Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu účet 022 odpovídá celkem 460 dotazů:
Budu zařazovat kuchyň a bar. (investiční dotace-kuchyň není součástí budovy kulturního domu) Aby mohla být napojena nová kuchyň, bylo potřeba udělat v části kuchyně novou vodoinstalaci (nové umístění myčky a výměnu starých trubek vody).
1) Mám práci, která se týká rozvodů vody, rozpočítat jen na dřez, vodovodní baterii bojler a myčku nebo je potřeba tuto práci rozpočítat i na všechny kuchyňské skříňky?
Klasifikace: 31.02.10 kuchyňský nábytek a délku účetních odpisů může být 15let?
Majetek bude zařazen (zvlášť na kuchyň 022 a bar 022) jako soubory(s rozpisem: skříněk ,spotřebičů,..) Následně je zažádáno o dotaci na tento majetek čekáme na podpis.
2) Protože majetek bude již zařazen a dotace bude přiznaná jiný měsíc - až později. Přiznaná dotace se na karty majetku zařadí až v měsíci přiznání dotace? (nebo až přijde na účet?)
3) Dobropis na drobný dlouhodobý majetek(tiskárna) pořízený v jiném roce zaúčtuji:
321/649
231-2324/321 (a paragraf, kterého se týká 6171)
vyřazení: 088/028 a 999/902
Moc Vám děkuji}
1. Jestli to dobře chápu, v budově KD se vyměnila původní kuchyň za novou s tím, že je evidována jako samostatná věc. Mělo by tedy dojít k vyřazení staré kuchyně a zařazení nové na účet 022 (cena nad 40 tis. Kč).
Rozvody bych neúčtovala do ceny kuchyně, mohou být součástí stavby, tzn. TZ budovy a tím vám odpadne starost s rozpočítáváním.
S klasifikací souhlas.
Kuchyňskou linku nemusíte zařazovat jako soubor věcí, to je vcelku zbytečné, plní funkci dohromady jako jedna věc. Zvlášť můžete zařadit jen spotřebiče.
Bar by mohl jít také do ceny stavby, tzn. do ceny celkového TZ - jestli se tam dělali i jiné práce. Ale rozhoduje technické řešení, může být i samostatnou věcí.
2. Nejsem si jistá, co přesně myslíte tím přiznáním dotace. Jestli máte rozhodnutí/smlouvu, pak byste k datu zařazení majetku měli dotaci zadat na majetkovou kartu a zaúčtovat dohadu 388/403. Jestli ale dotace není závazně přiznaná - není ještě podepsaná smlouva nebo vydáno rozhodnutí, pak dotaci můžete zadat na kartu až při vyúčtování, kdy jí předepíšete i účetně 34x/403 a začne se nově rozpouštět od dalšího měsíce. Každopádně se nečeká na příjem peněz, to v tom nehraje roli.
3. Souhlas.
Jak zaúčtovat výměnu elektronické úřední desky umístěné na návsi obce. Začátkem roku nám byla vandalem totálně zničená elektronická úřední deska v pořizovací ceně Kč 442.134,-. (zařazení v klasifikace v roce 2021 26.40.34, zůstatková cena nyní Kč 176.850,-) Kč 100.000,- dostaneme jako pojistné plnění od pojišťovny, zbytek budeme muset vymáhat na viníkovi, který byl naštěstí PČR dopaden, ale vymožení náhrady je značně nejisté a potrvá dlouho. Z původní elektronické desky zůstal pouze betonový stojan, celá elektronika byla nahrazena totožnou úřední deskou jako byla původní - tedy za mne oprava. Faktura za opravu se vyšplhala na částku Kč 345.213,-, což nemá daleko k původní PC. Nejsem si nyní jista původní kvalifikací, prosím tedy o radu, zda jsme zařadili dobře, nebo máme přeúčtovat? Dále řeším, že pokud bych dala opravu do nákladů, zůstatková cena se nezmění, což mi nepřijde úplně v pořádku, aby měla takto nízkou hodnotu, když je fakticky zcela nová. Neměla bych raději zaúčtovat jako totální škodu, vyřadit a zařadit jako novou? Jak zaúčtuji nárok na náhradu od viníka škody? Musí proběhnout soud, ale nejspíš bych měla zaúčtovat nějaký odhad?}
Tak, jak to popisujete, bych účtovala o pořízení nové desky. Původní desku vyřaďte zápisem 547 MD/ 082 D v zůstatkové ceně, 082 MD/ 022 D v pořizovací ceně (odhaduji, že jste jí evidovali na účtu 022).
Novou desku pořídíte jako nové zařízení na účet 022.
Náhradu od pojišťovny předepište 377/649, příjem na pol. 2322.
Náhradu škody od viníka předepište zatím jako podmínenou pohledávku do podrozvahy, zápis 948 MD/ 999 D. Až po ukončení soudu předepište přiznaný nárok (jistinu) zápisem 311 MD/ 649 D, když nezaplatí, tvořte opravné položky a dále vymáhejte.
Nevím ještě, jakou roli v ocenění desky hraje ten betonový stojan, správně bychom měli pracovat při vyřazení jen s cenou úřední desky (a případně ke stojanu zařadit tu novou desku, pak by se s tím pracovalo jako s vyřazením části věci, jestli stojan a deska bylo jedno zařízení na účtu 022).
ÚSC/obec neplátce DPH.
Faktura ve změní: „výměna elektroměrového rozvaděče s přípravou na FVE, výměna podružného rozvaděče a příprava elektroinstalace úřední desky“ výše 115 868,17 Kč, na obecní budově č.p.1 , která je zároveň sídlem. Tato fakturace se vztahuje k 2 akcím, které byli provedeny najednou.
Na budově č.p.1 je umístěna FVE, která je určena pro veřejné osvětlení, ale ve smlouvě Smlouva č. 7221300329 o poskytnutí podpory ze SFŽP není uvedeno a elektronická úřední desku.
1.část faktury 60.311,02 CZK (výměna podružného rozvaděče a přípravu el. úř. desky) jsem dala na technické zhodnocení budovy.
2.část ve výši 55.557,15 CZK (výměna elektroměrového rozvaděče s přípravou na FVE=uznatelná náklad podpory SFŽP na další TZ budovy, včetně držáků (které jsou na jiné faktuře). Panely a technologickou část jsem zařadila jako 022.
Dotaz: mám správně rozděleno na TZ budovy na č.p. 1? tj. dvě různé technické zhodnocení, které budou vedeny samostatně na dvou kartách majetku pod samostatnými inventárními čísly?
Pro účtování jsem chtěla použít § 3639 nebo § 3631 , ale diskuzích je převaha § 2115, jaký použít?
ÚZ 90504 je určen pro Modernizační fond (investici), nástroj dle číselníku je 171, zdroj 5 – dle informace z diskuze?
Děkuji za odpověď, s tímto nemám takovou zkušenost a pročetla jsem snad všechny dotazy týkající tohoto tématu v diskusích. V případě, že je možné s vámi sjednat individuální placenou konzultaci, rády bych si domluvila schůzku.}
Z dotazu jsem pochopila, že vám jde především o majetkovou klasifikaci. Pokud jde o druhý případ, tak celá FVE by měla být TZ budovy, viz nedávný dokument, který jsme k tomu zpracovali. Technické zhodnocení má být v tomto případě vedeno na stejné majetkové kartě, kde je vedena zhodnocovaná budova čp. 1. TZ se eviduje na samostatné kartě ve výjimečných případech - např. TZ na cizím majetku, TZ na svěřeném majektu (pokud jej chce evidovat obec, např. kvůli dotaci), TZ majetku oceněného 1 Kč atd. Toto je ale klasické případy, kdy zhodnocujete běžnou stavbu, neoceněnou 1 Kč, takže TZ v tomto případě má zvýšit cenu budovy (majetkový program běžně umožňuje majetek zhodnotit na jedné kartě).
Paragraf byste měla volit podle převažující části. Hodnotově jsou obě části faktury skoro nastejno, tak odpa možná by zde byl nejlepší odpa 6171, když je to obojí TZ a práce související na FVE nepřevažují. Ale možná kvůli dotaci byste způsobilý výdaj k FVE měla dát na odpa, kde budete sledovat FVE, klidně 2115 a na 6171 dát zbytek (výdaje k úřední desce). Rozdělen výdaj máte, tak to bude nejlepší.
Jinak tady bych to posoudila takto:
1. Úřední desku zařadíte na účet 022, takže související výdaje patří do její ceny. Tou přípravou je asi myšleno zajištění odpovídajícího elektrického připojení - tam souhlas s tím, že přípravné rozvody by se mohly zařadit jako TZ.
2. FVE bude další komplexní TZ, ale ještě není dokončené - jak píšu výše, celou FVE zařadíte jako TZ budovy, bude na to i dotace, takže zatím bych nechala rozpracované na účtu 042. Jestli je FVE již dokončená, tak to zařaďte i s FVE celé jako jedno TZ (zvýšit opět o to cenu stavby na její majetkové kartě).
Pro komplexnější dotazy a poradenství nabízíme možnost zadat místo dotazu zakázku, případně i s přílohami.
Dobrý den, mám dotaz ve věci nákupu nového sypače za traktor. V roce 2012 jsme zakoupili nový traktor s příslušenstvím. Nyní jsme museli zakoupit nový sypač, protože starý už dosloužil. Můžu nový sypač, který není bez traktoru funkční, zaúčtovat jako výměnu sypače přes účet 511 nebo jej mám zaúčtovat jako samostatnou věc na účet 022? Děkuji.}
V těchto případech se jedná o jeden z nejtypyčtějších souborů věcí - tj. traktor a různé nástavce (sypač, zametače, vrtadla, radlice... - vše bez traktoru nelze využít), dělají se soubory na 022, včetně nacenění jednotlivých částí (věcí) souboru, výměny části souborů jsou tak, že původní věc se vyřadí a nová se zařadí do souboru v nové ceně, tj. také bude na 022, ale původní majetek se o vyřazenou věc sníží a navýší o vyměněnou část.
Jen u větších podniků, např. technických služeb, které mají více traktorů a příslušenství se dá použít na různé traktory, evidují i samostatně příslušenství na 022, takže možné to je.
Nemůžeme dát jednoznačnou odpověď, jak postupovat, když nevíme, jak jste evidovali původní sypač. Pokud byl s traktorem jako jedna věc, tak to nebylo správné zaklasifikování a nový sypač bych spíše zařadila jako druhou věc do souboru s traktorem, starý už neřešit s tím, že bude mít nízkou ZC. Takto postupně obnovíte všechno příslušenství. Není to klasická výměna části věci, viz výklad výše, ale výměna celé jedné věci v souboru - mělo zde být o souboru účtováno. Kdybyste měli původní sypač jako samostatnou věc, vyřadila by se a zařadil by se nový sypač, ale spíše tedy na kartu traktoru do souboru. No a jestli to jako soubor evidujete již teď, tak viz výše - starý sypač vyřadit, nový do souboru zařadit.
Dobrý den,
prosím o radu k zaúčtování majetku- jsou to dva stroje (kartáč a rozmetadlo za traktor), každé cca za 100.00,- Kč, na které bude s největší pravděpodobností dotace od MAS ze SFŽP v r. 2025, ještě není dotace schválená ani podepsaná.
Jedná se mi o fakturu, která dorazila 20. prosince2024 ve výši 200.000,- Kč se splatností 3. 1.2025.
Faktura byla uhrazena 2.1.2025. Část dodávky ale byla předána předávacím protokolem k 20. prosinci 2024 (100.000,- Kč rozmetadlo). Účtuji správně?
Pořízení dlouhodobého hmotného majetku předpis FA
042/321 částka 200 000 Kč.
Předání části majetku (100 000 Kč k 20. 12. 2024)
022/042 částka 100 000 Kč, v tomto momentě mám zařadím do majetku obce tento jeden stroj, tedy do r. 2024 a v lednu se již bude odepisovat?
Zbylá část majetku (100 000 Kč)
Druhá část dodávky bude předána až v roce 2025, asi leden.
Druhý stroj bude v inventuře veden na účtu 042 a na účet 022 se převede až při jejím předání na základě předávacího protokolu v roce 2025?
V roce 2024 tedy na účtu 042 zůstane částka 100 000 Kč.
V roce 2024 mi nebude sedět 022 na 6122 měla bych to asi okomentovat v příloze?
Úhrada faktury (2. 1. 2025)
321/231 částka 200 000 Kč.}
Ano, správně máte zařadit k datu předávacího protokolu, bez ohledu na to, kdy byla nebo bude uhrazena faktura. To je i odpověď na otázku, že nebude sedět pol. 6122 na účet 022. Určitě však není potřeba okomentovat do závěrky, že něco nesedí na položky, to spolu jakoby vůbec v účetnictví nesouvisí, to je jen takový pomůcka kontrolní, ale předpisy žádná rovnost vyžadována není a často ani nemůže vzniknout.
Jinak účtování máte správně. Zůstatek na účtu 042 bude 100.000,-- Kč. Není splněna podmínka pro zařazení druhého stroje - kartáče do užívání.
Obec zakoupila traktorový nosič kontejnerů včetně 2 ks kontejnerů.
Cena na faktuře je uvedena dohromady v částce 468 693,50 Kč. Mám kontejnery vést pod jednotlivými inventárními čísly nebo je mohu zařadit dohromady s nosičem kontejnerů? Kontejnery bez nosičce nemůžou fungovat. Prosím ještě o kategorii zařazení v účetních odpisech.}
Pokud to máte na jedné faktuře, tak bych to zařadila jako celek - soubor, pod jedno IČ. I z toho důvodu, že kontejnery bez nosiče nemůžou fungovat. A předpokládám, že jiný nosič nemáte, kterým byste ty kontejnery převáželi. Ale stejně si budete muset zjistit ceny jednotlivých kontejnerů a i toho nosiče. Musí se na kartu majetku rozepsat jednotlivé ceny položek ze souboru - bude to pod jedním inventárním číslem, ale musí tam být odděleně rozepsané a ocenění jednotlivé věci v souboru. Bude se vám to hodit i do budoucna, kdyby se náhodou majetek např. rozbil nebo by bylo třeba jeden kontejner vyměnit.
Co se týká kategorizace. Odpisová doba se pro všechny části souboru volí podle hlavní věci v souboru, ve Vašem případě tedy podle nosiče, IV. odpisová skupina, 29.20.23
Ale zvažte, zda to bude opravdu funkčně soubor. Mě přijde, že jestli nosič jen dané kontejnery převáží na určené místo a zase odváží, tak by to mohly být i samostatné věci - kontejnery mají v takovém případě i funkci sami o sobě - mají se někde naplnit odpadem a odvézt. Něco jiného je třeba radlice, kde ve spojení s traktorem je plněna nějaká funkce. Ale je to tady takové sporné - jestli se jen něco naloží a vyloží, kontejnery nebudou plnit funkci někde umístěné, tak ten soubor by byl logický.
Obec nakoupila v listopadu kopírku Sharp
faktura je rozepsána takto:
-Sharp kopírovací stroj v hodnotě 39 990 bez DPH včetně DPH 48 387,90,-
-stolek s kazetou 5790,- bez dph včetně 7005,90 (je součástí kopírky)
-tonery 5ks, jeden za cenu 1780 bez DPH a včetně 2153,90.
Nejsme plátci DPH. Omylem jsem kopírku zaúčtovala na 028 s pol. 5137,
teď při kontrole jsem si to uvědomila, měla jsem zaúčtovat na 022/042 s pol. 6122? Problém je, že jsem rozpočtovala na 6171,5137 a tudíž nemám správně v rozpočtu. Prosím o radu při zaúčtování a změně v rozpočtu? Audit mi to nejspíš vytkne. Předpokládám, že tonery účtuji na 501? pol.5139? nebo jsou součástí pořízení také? Děkuji}
Tonery při pořízení můžete zaúčtovat do ceny kopírky. Pokud jste je ale nakoupili navíc, jako náhradní na výměnu, pak je to již spotřební materiál, tedy účet 501 s pol. 5139.
Jestli máte závazné ukazatele paragrafy, tak nevadí, když místo položky 5137 použijete pol. 6122, nebo máte jako závazné ukazatele rozpočtu stanoveny položky, že se bojíte výtky? Lze v lednu schválit RO do prosince, kdyby to bylo nutné - překročily byste závazný ukazatel.
Máte samozřejmě pravdu v tom, že kopírka patří na účet 022, protože její cena je nad 40 tis. Kč. Zaúčtujte opravu zařazení 558 minus MD/ 088 minus D a 022 MD/ 028 D. Za prosinec by měl být zaúčtovaný odpis, když se pořídila v listopadu.
Obec koupila nemovitost se strojním vybavením (soubor movitých věcí v kupní smlouvě ) a prodala strojní vybavení dohromady nejvyšší nabídce za 200.000,-Kč. Chtěla bych se zeptat na zaúčtování těchto příjmů z prodeje těchto strojů?}
Při pořízení měly být stroje zařazeny na účet 022, prodej se pak předepíše k datu předání strojů zápisem 311 MD/ 646 D, vyřazení 553 MD/ 082 D v ZC a 082 MD/ 022 D v PC. S ohledem na rozdíl kupní a účetní ceny je případně potřeba uvažovat s přeceněním na RH, ale je nutné vzít v úvahu i vaše vnitřní předpisy.
Příjem kupní ceny zaúčtujete 231 MD/ 311 D, pol. 3113, odpa účelu budovy nebo obecný 3639.
Dobrý den, prosím o radu.
Obec pořídila pro hasiče:
Izolační dýchací přístroj M1 Kč 23.270,15,
Celoobličejová maska G1 Kč 9.220,455,
Plicní automatika Kč 8.760,35,
Kompozitní tlaková lahev vzduch 6,8 l/300 bar, neomezená životnost
Kč 16.713,73,
Obal pro kompozitní zásobník 6,9 I/30 MPa Kč 1.376,375.
Mám tyto položky zaúčtovat na 028 s tím, že bych zařadila do majetku jednotlivé položky zvlášť, jen kompozitní tlakovou lahev bych sečetla s obalem pro kompozitní zásobník nebo musím účtovat o celku na 022 a vložit do majetku jako celek?
Předem děkuji mockrát za radu.}
Ono to jako soubor opravdu vypadá - bude se pravděpodobně používat pospolu jako jeden funkční celek. Dalo by se s tím nějak pracovat - např. pokud ta tlakový lahev bude použitelná i jinak. Jestli je to ale vše navzájem funkčně navázané a nebude se něco z toho používat i jinak (odděleně od ostatních věcí), pak by nejsprávnější bylo zařadit to jako soubor věcí na účet 022.
Informační tabule (vitrína za 9.500,-), lavička kovová z prken na kovových nohách (2ksza 9.800,-), stojan pro kola včetně jedné nabíjecí solární stanice pro elektrokola (stojany se objednávali zvlášť , je to 5ks za cca 13.000,-; nabíjecí stanice bude připojena je za cenu 42.000,-Kč), solární výrobník energie s parkovým osvětlením na stožárech(5ks za 41.000,-) parkový stůl s lavicemi (2ks za 9.500,-kč), odpadkový koš na tříděný odpad (14.500,-) a betonová dlažba. To vše jsou věci pořízené jako mobiliář. Vše mimo parkových stolů bude zabudováno (zabetonováno) v jednom místě. Máme uzavřenou smlouvu se SZIF o poskytnutí dotace na mobiliář. Lze vše zařadit jako soubor movitého majetku jako stavbu nebo je lépe dát vše zvlášť? Položka bude 6121 nebo 6122? Ve smlouvě se SZIF je uvedeno že záměr není stavbou ani dodávkou stavebního charakteru, ale výhradně montážní a instalační realizací. A jaká bude kategorizace, pokud to bude jako stavba, popř. soubor movitých věcí?}
Ověřte si v podmínkách dotace a v podané žádosti, zda na to čerpáte dotaci investiční nebo neinvestiční. Aby to bylo v souladu s účetním řešením. V některých programech SZIF bývá umožněno čerpat dotaci i na drobný dlouhodobý (neinvestiční) majetek.
Účetně bych to vyhodnotila jako jednotlivé drobné stavby - vitrínu, lavičku, stojany, dlažba, osvětlení....
U stolů, když nejsou zabetonované, zvažte, jestli jsou přenosné, budou (můžou) se uklízet, pak je přesnější účtovat je jako DDHM...
Ta nabíjecí stanice je spíše technologie - účet 022 s pol. 6122.
Lůžková zařízení sociální péče musí být vybavena systémem EPS nebo zařízením autonomní detekce. Nově je definována kategorizace staveb s různou úrovní státního požárního dozoru. Z tohoto důvodu pořizujeme do domova pro seniory novou elektrickou požární signalizaci a nouzový zvukový systém obojí za cca 2,5 miliónu Kč (cena je půl na půl). Dokonce obdržíme i investiční dotaci. Vyhodnotila jsem hned na začátku, že EPS a NZS musíme mít a bez toho nemůžeme provozovat domov pro seniory, a proto se bude jednat o technické zhodnocení budovy. Administrativně to bylo jednodušší řešení, než rozpočítávat rozvody do budovy a EPS dávat jako samostatné zařízení na účet 022. Brala jsem to tak, že jsou už judikáty např. na klimatizaci, že může být brána jako součást budovy. Nyní začínám pochybovat. Obhájíme tento postup? Pokud postup neobhájíme, musíme vyjmou hodnotu rozvodů a ty dát k budově a pouze zařízení EPS a NZS dát na účet 022?}
Můžete se podívat na výklad k tomuto tématu (součást stavby x samostatná technologie) do knihy Dlouhodobý majetek. Najdete jí v dokumentech, štítek DM, z 23.11.2023. Od str. 24 dále.
Na toto téma dostáváme více dotazů - i mimo stránky, dělá hodně obcí, které provozují domov pro seniory, zpravidla dáváme opravdu do TZ budovy z důvodu podmínky pro provozování, obdobně jako se řeší zařízení bezpečného vstupu do škol apod.
Doplnění úvah a možností:
Je pravda, že zrovna požárně-bezpečností řešení je spíše součástí stavby (např. i z hlediska pravidel pro povolení užívání stavby na základě stavebního zákona). Z účetního (=právního) pohledu to určitě obhájíte. Jak ale upozorňujeme, nastává pak problém z hlediska odpisování, správně by v takovém případě mělo být nastaveno komponentní odpisováná budovy, aby se zohlednilo, že stavba má výrazně odlišnou životnost od technologie.
Lze vzít i v úvahu, v jak velkém rozsahu jsou prováděny související stavební práce. Kdyby převažovala technologická část, dalo by se akceptovat celé zařízení i na účet 022, ale osobně si myslím, že správnější je ve výsledku spíše TZ (oprava asi ne - to jen kdyby se měnilo původní, původní bylo součástí stavby a nové nemělo jiné parametry, to by vám ale kolidovalo s investiční dotací). Na toto téma dostáváme více dotazů - i mimo stránky, dělá hodně obcí, které provozují domov pro seniory, zpravidla dáváme opravdu do TZ budovy z důvodu podmínky pro provozování, obdobně jako se řeší zařízení bezpečného vstupu do škol apod.
Prosím o radu jak účtovat:
Obec kupuje od Římskokatolické farnosti budovu bývalé fary, včetně přilehlých pozemků za celkovou částku 6 milionů. Znalecký posudek je na budovu fary včetně pozemků jako celku ve výši 7 milionů. Bohužel není uvedena zvlášť cena budovy a cena pozemků.
V jaké výši účtovat:
pořízení budovy MD 042 / D 378 zařazení budovy do majetku MD 021/ D 042
pozemky MD 042/ D 378 zařazení MD 031 / D 401
Dále máme darovací smlouvu od Římskokatolické farnosti na kostel včetně přilehlých pozemků, příslušenství a movitých věcí Kostela. Jak toto ocenit a účtovat.}
Místo účtu 378 volte účet 321, to jen drobnost na začátek. I zařazení pozemků bude zápisem 031 MD/ 042 D, tam máte možná jen překlep. Ohledně pointy dotazu - když nemáte v ZP oceněno zvlášť, tak jej nemůžete použít pro rozvrh ceny, a pak jsme vždy s humorem radili vzít na pomoc "křišťálovou kouli" :) Ale teď vážně - kupní cenu 6 mil. Kč (plus případné související náklady) musíte nějak rozvrhnout pro účely ocenění koupí pořízeného majetku - budovy a jednotlivých pozemků. Když už máte ZP, tak možná požadovat rozdělení odhadu, nevím, zda by to byl nějaký větší náklad navíc. Nezbytně nutné to ale není, případně lze pak ale rozdělit cenu jedině kvalifikovaným odhadem ceny (podpis vedení). Nebo pokud by byla farnost ochotná jako přílohu smlouvy podepsat rozvrh kupní ceny (který si plus minus nějak určíte), bylo by to pro vás nejjednodušší.
Darovaný kostel můžete převzít darem zápisem 021 MD/401 D v ceně 1 Kč (je to bezúplatně předaná církevní stavba, takže to vyhovuje požadavkům pro ocenění v této výši). U pozemků bude zápis 031 MD/ 401 D a tam budete muset určit jejich reprodukční pořizovací cenu (aktuální hodnotu). Není nezbytné nechat zpracovávat ZP, stačí opět kvalifikovaný odhad (ale pozor, za toto neodpovídá účetní, opět projednat s vedením). Movité vybavení, které nebude součástí stavby kostela (nějaké přenosné sochy, obrazy apod.), tam lze aplikovat zařazení např. jako kulturních předmětů 032/401 v 1 Kč, nebo na účet 022 (nad 40 tis. Kč) zápisem 022/401, zápis 028/088 u věcí do 40 tis. Kč (u věcí na účtu 028 a 022 opět určit RPC).
Obec se chystá koupit elektrickou tříkolku, prosím o zaúčtování.
Já bych dala na účet 022 (nebude SPZ), par. 3639 nebo 3722, pol. 6122, kvůli tomu, že převážně bude odvážen odpad apod. věci po obci. A prosím o zatřídění kvůli odpisům. Hodnota cca 65 000 Kč.
Mám ještě dotaz ohledně rozhodování rady obce? Platí od 1.1.2024 hodnota 100 000 Kč, jedná se o zbytkovou pravomoc rady obce, co se týká rozhodování?
Děkuji, pěkný den.}
Ano, účet 022 jste určila správně. Jedná se DHM s pořizovací cenou vyšší než 40 tis. Kč (hranice je určena prováděcími předpisy). Pol. 6122 máte taky správně. Co se týká par. Pokud tříkolku budete využívat i pro jiné věci než je odvážení odpadu, byl by asi vhodnější par. všeobecný pro komunální služby, to je ten par. 3639. Tříkolku bych zatřídila do III. odpisové skupiny CZ-CPA 30.91.1x (podle obsahu válců) nebo všeobecný 30.99.10.
Ano, v roce 2024 se navýšila hranice do 100 tis. Kč, pro rozhodování RM. Jedná se např. o poskytování věcných a finančních darů FO nebo PO v jednom kalendářním roce, vzdání se práva a prominutí dluhu nebo postoupení pohledávky.
V následujícím odkazu si najdete kompletní informace o změnách.
https://www.mvcr.cz/odk2/clanek/odbor-verejne-spravy-dozoru-a-kontroly.aspx?q=Y2hudW09MTA%3d
V letošním roce jsme podávali žádost o účelovou investiční dotaci, která byla schválená a z KHK přišla smlouva, kterou schválí ZO a následně s podpisem zašleme zpět. Mám ukotvit na podrozvahu již teď nebo po oboustranných podpisem?. Jedná se o prostředky do hasičské zbojnice a poptávají se jako celek. Např. Pračka za 30 tis, Sušička za 14 tis., Sušící skříň za 75 tis., Vana za 9 tis a ostatní za 25 tis. Udělám si rozpočtové opatření, protože nemáme dostatek fin. prostředků na §, ale trošku jsem se zamotala do účtování. Zda mám věci účtovat do majetku po jednom nebo jako soubor.}
Smlouva platí až, když je oboustranně podepsaná, takže na podrozvahu zaúčtujte, až když bude mít oba podpisy.
Co se týká vedení souboru nebo po jednotlivých položkách. Píšete o investiční dotaci. V tom případě by jedna položka měla být vyšší než 40 tis. Kč. Vámi jednotlivě vypsané položky, kromě sušící skříně tuto podmínku nesplňují. Z důvodu investiční dotace byste měla soubory vytvořit. Vypadá to asi na nějakou prádelnu. Se souborem jako takovým jsou problémy, musí se zvolit pravidla pro vyřazování a dále je někdy těžké rozhodování o tom, co vlastně ještě bude k souboru patřit a co ne. Soubor by se účtoval na pol. 6122 a účet 022. Zároveň musí byt na kartě vypsány všechny části souboru včetně ocenění.
Napadá mě, jestli tím, že není smlouva podepsaná, zda by se dotace nedala třeba částečně změnit na neinvestiční. Jednotlivé položky tomu trochu napovídají a byly by vhodnější pro evidenci jednotlivě než soubor (některé mají charakter samostatných věcí, spíše než že jsou nedílnou součástí souboru). Pokud byste účtovali o evidenci jednotlivých zařízení a jejich výše bude v ocenění jedné položky do 40 tis. Kč tak se jedná o neinvestici, pol. 5137 a účet 028. Kraji moc nevadí, většinou, když se nejedná o investici, na toto je potřeba při žádostech pamatovat, lepší předem vyjasnit, než se pak dohadovat o splnění podmínek smluv.
Obec požádala o dotaci na rekonstrukci učebny ZŠ(IROP 149) Žadatelem je tedy obec. (Obec má budovu ZŠ pouze na podrozvaze, budova ZŠ byla již dávno předána ZŠ).
Teď u obce účtuji jako technické zhodnocení budovy. Až bude dílo hotové předáme ZŠ. Chci se zeptat, když mám na faktuře práce a vybavení (židle apod..+ katedru 30 tis., ovládací pult 102.tis.) musím účtovat práce a vybavení zvlášť,? Zařadit vybavení do majetku obce a pak předat (myslím tím jednotlivě židle, sluchátka, ovládací pult apod? Nebo můžu nechat všechno na 042 a pak celé převést škole, a vést majetek jen v excel. tabulce zvlášť? V rámci udržitelnosti projektu budu muset dokládat evidenci majetku dalších 6 let. děkuji}
Nemusíte majetek u obce zařadit, když se bude hned předávat ZŠ. Lze jej zařadit jen účetně, tzn. např. na účet 022, 028, 021 a PO předat jako dokončený (tedy ne z účtu 042), ale určitě to nemusíte pořizovat do registru majetku a hned zase vyndavat. Úplně postačí mimoúčetní evidence jako podklad k podrozvahovému účtu 909.
TZ byste měli přičíst k hodnotě budovy na účtu 909 (PO převezme na účet 021 a zvýší ocenění budovy v rozvaze). Není potřeba schvalovat předání TZ škole, protože právně je to součástí budovy.
U samostatných věcí je situace složitější, tam by mělo být schváleno předání na PO.
Účetní zápisy předání jsou Vám asi jasné (máme na to příklady v dokumentu "Finanční vztahy mezi zřizovatelem a PO"), dejte pozor na to, abyste PO předali účetně i dotaci. Tzn. zápis předání je např. 403 MD ve výši dotace, 401 MD zbytek/ 021 D ve výši PC (když to předáte hned bez odpisů, což je i žádoucí, ale u majetku na účtu 022 může být prodleva kvůli schvalování svěření).
U věcí si ujasněte, jestli bude stejný právní režim, jako u stavby. Ale kvůli dotaci je pravděpodobně budete PO svěřovat, nikoliv převádět do jejich vlastnictví. Pak platí stejný postup, jako u stavební části - Vy evidujete v podrozvate, PO v rozvaze. Jen to svěření nových věcí musíte tedy schválit.
K rozdělení na "práce" a "vybavení", tam záleží, o co se konkrétně jedná. Stavební zásahy, které jsou TZ mají zvyšovat cenu budovy. Samostatné věci se mají evidovat odděleně na účtu 028, 022, případně 902. Do ceny takových věcí pak patří práce typu instalace nebo montáž, nebo související výdaje typu doprava. Určitě ale nespojovat do jedné účetní ceny věci a stavební zásahy - i kvůli předání PO to musíte mít rozdělené, abyste to předali účetně správně a oni to správně zařadili.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková