Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu 2115 odpovídá celkem 29 dotazů:

  • Místní energetická koncepce
    07. 04. 2025

    Dobrý den, pročítám vaše odpovědi k dotazům týkajícím se MEK a není mi vše jasné. Obdrželi jsme dotaci z MPO. ÚZ 22023 N170, Z5, dotace činí 95% uznatelných nákladů. Naši spoluúčast budu účtovat 22023 N170 Z1 a neuznatelné náklady (DPH) si označím pouze ORGEM. Zvolila jsem paragraf 2115 a položku 5166 a toto rozpočtovala. Budeme dostávat pravidelné faktury od firmy a od koordinátora. Součástí projektu jsou však i náklady na terénního konzultanta a vedoucího projektu, kteří budou vypláceni na DPP. Můžu i zde použít položku 5166? Nebo nelze a musím účtovat na položce 5021? Jako závazný ukazatel máme schválený paragraf, pokud by odměny na DPP musely být na 5021, nemusela bych asi dělat rozpočtové opatření, ale jde mi o to, abych měla účtování celé této dotace správně. (Příjem dotace jsem účtovala proti 374 a podrozvahu).}

    Spoluúčast obce značte jen nástrojem 170 a zdrojem 1, bez ÚZ. S ÚZ, nástrojem a zdrojem 1 tak, jak máte,  se značí, když je podíl SR. 

    Položka se volí dle druhu výdaje, tzn. mzdy v rámci DPP patří na pol. 5021 a jak říkáte, ani nemusíte dělat RO, pokud je závazným ukazatelem odpa 2115 a nebude tím překročen. V případě, že je to v rámci dotace uznatelný výdaj, označíte ho opět NZÚZ (zvlášť podíl dotace a podíl obce). 

    Nehraje roli, jak je výdaj financován, je běžné, že v rámci dotačních výdajů není používána jen jedna výdajová položka, zvlášť když je to neinvestice. Ale i u investice je někdy např. stavební část na jiné položce (6121) než movité vybavení nad 40 tis. Kč (6122). 

  • FVE
    02. 02. 2025

    ÚSC/obec neplátce DPH.
    Faktura ve změní: „výměna elektroměrového rozvaděče s přípravou na FVE, výměna podružného rozvaděče a příprava elektroinstalace úřední desky“ výše 115 868,17 Kč, na obecní budově č.p.1 , která je zároveň sídlem. Tato fakturace se vztahuje k 2 akcím, které byli provedeny najednou.
    Na budově č.p.1 je umístěna FVE, která je určena pro veřejné osvětlení, ale ve smlouvě Smlouva č. 7221300329 o poskytnutí podpory ze SFŽP není uvedeno a elektronická úřední desku.
    1.část faktury 60.311,02 CZK (výměna podružného rozvaděče a přípravu el. úř. desky) jsem dala na technické zhodnocení budovy.
    2.část ve výši 55.557,15 CZK (výměna elektroměrového rozvaděče s přípravou na FVE=uznatelná náklad podpory SFŽP na další TZ budovy, včetně držáků (které jsou na jiné faktuře). Panely a technologickou část jsem zařadila jako 022.
    Dotaz: mám správně rozděleno na TZ budovy na č.p. 1? tj. dvě různé technické zhodnocení, které budou vedeny samostatně na dvou kartách majetku pod samostatnými inventárními čísly?
    Pro účtování jsem chtěla použít § 3639 nebo § 3631 , ale diskuzích je převaha § 2115, jaký použít?
    ÚZ 90504 je určen pro Modernizační fond (investici), nástroj dle číselníku je 171, zdroj 5 – dle informace z diskuze?

    Děkuji za odpověď, s tímto nemám takovou zkušenost a pročetla jsem snad všechny dotazy týkající tohoto tématu v diskusích. V případě, že je možné s vámi sjednat individuální placenou konzultaci, rády bych si domluvila schůzku.}

    Z dotazu jsem pochopila, že vám jde především o majetkovou klasifikaci. Pokud jde o druhý případ, tak celá FVE by měla být TZ budovy, viz nedávný dokument, který jsme k tomu zpracovali. Technické zhodnocení má být v tomto případě vedeno na stejné majetkové kartě, kde je vedena zhodnocovaná budova čp. 1. TZ se eviduje na samostatné kartě ve výjimečných případech - např. TZ na cizím majetku, TZ na svěřeném majektu (pokud jej chce evidovat obec, např. kvůli dotaci), TZ majetku oceněného 1 Kč atd. Toto je ale klasické případy, kdy zhodnocujete běžnou stavbu, neoceněnou 1 Kč, takže TZ v tomto případě má zvýšit cenu budovy (majetkový program běžně umožňuje majetek zhodnotit na jedné kartě). 

    Paragraf byste měla volit podle převažující části. Hodnotově jsou obě části faktury skoro nastejno, tak odpa možná by zde byl nejlepší odpa 6171, když je to obojí TZ a práce související na FVE nepřevažují. Ale možná kvůli dotaci byste způsobilý výdaj k FVE měla dát na odpa, kde budete sledovat FVE, klidně 2115 a na 6171 dát zbytek (výdaje k úřední desce). Rozdělen výdaj máte, tak to bude nejlepší.

    Jinak tady bych to posoudila takto:

    1. Úřední desku zařadíte na účet 022, takže související výdaje patří do její ceny. Tou přípravou je asi myšleno zajištění odpovídajícího elektrického připojení - tam souhlas s tím, že přípravné rozvody by se mohly zařadit jako TZ.

    2. FVE bude další komplexní TZ, ale ještě není dokončené - jak píšu výše, celou FVE zařadíte jako TZ budovy, bude na to i dotace, takže zatím bych nechala rozpracované na účtu 042. Jestli je FVE již dokončená, tak to zařaďte i s FVE celé jako jedno TZ (zvýšit opět o to cenu stavby na její majetkové kartě).

    Pro komplexnější dotazy a poradenství nabízíme možnost zadat místo dotazu zakázku, případně i s přílohami. 

  • FVE - účtování na konci roku
    31. 12. 2024

    Dobrý den, prosím o radu, nějak jsem se do toho zamotala …
    V prosinci 2023 jsme obdrželi rozhodnutí ministra o poskytnutí finančních prostředků ze SFŽP ČR – Nové obnovitelné zdroje v energetice RES+ na FVE. Akce se nestihla dokončit, požádalo se o prodloužení platnosti rozhodnutí, rozhodnutí nyní platí do poloviny roku 2025. V rozhodnutí je uvedena maximální výše podpory, a je zde uvedeno, že další podmínky budou upřesněny Smlouvou, např. výše podpory, termíny realizace, specifikace na investiční a neinvestiční část. Smlouva uzavřena není. Částku z rozhodnutí mám na podrozvaze 955/999 + org. Bohužel, toto jsou všechny informace, které mám, FVE je umístěna na střeše sokolovny, bude sloužit zatím pro sokolovnu a „pak se uvidí“ – mi bylo řečeno. Účtuji na 2115-6121, jako TZ budovy. Vím, že jsem měla účtovat spíše na 3613, ale na tomto paragrafu mám i další akce, chtěla jsem mít FVE odděleně. Zatím mám uhrazeny následující faktury (nemám ani informace, které výdaje budou hrazeny z dotace) – vše mám zaúčtováno na 042, 2115-6121 + Org. : Studie technologického řešení FVE ( hrazeno 2023 ), Podíl na nákladech připojení /2024/ a Administrace VŘ /2024/. Obdrželi jsme i „hlavní“ fakturu na dodání FVE – ale k 31. 12. 2024 není uhrazena, neboť z technických důvodů nebylo možno FVE uvést do provozu, toto se uskuteční v roce 2025. Tuto velkou fakturu mám tedy na 042/321. Mohu ji mít v inventuře takto vedenou, i když není k 31. 12. uhrazená ? Měla bych k 31. 12. Účtovat ještě něco dalšího ? Byla jsem přesvědčená, že ne, ale některé Vaše odpovědi na podobné dotazy mi nasadily brouka do hlavy. Myslím si, že na další účtování nemám žádné informace … Velmi děkuji za odpověď a přeji klidný vstup do nového roku.}

    Odpa 2115 je možné pro FVE použít. 

    Pokud jde o vaše pochybnosti, narážíte na doposud nevyjasněné téma. Konzultovali jsme podobné případy s MF a byla přislíbena náprava - aby byla dotace co nejvíce specifikována již v rozhodnutí a je pravda, že dle MF je již rozhodnutí dostatečný podklad k účtování o dotaci, protože pokud splníte dané podmínky, dotace bude poskytnuta. Určitě je ale potřeba zvážit vždy okolnosti konkrétního rozhodnutí a dotačních podmínek. Někdy je výše dotace odhadnutelná - většinou je to příjemce, které nevyjasněné věci určuje, tedy ujasnit si především u vás, že to bude např. celé investice, kolik se vysoutežilo, jaké jsou věcně uznatelné výdaje. 

    Je pravda, že je to administrativně náročnější, ale pokud tyto informace máte, měly byste dotaci v příslušné výši vůči nákladům na účet 042 dohadovat.

    U značení i dohady musíte zvážit, jestli jste schopni odhadnout očekávanou výši dotace a strukturu financování.

    Jediné, co nám do toho trochu hází "vidle" je fakt, že poskytovatel někdy mění ve smlouvě i procento dotace. 

    Ostatní věci jsou pak na dořešení s administrátorem dotace - jaké výdaje byly/jsou věcně uplatňovány na dotaci apod. 

    Když to shrnu - už z toho ani my nejsme moudří, zkusíme znovu kontaktovat MF, aby se k tomu nějak vyjádřilo a pokud se dozvíme něco nového, dáme vědět. Takové obecné vodítko je, zda rozhodování o výši dotace ve smlouvě opravdu záleží jen na vás (poskytovatel určí konečnou výši dotace např. na základě realizační ceny), nebo s tím může hýbat i poskytovatel (pak nejsme dopředu schopni odhadnout, jakou dotaci nakonec obdržíte).

    K předpisu faktury -  plnění bylo poskytnuto, určitě je správně nechat předpis faktury zaúčtovaný 042/321, pochopila jsem to tak, že se jen odložila splatnost.

    Také přejeme šťastný nový rok. 

  • FVE na budově kulturního domu
    16. 12. 2024

    Dobrý den,
    máme budovu kulturního domu, kde jsme nechali vybudovat fotovoltaickou elektrárnu. V KD máme krátkodobé pronájmy s přeúčtováním el. energie. Spotřeba el. energie pro KD bude asi 7 %, zbytek cca 93 % bude využíván pro ČOV. K této akci mám zatím následující faktury :
    Projektová dokumentace, zadávací dokumentace pro výběrové řízení, administrace výběrového řízení , podíl na nákladech za odběrné místo a fa za samotnou dodávku a elektroinstalaci FVE, toto vše jsem jsem účtovala na účet nedokončené investice 042 , RS 3392, pol. 6121. Dále by ještě měly přijít další faktury - technický dozor, monitorovací zpráva a ZVA. Předávací protokol stavby máme k 29.11. Prosím o radu, jak vše zaúčtovat do majetku? Zda to mohu vše zaúčtovat jako technické zhodnocení budovy KD a zařadit ještě v listopadu v celkové částce i s fakturami, které ještě přijdou ( tam udělám dohad, protože částky známe ). Žádali jsme také o dotaci. Máme již Rozhodnutí o poskytnutí finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR. Částku uvedenou v Rozhodnutí jsem zaúčtovala zatím na podrozvahu. Uzavřená smlouva o poskytnutí dotace a poskytnutí přesné finanční částky bude příští rok po předložení všech podkladů. Musím už o této dotaci nějak v majetku účtovat? Faktura za zpracování žádosti o poskytnutí dotace bude zřejmě neinvestiční a do ceny technického zhodnocení nebude vstupovat? Vím, že na téma FVE máte již hodně dotazů, ale nějak se v tom ztrácím. Jsme také plátci DPH a od občanů vybíráme stočné, tak si asi budeme moci i uplatnit DPH v souvislosti s tím, že většina vyrobené elektřiny půjde na ČOV.}

    FVE účtujte jako TZ budovy. Odpa lze zvolit i 2115 nebo 2117, když slouží pro více odběrných míst. Náklady, které uvádíte, vstupují do pořizovací ceny FVE. Jediné k diskuzi mohou být náklady na administraci dotace, tam si dle ČÚS 710 máte stanovit, zda je zahrnujete nebo nezahrnujete do ceny majetku. Doporučujeme si vybrat, např. že je do ceny zahrnujete, ale vždy s ohledem na druh dotace. Což znamená, že v situaci, kdy je na to neinvestiční dotace, tyto náklady účtujete jako neinvestiční. 

    Neznám dotační podmínky vašeho konkrétního programu, tak nemohu posoudit, které náklady budou investiční a které z hlediska dotace neinvestiční, to si musíte ověřit v podkladech k dotaci - mělo by to vyplývat ze žádosti a podmínek programu.

    Zařaďte to určitě k datu dokončení (případně se čeká na kolaudaci, pokud užívání podléhá souhlasu). A jak uvádíte - náklady, které vznikly v době pořizování majetku, ale nejsou vyfakturovány, dohadujte do ceny zápisem 042 MD/ 389 D. 

    K datu zařazení majetku byste měli účtovat o dohadě dotace zápisem 388/403. My jsme radívali počkat na smlouvu, MF má postoj takový, že i rozhodnutí už potvrzuje nárok, když splníte podmínky dotace. Takže jako závazné potvrzení dotace to brát můžete, jen zvažte, jestli jste tedy podmínky pro nárok na dotaci splnili a v jaké výši můžete dotaci očekávat - hlavně s ohledem na skutečné realizační náklady. 

    Pokud se týká odpočtu DPH... - doporučujeme Vám podívat se na aktuální dokument zveřejněný na webu k problematice fotovoltaických elektráren, V druhé části dokumentu řešíme i otázku DPH.

    Z hlediska řešení odpočtu musíte vždy udělat analýzu, k jakým plněním to bude sloužit. Vy uvádíte, že nyní je odhadováno cca 93 % pro ČOV a 7 % pro provoz kulturního domu s tím, že zde realizujete krátkodobé pronájmy (za úplatu). Pokud by nebylo žádné jiné využití KD, tak krátkodobé pronájmy do 48 hodin jsou povinně s DPH (včetně energií). Tedy potom by FVE sloužila jen ke zdaňovaným plněním a byl by plný nárok na odpočet DPH.

    Pokud by ale v sále třeba byly z 50 % akce zdarmě, potom bych se dostal do situace, že zdaňovaná činnost by byla 93% + 0,5*7% = 96,5 % - zaokrouhleno na 97 %. Tedy 97 % odečíst a 3 % dát bez odpočtu. No a takto můžeme dále pokračovat podle předpokládaného využití. S tím, že následně musíte po dobu 10-ti let sledovat skutečné využití a pokud by se najednou třeba 50 % elektriky pustilo do veřejného osvětlení (tedy mimo ekonomickou činnost), tak byste museli udělat úpravu odpočtu podle §78. Zkoušíme to popsat v tom dokumentu z minulého týdne včetně ukázek nějakých příkladů.

  • Přetok elektrické energie
    11. 12. 2024

    Prosím o radu ohledně účtování přetoku el. energie z FVE. Účtováno 311/602 a příjem 231/311 par.2117, pol. 2111. Teď jsme obdrželi fakturu za přetok s minusem (vystavuje za nás firma, my jsme dodavatel), my máme platit. Jak prosím tuto fakturu zaúčtovat?}

    Pro FVE  je možné volit odpa 2117, někdy i 2115 a případně volíme odpa podle účelu odběrného místa, kterému FVE slouží. Pokud dodáváte elektřinu je 2117 v náplni správně. 

    Vratku výnosu bych zachytila kompenzačně, tedy minus účet 602 a minus pol. 2111 - vztahuje se to asi k letošnímu roku? (jinak by šel i účet 549 a pol. 5909). 

  • Mail - Instalace fotovoltaického systému - účtování
    05. 12. 2024

    Dobrý den, potřebovala bych poradit s účtováním transferu na instalaci fotovoltaického systému v naší obci v rámci programu Nové obnovitelné zdroje v energetice (RES+). Modernizační fond se nám zavázal zaplatit při splnění podmínek 439 624,06 Kč. Smlouva byla podepsaná dne 24.6.2024. K tomu datu bylo do podrozvahové evidence přidáno zaúčtování 955/999 0955 ve výši očekávaného plnění transferu. Jelikož se projekt řešil dříve s firmou, která nám fotovoltaický systém dělala na zakázku, první zálohovou fakturu ve výši 385 506 Kč jsme obdrželi již dne 3.8.2023. Tato skutečnost byla zaúčtována na 314/231 par. 3631 pol. 6121. Další zálohová faktura proběhla dne 9.7.2024 na zbylou část, tedy na 385 506 Kč a zaúčtování bylo stejné jako u první zálohové faktury. Dne 9.7.2024 jsme obdrželi také předávací protokol, tedy fotovoltaický systém jsem zařadila k tomuto datu do majetku v plné výši (771 012 Kč). Dne 31.7.2024 jsme obdrželi daňový doklad na 771 012 Kč, a tedy účtovala jsem 042/314. Vyúčtování transferu mělo proběhnout již v tomto roce, ale vzhledem k menším komplikacím jsme museli dne 8.10.2024 zažádat o prodloužení termínu pro předložení závěrečného vyhodnocení akce projektu. Chtěla bych poradit s účtováním transferu a také kdy mám začít rozpouštět transfer. Jelikož bude transfer plynout z EU, podíl z Modernizačního fondu (439 624,06 Kč) jsem plánovala ke konci roku přeúčtovat 231 na stejný paragraf a položku s UZ 90 504, nástroj 171, zdroj 5 a podíl obce bez UZ nástroj 171 zdroj 1 a dále zaúčtovat odhad transferu 388/403 a k 31.12.2024 začít rozpouštět transfer na kartě majetku. V následujícím roce po ZVA zaúčtovat 348/388 a až přijdou prostředky, tak je odúčtovat z podrozvahy a zaúčtovat příjem na pol. 4213 s UZ / MD 348. Pokud jsem udělala chybu, chci to řešit před koncem roku tak, abych měla alespoň inventarizaci v pořádku. Moc Vás tedy prosím o pomoc, jak mám případně provést opravy.}

    Nejprve, veškeré zálohové faktury na pořízení dlouhodobého majetku by se měly účtovat na účet 052. Účet 314 používáme pro provozní zálohy. To už ale zpětně neopravíte - správně se zálohy měly účtovat 052/231, vyúčtovací faktura 042/321 a 321/052.

    Co se týká par. a položky. Nepíšete, kde je FVE umístěna. Tak odpovídám všeobecně. FVE jako taková je samostatná movitá věc. Může být namontovaná např. na budově. V případě, že FVE neslouží čistě jen pro danou budovu, tak panely a technologická část jsou samostatná movitá věc, zbytek TZ budovy (držáky, rozvody). Pokud FVE slouží čistě pro budovu, na které je umístěna, je možné jí účtovat i celou jako součást budovy (TZ). Vámi zvolený par. 3631 se týká veřejného osvětlení. Není určen zrovna správně. Jak jsem psala výše, par. určete podle toho kde FVE vznikla. Např. při pořízení FVE na budově se používá kmenový paragraf budovy, které se to týká. Kdyby FVE nebyla vybudována na nějaké budově, ale na zemi, vhodnější je par. 2115. Položku 6122 použijete při pořízení FVE jako samostatné věci, položku 6121 - pokud budete účtovat jako TZ budovy. Ale - pokud slouží FVE pouze pro odběr VO, pak je odpa 3631 správně (odpa volíme podle účelu odběru, ne kde je umístěna). Když pro více odběrných míst, volíme odpa 2115 (např. umístěno na budově OÚ a slouží pro OÚ, VO...). 

    K účtování dotace: K datu rozhodnutí o poskytnutí dotace se účtuje podmíněná pohledávka na podrozvahu v celé vyši poskytnuté dotace. To máte v pořádku. Jenom většinou poskytovatelé dotací, chtějí oddělit účtování dotace od ostatních účetních případů. Bývá to v podmínkách dotace. Můžete využít např. org., orj., kterou budete uvádět u všech účetních případů, které se týkají dotace.U proplacení zálohových faktur, jak jsem psala výše, jste měla použít účet 052 místo účtu 314. Zároveň byste měla jednotlivé faktury rozpočítat a platby označit nástrojem, zdrojem, ÚZ a např. tou org. Ve vašem případě, sice rozpočítáte obě faktury, ale účetně doplníte ÚZ, zdroj a nástroj pouze na fakturu placenou letos. Fakturu, kterou jste zaplatili v roce 2023 už účetně neopravíte. Pouze na ni ručně označíte rozpočítání. ÚZ a nástroj máte dobře. Zdroj 5 se používá na financování z EU a zdroj 1 ze SR a vlastního podílu. U vlastního podílu nepoužijete ÚZ. To vše máte v dotazu správně. Fakturu byste účetně měla rozpočítat nejpozději k datu 31.12.2024. 

    Při zařazení FVE do užívání se má zaúčtovat dohadná položka zápisem 388 MD / 403 D ve výši předpokládané dotace. Dotace se má zařadit na karty majetku a od následujicího měsíce se rozpouštět postupně do výnosů zápisem 403 MD / 672 D. Když jsou pak následně u dotace nějaké korekce (něco se sníží apod.), a liší se od dohady tak se již dle ČÚS 709 na kartu nezasahuje a jen se zaúčtuje dle bodu 4.2.6. na dal 403 a rovnou 672/403. V tomto ohledu tedy sice můžete dohadu doúčtovat teď do prosince, ale rozpouštění by se mělo správně dopočítat od srpna - když byla dotace přiznaná, měla se dohada správně účtovat k datu zařazení a dotace se měla rovnou dát na kartu zařazenovaného majetku a začít rozpouštět.

    Pokud přijde dotace před závěrečným zúčtováním dotace, účtuje se na účet 374 a zároveň odúčtování z podrozvahy. 

    ZVA: Účtování máte také správně. Jenom místo účtu 348 byste měla použít účet 346. Poskytovatelem dotace je vybraná ústřední vládní instituce. Tím, že FVE je už zařazena a účtovala jste o dohadné položce 388 MD / 403 D, tak předepisujete pouze pohledávku 346 MD / 388 D a rušíte dohadnou položku. Je možné, že platba proběhne i po závěrečném vyúčtování. V tom případě byste neúčtovala příjem peněz jako zálohu, účet 374, ale rovnou  231 MD + RS / 346 D a zároveň odúčtování z podrozvahy zápisem 999 MD / 955 D, tak jak jste psala. 

    Takže, když to shrnu je potřeba do konce roku doúčtovat dohadnou položku, zapsat výši dotaci na kartu a začít dotaci rozpouštět (jak píšu výše, správně se mělo již rozpouštět tak zvažte, jestli to budete řešit), rozpočítat faktury podle procentního podílu, max. do výše dotace a označit je účetně správně nástrojem, zdrojem a účelovým znakem. 

  • Dotace místní energetická koncepce
    04. 12. 2024

    Obdrželi jsme rozhodnutí Ministerstva průmyslu a obchodu o poskytnutí dotace na zpracování místní energetické koncepce, ÚZ 22023. Peníze by nám měli příjít ještě v roce 2024. Dotace je neinvestičního charakteru.
    Jak prosím zaúčtovat příjem na jakou položku, plnění budeme mít až v roce 2025 (termín závěrečného vyhodnocení je 31.12.2025.) Ve výdajích mohu používat § 2115 ? Děkuji.}

    Rozhodnutí by se mělo předpsat do podrozvahy zápisem 955 MD/ 999 D. 

    Příjem dotace zaúčtujte 231 MD/ 374 D. Pokud by peníze přišly před 31.12.2024, tak formálně správnější by byl dlouhodobý účet 472, protože termín vyúčtování by byl za déle než rok od přijetí peněz (byť o pár dní), ale to je drobnost, lze vzít v úvahu  očekávaný termín vyúčtování. To posuzování krátkodobosti x dlouhodobosti platí i pro podrozvahu. 

    RS pol. 4116, ÚZ 22023, nástroj 170, zdroj 5 (jestli není podíl SR - u NPO výjimečně).

    K datu přijetí peněz - zálohy - se dotace odúčtovává z podrozvahy (999/955) ve výši, v jaké dotace přišla. Pokud však neočekáváte již žádnou platbu a přijatá výše by se neshodovala s výší na podrozvaze, mělo by se odúčtovat vše, co na podrozvaze je (má tam zůstat jen případný doplatek).

    Pokud letos nejsou žádné výdaje, nic jiného účtovat nebudete.

    Až budou příští rok výdaje, budete je značit ve výši dotace ÚZ, nástrojem a zdrojem 5, jestli je vlastní podíl (dotace není 100 %), tak ten se značí nástrojem a zdrojem 1.

    Dotace se musí do roku 2025 dostat do výnosů - do období souvisejících nákladů, to se zajistí buď tím, že se dotace vyúčtuje, nebo se zaúčtuje dohada 388/672, pokud by poskytovatel do závěrky roku 2025 nepotvrdil vyúčtování. 

    Odpa 2115 je možné použít, účelem koncepce bude odhaduji především úspora energií. Jinak by byl možný pro obecnou koncepci i odpa 3633. 

  • fotovoltaika u ČOV
    27. 11. 2024

    Hezký den. V příštím roce máme v plánu vybudovat fotovoltaiku u čistírny odpadních vod. Vyrobená energie se bude spotřebovávat přímo v ní. Nepředpokládáme žádné přebytky. Mohu si u DPH uplatnit odpočet? Je v tomto případě DPH způsobilý výdaj u dotace či nikoliv. Máme totiž odsouhlasenu dotaci z SFŽP (podíl EU). Nemáme ale ještě smlouvu uzavřenou. Původně jsem myslela, že budu výstavbu účtovat na paragraf 3639, ale nyní mi bylo řečeno, že to může být jako technické zhodnocení kanalizace a ČOV a že to tudíž mám účtovat na 2321. Připravuji návrh rozpočtu a tak potřebuji vědět, kam tuto investici zaúčtovat. A co když budou přebytky a budou se spotřebovávat například v mateřské škole nebo v budově úřadu. Děkuji.}

    Jestli to nyní máte připraveno tak (myslím teď otázka výkonu FVE), že by měla zásobovat výhradně ČOV, tak pokud ČOV využíváte ke své zdaňované činnosti, tak by měl být plný nárok na odpočet DPH. V takovém případě je DPH nezpůsobilým nákladem z pohledu dotace (protože si i vyinkasujete v rámci nadměrného odpočtu).

    Pokud by se náhodou následně stalo, že by došlo ke změně a část vyrobené elektrické energie by se spotřebovávala pro účely, které nejsou ekonomickou činností, tak by přicházela na řadu úprava odpočtu podle §78 - tedy pro případy, kdy by bylo pro tyto účely spotřebováno více než 10 procent z vyrobené elektrické energie. konkrétní postup pro tyyto případy najdete v Manuálu k DPH č. 14 - úpravy odpočtu.

    U FVE volíme paragraf buď obecný pro úsporu energie 2115 (když je pro více objektů), nebo odpa přímo objektu. Odpa 2321 bude v pořádku. 

  • Neinvestiční příspěvek DSO
    07. 10. 2024

    Dobrý den, na základě avíza bychom měli zaplatit DSO neinvestiční příspěvek jako podíl na spolufinancování projektů realizovaných na podporu zavádění chytrého energetického managementu v obcích. Jedná se o:
    - architekturu pro obnovitelné zdroje energie (OZE)
    - pilotní studii využití OZE.
    Chci poprosit o kontrolu účtování, jestli bude správně 572 / 349, platba 349 / 231 pol. 5329 a ZJ 026, jelikož je DSO z jiného okresu. U § si vůbec nejsem jistá. Může být § 2115? A ještě se chci zeptat, jestli tento příspěvek, který v DSO byl schválen na členské schůzi a my budeme platit na základě avíza, má být schválen u nás zastupitelstvem obce? Nebo stačí jen radou?}

    Účtování máte dobře, paragraf 2115 je zde jako obecný pro OZE vhodný (konkrétnější volíme jen když se úspora týká nějakého konkrétního majetku). 

    Schválit by mělo raději zastupitelstvo obce - nejedná se o klasickou dotaci, ale je to nad rámec členského příspěvku, měly by se stanovit i pravidla. 

  • FVE tři objekty
    02. 09. 2024

    Máme schválenou dotaci na tři budovy, ZŠ, MŠ a budovu úřadu. ZŠ a MŠ má svěřen majetek k hospodaření. Chtěla jsem si to rozdělit rozpočtově na tři objekty ale vedení to chce jen na jeden paragraf, prý pro přehlednost akce. Prosím, lze to takto rozpočtově i účetně vést.}

    Obecně moc nelze, rozpočtová skladba dle účelu se musí dodržet, tj. musí být rozpočet na odpa 6171, 3113 a 3111 - dle účelu budov.

    Může se to v praxi ale někdy špatně rozdělovat, když jsou souhrnné fakturace apod., pak nám pravidla RS umožňují zvolit paragraf převažující, nebo společný obecný. U FVE lze vzhledem k účelu doporučit společný paragraf 2115, máte naši knihu k rozpočtové skladbě, tak se podívejte na náplň tohoto paragrafu a náš komentář na str. 228. Sama podle toho zvažte, jakou cestu zvolíte, určitě ale o tomto nerozhoduje vedení, můžete jim vyhovět, když je cesta, ale ne vždy automaticky, obecně má vždy přednost každý výdaj na svůj paragraf, když to lze. 

  • Společnost s.r.o.
    29. 05. 2024

    Obec vlastní společnost s.r.o., kde je 100% vlastníkem. Společnost byla založena v roce 1995, základní vklad do společnosti byl 100.000,-Kč. Společnost fungovala několik let a od roku xxyx společnost sice existovala, ale nefungovala. V roce 2021 byly ke vkladu zaúčtovány OP (556/171) v celkové výši, protože bylo velmi vážně uvažováno o zrušení společnosti s.r.o. Ještě, než byla ukončena činnost společnosti s.r.o., tak jí obec poskytla půjčku. Zůstatek nesplacené půjčky nám zůstal „viset“ na účtu 462, kde jsme udělali OP v celé výši již v roce 2012 (556/142), dále ještě obec platila za již tehdy nefungující společnost platbu advokátovi (za podání žaloby) ve výši 34.691, to bylo zaúčtováno 518/469 a v roce 2018 se udělali OP k tomuto účtu (556/149). V letošním roce se ZO rozhodlo, že společnost s.r.o. „oživí“, protože dle rady advokáta je to výhodnější než založit novou společnost. Nyní je podán návrh na vklad změn do OR (nový, jednatel dozorčí rada, rozšíření činnosti). Společnost bude potřebovat do začátku opět půjčku od obce. Základní kapitál zůstane stejný čili zrušíme OP zápisem (171/556?) a asi by bylo vhodné odúčtovat i pohledávky obce za bývalou společností s.r.o. Lze tyto pohledávky převést se souhlasem ZO jako nedobytné a zcela odúčtovat, jaký by byl zápis? Až bude vše zapsáno v OR bude obec převádět některé svoje ekonomické činnosti na nově fungující společnost jako třeba bytové hospodářství. Jak se bude o tom účtovat? Starosta se zúčastnil konference Hydrogen Days 2024, lze účtovat 518/6112 pol.5167 a jaký bude § za zpracování studie energetického využití vodíkového hospodářství v obci (2115??). Děkuji moc za radu a přeji krásné dny.}

    1. Pohledávky bych nevyřazovala, společnost právně existuje, nezanikla, takže podle mě by z právního hlediska ZO muselo jedině dřívější pohledávky prominout, pokud je nebudete chtít od s.r.o. uhradit. Je ale nezbytné připomenout, že pokud dojde k prominutí pohledávky, mělo by se na straně toho s. r. o. jednat o výnos, který půjde do základu daně z příjmů. Nevím, o jakých hodnotách se bavíme, ale zvažte prosím i tuto okolnost. Odhadujeme, že se může ukázat jako efektivněší pohledávky ponechat, případně je třeba započítat na příplatek k vlasntímu kapitálu. Těžko to ale hodnotit - je to vždy případ od případu.

    U pohledávek OP zrušíte dnem vyřazení proti jeich odpisu (jestli se schválí prominutí), případně pokud si je ponecháte a třeba započtete na příplatek k vlasntímu kapitáklu, tak tímto zrušením.

    Na zrušení opravných položek ke vkladu bych počkala, až k tomu bude vhodná skutečnost, např. ziskovost společnosti či jiné prokázání, že riziko, jehož vlivem byla OP zaúčtována, již pominulo (laicky řešeno např. i až začne společnost zase opravdu "fungovat"). 

    Ohledně převodu některých činností obce na společnost - omlouváme se, ale to je záležitost spíše na individuální poradenství - nelze to řešit obecně, musí se vždy analyzovat případ od případu (jaké činnosti jsou vhodné převádět, jaké to bude mít účetní a daňové souvislosti). . 

    2. Účast na konferenci - účet 518 a odpa 6112 souhlas, položka je správně 5176 (pozor není to překlep, školení ve smyslu vzdělávání patří na pol. 5167, pro konference je přímo určena pol. 5176). 

    3. Pokud je účelem úspora energie, pak je odpa 2115 dobře zvolený.

  • Fotovoltaika
    12. 12. 2023

    Jaký § rozpočtové skladby použít pro fotovoltaiku na obecních budovách. Původní záměr byl instalovat ji pouze na budovu ZŠ. Proto jsem přípravné práce účtovala na § 3113. Zastupitelé se nakonec rozhodli pro instalaci na budově ZŠ, budově obecního úřadu a budově prodejny, která je ve vlastnictví obce a obec ji pronajímá fyzické podnikající osobě. Předpokládaná cena je 8 200 000,- Kč na budově ZŠ, 2 100 000,- Kč na budově OÚ a 1 200 000,- Kč na prodejně. Mohu použít převažující § RS nebo to mám nějak rozpočítávat? A jaké § RS použít? (Zatím to jsou jenom hrubé odhady.)
    Dále prosím o radu, jestli do příjmů schváleného rozpočtu mohu zahrnout dotaci na fotovoltaiku, když máme Rozhodnutí o poskytnutí finančních prostředků ze SFŽP a před schválením rozpočtu zastupitelstvo schválí přijetí dotace?}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Fotovoltaika
    07. 11. 2023

    Dobrý den, mám na Vás dotaz ohledně fotovoltaiky v naší obci. Energie z FVE půjde do VO obce. Předpokládám, že budu účtovat na 042/321, ale nevím jakou položku a paragraf. Vzhledem k tomu, že budeme čerpat dotaci, tak bude i UZ.
    Děkuji moc}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Fotovoltaiky, přeplatek plyn
    17. 10. 2023

    Obec plánuje výstavbu fotovoltaických elektráren na obecních budovách (obecní úřad a hasičská zbrojnice+byt+prodejna v nájmu), z kterých se bude napájet veřejné osvětlení a další obecní budovy. Obec není plátcem DPH. Nyní máme zažádáno o dotaci a čekáme na její schválení. Fotovoltaiky se budou stavět asi až v roce 2024. Zatím mám zaúčtován podíl oprávněných nákladů za připojení elektráren společnosti ČEZ 9.450, - Kč: 042/231 3639 6121. Nyní nám přišla faktura za administraci žádosti o dotaci (od společnosti, která za nás podávala žádost o dotaci) na 36.300, - Kč, a ještě přijde jedna faktura za přípravu projektů a podkladů k žádosti o dotaci. Jak tyto dvě faktury zaúčtovat, když s největší pravděpodobností budou tyto náklady uznatelné z dotace? Ale ještě neznám podmínky dotace a UZ. Jak dále účtovat příjem dotace a výstavbu elektráren, které budou až v roce 2024?
    Dále se chci zeptat, jak zaúčtovat dvě opravné faktury za minulé roky za plyn? Jedná se u obou případů o přeplatek za plyn z roků 2020-2021 a 2021-2022. Jak příjem přeplatků zaúčtovat?
    Děkuji}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Dotace z programu EFEKT
    04. 01. 2023

    Obdrželi jsme dotaci z Ministerstva průmyslu a obchodu z programu Státní program na podporu úspor energie EFEKT II na zpracování místní energetické koncepce. Dotace ve výši 400 tis. je neinvestiční, financování – ex ante. Výstupem je energetická koncepce a energetický akční plán obce – tedy jak optimalizovat spotřebu energií v jednotlivých budovách obce, veřejné osvětlení, případné zateplení budov, možnost pořízení FVE apod. Prosím o kontrolu účtování.
    26.10.2022 – faktura ve výši 50 % od zpracovatelské firmy za vypracování koncepce v částce 268 620,- Kč - 518/321, úhrada 321/231 par. 2115 (tam si nejsem jistá, tento mi přišel nejvhodnější), položka 5169.
    10.11.2022 – Rozhodnutí o poskytnutí dotace 915/999 ve výši 400 tis.
    5.12.2022 – faktura ve výši 50 % od zpracovatelské firmy v částce 268 620,- Kč účtováno stejně jako první faktura.
    20.12.2022 – příjem dotace ve výši 400 000,- Kč – 231 pol. 4116, ÚZ 22024/374.
    odúčtování z podrozvahy 999/915 - 400 tis.
    31.12.2022 – dohada na dotaci - 388/672 - 400 tis.
    k 31.1.2023 - předložení závěrečné zprávy – 346/388, 374/346 - 400 tis.
    Všechyn účty značeny zvláštním org. Děkuji za odpověď}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu