy doskočiště (I.etapu doskočiště PO uhradila a má zaúčtováno na účtu 042).
Instalatérské a topenářské práce v budově školní jídelny.
Po dohodě s právními zástupci obce a PO, uzavřela obec s jednotlivými dodavateli „Smlouvu o postoupení pohledávky“, ve které je uvedena výše neuhrazené faktury + úrok z prodlení.
Prosím o radu jak zaúčtovat postoupení pohledávek za jednotlivé akce a úrok z prodlení?
Může obec zaúčtovat do majetku jen část doskočiště a odepisovat, nebo by měla PO podepsat s obcí předávací protokol na I.etapu doskočiště a vše bude v majetku obce. Děkuji}
Převzali jste závazek za PO, ale práce byly provedeny na majetku obce. Opravu oplocení, jestli je to tedy provozní náklad, ne TZ, budete účtovat klasicky 511/321, úhrada s pol. 5171. Investiční faktury budete účtovat na účet 042 s pol. 6121. Dále pak záleží, jak to máte s PO právně nastavené. Jestli eviduje a odpisuje budovu PO, měli byste jí zásahy typu TZ předat zápisem 401/042 - automaticky bez schválení, jen účetně protokolem. To se týká těch instalatérských a topenářských prací - nevím, jestli to byla oprava, nebo TZ. U toho dokočiště to není TZ stávající stavby, ale nový majetek, tam by měl být schválen majetkový převod dané rozpracované investice a opět předat 401/042, aby si majetkově zařadila po dokončení PO. Ale můžete si stanovit, že doskočiště povede v majetku obec a pak by naopak PO předala rozpracovanou investici vám, jak píšete. To záleží, jak si budete chtít právně ošetřit užívání majetku PO, když by měla doskočiště v majetku obec, muselo by se dát PO do výpůjčky. Jestli jim ho chcete svěřit do správy, pak ho bude mít obec v podrozvaze na účtu 909, PO v rozvaze.
Úrok z prodlení patří na účet 541, pol. 5191.
Dobrý den, zjistila jsem, že u některého svěřeného majetku PO - MŠ, účtujeme a děláme odpisy obě dvě strany. Obec i školka. Nevím si rady s tím, jak to mám vyřešit? Mám udělat opravu přes SU408, bude to hodně let zpětně, čili předpokládám i velkou částku. Nebo udělat tlustou čáru a od letoška nechat odpisy jen na školce? Případně znáte jiné řešení?}
Svěřený majetek má odpisovat jen PO, obec jej má předat účetně z rozvahy zápisem např. stavba: 081 MD oprávky, 403 MD případná dotace (nerozpuštěná výše), 401 MD zbytek do PC/ 021 D v PC. Svěřený majetek obec eviduje v podrozavaze na účtu 909.
Správně byste měli duplicitní odpisy na obci odúčtovat buď 551 minus MD/ 081 minus D nebo 408 D/ 081 minus D. Účet 408 kdyby částka chybně zaúčtovaných odpisů byla větší než 260 tis. Kč nebo 0,3 % vašich aktiv netto k 31.12.2024.
Povodí Labe s.p. v naší obci vybudovalo "Protipovodňová opatření" v rámci této stavby vybudovalo nové lávky a mosty (staré byly odstraněny), dále přejezdy, oplocení a přeložky sítí, v lednu nám vše předalo (vyvolaná investice), prosím, mám stavby zaúčtovat 021/401 a začít odepisovat? Účetní hodnota předání zůstává součástí pořizovací ceny stavby "Protipovodňových opatření", ale na žádost mi sdělili cenu jednotlivých položek. O přeložkách sítí (vodovod a televizní kabelový rozvod) účtovat nebudu, jen poznamenám na karty majetku. Oplocení - drátěný plot a kůly jsou zabetonovány ve zdech okolo řeky - zaúčtuji také jako samostatné stavby. Je to takto správně?}
MF k tomuto případu zveřejnilo před lety odpověď 2/2018, kde navrhuje postup, který uvádíte - investor to účtuje jako vyvolaný náklad, vlastník účtuje o převzetí majetku s ohledem na druh zásahu - může se jednat o opravy, TZ, nové stavby.
Takže zhodnoťte charakter zásahů, za mě můžete postupovat tak, jak uvádíte - nové stavby převezmete v reprodukční pořizovací ceně zápisem 021/401, zařadíte do majetku jednotlivě. Oplocení jedna stavba, lávka, most, vše zvlášť (když původní byly odstraněny, tak byste je měly vyřadit a nové zařadit).
U těch přeložek bych uvažovala asi obdobně - jestli původní rozvody byly úplně odstraněny a udělány na novém místě, je to z pozice vás jako vlastníka také již spíše kompletní obnova, tedy staré vyřadit a nové zařadit.
Prosím o zodpovězení dotazu, zda-li se situace bude týkat opravy či zařazovat jako majetek. Na konci roku proběhla rekonstrukce mostu. Most je na místní komunikaci ve vlastnictví obce. Most nemáme v majetku samostatně evidovaný. Rekonstrukce stála cca 2,5 mil. Kč. Most se nestrhnul celý, "základ" mostu zůstal. Dodělala se křídla, dobetonoval povrch na původní "základ", zaasfaltoval, osazeno bylo i nové zábradlí. Zdá se mi situace spíš jako oprava s tím, že účtování by bylo par. 2212 (silnice) a pol. 5171 (opravy a udržování)? Děkuji za odpověď.}
Podobné případy se na dálku vždy hůře posuzují. V prvé řadě - most by měl být evidován v majetku, uvádíte, že jej neevidujete samostatně, vedete jej tedy jako součást ceny komunikace, na které se nachází?
To vidím jako první krok - zajistit, aby byl vůbec v majetku.
Druhý krok pak je posouzení, jak účtovat aktuální zásah. Podle všeho se domníváte, že to nebyla kompletní obnova - to technicky neumím posoudit na 100 %, ale pokud z původního mostu zbyl alespoň základ, tak je argument, proč neúčtujeme o stavbě nového.
A když to tedy není stavba nového mostu, posuzujeme charakter zásahu. Oprava je to v případě, že se most uvedl do původního stavu, nemá nové parametry. Technické zhodnocení v případě, že most má jiné parametry - rozměry, nosnost apod. Někdy pomůže i argumentace, proč se do mostu zasáhlo - když byl stav nevyhovující, nahrává to opravě, ale nevylučuje to, že se zároveň most i zmoderznizoval, tedy i tak to může být TZ.
A na závěr se dostáváme zpět na začátek - ať je to oprava nebo TZ, most musí být v majetku a pokud není v ceně komunikace a není to kompletní obnova, museli byste jej zařadit jako vícenález v RPC zápisem 021/401.
Odpa 2212 zde souhlas.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková