Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • rozdíl SF SU419 proti BÚ236
    30. 01. 2025

    Prosím Vás o pomoc se zaúčtováním vzniklého rozdílu mezi SU419 a SU236 Sociálního fondu. Tvorbu i čerpání SF účtuji přes SU419 - výsledkově. Mimo to poskytujeme ze SF bezúročné půjčky, účtujeme přes SU335.
    Stav k 31.12. BÚ 236 je 390.011,23Kč + stav nesplacených půjček 268.400,-Kč, stav SU419 1,116.698,09. Rozdíl činí 458.286,86Kč. K tomuto rozdílu došlo zřejmě před lety, dělala jsem několik let zpátky kontrolu účtování SF a vše tvorba i čerpání přes SU419 i SU236 je v pořádku.
    Dosud jsem SU419 neinventarizovala, proto jsem rozdíl nezjistila dříve a ráda bych jej při uzávěrce roku 2024 napravila.
    Děkuji. J. Blažková}

    Oprava jen 419/401 - není to problém, vazba není dána žádným předpisem, jde takto srovnat všechny fondy každé čtvrtletí. Ona inventarizace u účtu zdrojů není možná, není to vazba majetku na účetnictví, jedná se vlastně opravdu jen o kontrolu účtování. K zápisu 419/401 si klidně dejte ten dotaz a odpověď, ať chyba vznikla, kde vznikla, opravila by se takto. 

  • náklady hrazené obcí za svoje organizace
    30. 01. 2025

    Dobrý den, může město hradit určité náklady za svoje zřízené a založené organizace? Konkrétně jde o to, že město by vysoutěžilo rekonstrukci webu všech svých organizací (PO, a.s., ústav), tuto službu by zaplatilo ze svého rozpočtu a dále by platilo i správu a provoz těchto webů. Jde mi o to, zda takový postup nenaráží na předpisy v oblasti hospodaření, účetnictví a DPH. Z rozpočtu města by byly hrazeny služby, které spotřebovává jiná organizace, byť založená nebo zřízená městem. Náklady na tyto služby jejich účetnictvím tak vůbec nebudou procházet.

    Děkuji}

    Já bych to rozdělil do několika oblastí:

    a) DPH - zde bude situace, že Město hradí něco, co nesouvisí s jeho ekonomickou činností. Tedy bez nároku na odpočet DPH. Pokud dále bude bezplatně toto poskytovat ve prospěch jiných subjektů, již to není předmětem DPH. Takže z pohledu DPH je to možné, ale za mne je to krajně nešťastné v případě, kdy by si příslušný subjekt (zejména ty a. s., ale i některé PO) mohl odečíst DPH (pokud by bylo na něj fakturováno). Takže toto hodnotím jako "legální", nicméně je to podle mne neekonomické, pokud by si daný subjekt mohl daň odečíst.

    b) Daň z příjmů - u obce je to obecně nedaňový náklad - to je jasné. nicméně ve prospěch druhého subjektu je to fakticky nepeněžní plnění. Pokud tam bude na druhé straně neziskovka (třeba ta PO, ústav), tak tam je to u nich od daně osvobozeno podle §19b odst. 2. Podle mne to bude o něco horší u akciovek - tam toto osvobození neplatí - tedy měli by přidanit, nicméně pokud je to služba tak zase odečíst (to plnění ve prospěch daných subjektů asi bude pod služby zaklasifikovatelné).

    c) Hospodaření - tam se mi to nelíbí zejména u těch akciovek - v oblasti veřejné podpory. Samozřejmě ty hodnoty asi nebudou tak velké, aby byl překročen limit de-minimis (ale zase si uvědomme, že se tento limit načítá). Nicméně tady rovnou říkám - platit něco za subjekty přímo vstupující na trh (podnikající) nepovažuji za šťastné.

    Takže pokud zrekapituluji - zejména u těch akciovek to nepovažuji za šťastné řešení. Zvažoval bych, jestli nenastavit systém, že když už to chce Město jednotně zadat, tak že náklady bude následně přeúčtovávat na dané subjekty (alespoň u těch akciovek)

     

     

  • Rozpočtové opatření snížení příjmů
    29. 01. 2025

    Dobrý den,
    chci se zeptat na Váš odborný názor, zda mám upravit příjmy (snížení), rozpočtovým opatřením,
    nebo můžu tyto nechat ve stávající podobě? Výkaz Fin 2-12 M zasílám emailem.}

    Nemusíte dělat rozpočtové opatření. Plnění příjmů máte procenticky vyšší, než rozpočet, takže byste příjmy v rozpočtu musel pro vyrovnání zvýšit, ale není to povinné RO. Výdaje máte lehce nedočerpané. Celkové příjmy jsou o pár milionů nižší, než výdaje, ale rozdíl máte úplně v pohodě krytý zůstatkem na BÚ. 

    V souhrnu máte narozpočtovaný větší schodek, než ve skutečnosti vznikl. Narovnání příjmů v tomto případě není potřeba. Není proto potřeba ani řešit nenaplněné příjmy - ty se řeší, jen když hrozí významný schodek nenaplněním. Ale dle finky to spíše vypadá, že všechny příjmy byly skoro vyšší, než rozpočtované - tam se opravdu neupravuje rozpočet, bylo by to zcela zbytečné. 

  • Věcné břemeno
    29. 01. 2025

    Chtěla bych se zeptat, jak zaúčtovat věcné břemeno na pozemek, na kterém stojí most, který byl zkolaudován a do majetku zařazen před pěti lety.
    Věcné břemeno má hodnotu 12 100,- Kč, mám jej účtovat jako technické zhodnocení mostu? Děkuji}

    Věcné břemeno se váže ke stavbě mostu? V takovém případě patří do jeho ceny jako související výdaj v případě, že je zřízené v době výstavby (min. smlouva o smlouvě budoucí). 

    Jestli bylo zřízeno až po takto delší době, zaúčtujte jej na účet 028. K datu zapsání v KN zápis 558/321, zařazení 028/088, úhrada s pol. 5122. Kdybyste jej hradili před vkladem, účtovali byste o záloze 314/231, zúčtování při vkladu 321/314. 

  • Žádost o dotaci postoupena ke schválení
    29. 01. 2025

    Budu o něčem účtovat k 31.12.2024? Náklady na akci Vybavení pro kulturní akce jsou uhrazeny v roce 2024. Máme ze SZIF Sdělení o zaregistrování žádosti-05/2024, dále Oznámení o výsledku hodnocení předložené žádosti- vybrána k financování ze dne 7.6.2024 a Sdělení o provedené administrativní kontrole ze dne 29.10.2024-dotace je postoupena ke schválení.
    Budu dělat dohad dotace? Zařazení do podrozvahy budu dělat? Výdaje označím asi jen ORGem akce, když neznám další podrobnosti ( úč.znak apod. )}

    Pročtěte si k tomu např. tato pravidla:

    https://szif.gov.cz/cs/CmDocument?rid=%2Fapa_anon%2Fcs%2Fdokumenty_ke_stazeni%2Fszp23%2Frozvoj_venkova%2Fproj%2Fintervence%2Fleader%2F1714025901434.pdf

    Uvádí se tam: "V případě, že je projekt schválen k poskytnutí dotace z SP SZP, je žadatel vyzván
    k podpisu Dohody. Dohodu je žadatel povinen podepsat ve stanovené lhůtě."

    Já z dotazu nevím, z jakého programu jste žádali, tak si projděte pravidla, ale jestli neznáte ještě výši dotace a strukturu financování, tak nemůžete výdaje značit a účtovat dohadu. 

    Podívejte se na dotaz ze 7.1.2025 "dotace SZIF - vyvážečka dřeva", přijde mi to jako podobný případ, kdy MF určilo toto:

    "doporučení žádosti k financování není dostatečný podklad ke značení výdajů ani k účtování o dotaci. Uvažovali by max. o zachycení podmíněné pohledávky na podrozvaze, nic víc. "

  • Místní poplatky a DUZP
    29. 01. 2025

    Dobrý den, podle OZV o místním poplatku za komunální odpad máme stanovený roční poplatek za kalendářní rok se splatností 30.6.2025. Prosím, jak a kdy správně zaúčtovat předpis a dph do účetnictví?
    Účtuji 1.1.2025 předpisy všech poplatníků 315MD/606D. V účetním programu zadám DUUP/DUZP 1.1.2025, datum splatnosti 30.6.2025, pak se mi v daňovém přiznání DPH za měsíc leden 2025 projeví nulová sazba daně (plnění, která nejsou zdanitelná dle §100, odst.3 písm.a).
    NEBO předpis účtuji do účetnictví v okamžiku zaplacení, nejpozději 30.6.2025 (co nastane dříve), a tedy dph se objeví za měsíc, v kterém poplatník zaplatil nebo za měsíc červen.
    Máme dva různé pohledy, já bych zaúčtovala všechny pohledávky k 1.1., jiný názor kolegy operuje daňovým řádem, že DUUP/DUZP vzniká okamžikem zaplacení nebo datumem splatnosti.}

    Tak jako vy, k 1.1. postupuje hodně obcí, z hlediska DUZP je to jedno, není předmětem DPH, účetně OUUP - by správně mělo být plnění, a to dle daňového řádu je k datu přiznání. Ale z praktického hlediska je 1.1. vhodné - lze si jen upravit ve vnitřním pokynu, směrnici..., že takto budete postupovat. Neměl by to být vůbec problém. V praxi často lidé platí dříve, pro párování je pak praktický vnitřní postup s datem předpisu dřívějším.  

  • Úvěr
    29. 01. 2025

    dobrý den,
    prosím pěkně o kontrolu účtování úvěru. Přestavujeme ZŠ na kterou jsme si vzali úvěr 35mil. od ČSOB,, k úvěrovému účtu jsme museli zřídit i běžný účet.
    takže z úvěrového účtu odešlo první čerpání zaúčtuji na základě výpisu
    262/451 bez položek a paragrafů.
    příjem na BÚ 231 pol 8123/ 262
    z BÚ budu platit faktury 042/321
    321/231 par. 3113 pol. 6121
    v roce 2026 se teprve budou platit splátky úvěru 451/231 pol. 8123
    a úroky z úvěru 562/231 par. 3113 pol. 5141}

    U splátek úvěru máte překlep - správně pol. 8124. Jinak to účtujete celé dobře, moc chválím. U úroků z úvěru si můžete stanovit, že do doby zařazení majetku je budete účtovat jako související výdaj na účet 042 - ale opravdu jen úroky vyčíslené do doby zařazení a je to možnost, ne povinnost, to jen abych vám na to vaše správné účtování něco napsala :)

    A rozpočtujte do správného období - čerpání i splátky. 

  • Zařazení softwaru
    29. 01. 2025

    Prosím o radu jak zařadit účetní program. Na začátku roku jsme koupili software v částce 250.000,- Kč, zařadila jsem do majetku na účet 013, během roku jsme dokoupili další moduly v hodnotě 14.000,- Kč. Teď nevím zda zařadit samostatně nebo udělat technické zhodnocení softwaru?
    Dále si nejsem jista s životností softwaru, jak dlouho je správné software odepisovat?}

    U dokoupených modulů se rozhodujte podle provázanosti s původním SW. Pokud je modul s SW funkčně propojen, brala bych ho jako jeho součást. Například účetní program má více modulů - účetnictví, výkaznictví, registr majetku apod. Posuzujeme to jako jeden SW. Když ale dokoupíte např. spisovou službu, která má samostatnou odlišnou funkci, tak je to již více samostatný nehmotný majetek.

    U DNM je TZ nad 60 tis. Kč, v částce 14 tis. Kč se jedná o tzv. podlimitní TZ, které účtujte na účet 518 (549) s pol. 5172. Na kartu SW poznamenejte informaci o dokoupených modulech.

    U SW bych dávala životnost tak 5 let, max spíše 8  - musíte si ošetřit v odpisovém plánu. 

  • Kontejner na textil KLOKTEX
    29. 01. 2025

    Město jako půjčitel uzavřelo s vypůjčitelem KLOKTEX help nadační fond "Souhlas s umístěním kontejnerů" (textil a obuv). V tomto souhlasu je v sekci práva a povinnosti smluvních stran mimo jiné uvedeno, že půjčitel podpoří KLOKTEX nadační fond finančním příspěvkem 750,--/měsíčně, tj. 9000,-- ročně a vypůjčitel využije prostředky pro svou činnost. Na tento finanční příspěvek (zatím za první čtvrtletí) nám již přišla faktura. Jak prosím o tomto fin. příspěvku účtovat? Děkuji.}

    Neznám celkové smluvní ujednání, ale pokud byste dané prostředky poskytli v logice daru bez protiplnění a bez vyúčtování, předepisujte faktury 572 MD/ 345 D, úhrada s pol. 5229.

    Snad v tom není schované něco jiného, ale půjčujte vy jim (kontejnery, nebo pozemek na jejich umístění?), tak protistrana asi žádné plnění za to neposkytuje. 

  • Oprava minulých let
    28. 01. 2025

    Dobrý den,
    v roce 2023 jsem zařadila energetický posudek budovy ve výši 30000,-Kč na účet 518, místo 042. V roce 2024 jsme obdrželi rozhodnutí fondu o dotaci a již další faktury spojené s tím jsem účtovala správně na 042. Můžu jakožto nevýznamnou částku opravou v r. 2024 přeúčtovat zápisem -518 MD/ 042 MD a tím dostat fakturu do nedokončeného majetku? Někde jsem četla ve starších dotazech, že takto přeúčtovat je to možné a také že je možné dávat výdaje před rozhodnutím na provoz. Ale jde mi hlavně o to, jestli můžu provést tuto opravu a dostat tak fakturu na 042. Děkuji moc za odpověď.}

    Můžete to opravit tak, jak uvádíte. Když je to nevýznamná částka, opravuje se to na stejném nákladovém účtu, kde vznikla chyba.

    Jediná další možnost je zaúčtovat opravu 042 MD/ 408 D, pokud by částka 30 tis. Kč byla pro vás významná. To zjistíte tak, že si vypočítáte 0,3 % aktiv netto k 31.12.2023. Pokud by částka 30 tis. Kč byla větší než takto spočtená hodnota, měli byste pro opravu použít účet 408 a popsat opravu do přílohy závěrky. 

  • Dohada na dotaci, SF
    28. 01. 2025

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli se dohada na dotaci 388/403 na FVE účtuje pouze u zařazeného majetku, nebo i nezařazeného. Vznikly nám tři objekty s FVE, jeden je zařazen v roce 2024 a dva budou až letos. Obdrželi jsme již všechny faktury za FVE, jen jedna přijde letos. Nebo se má dohadovat pouze dotace na FVE, která je již v majetku? Zatím máme jen rozhodnutí a předpokládanou výši dotace.
    Ze sociálního fondu hradíme obědy zaměstnanců ve školní jídelně, které si odnáší sebou. Patří na účet 527, nebo 518?
    Děkuji}

    Dohada se má účtovat i ve vztahu k nezařazenému majetku. Vždy k 31.12. ve výši profinancované dotace. Druhý okamžik kdy účtujeme dohadu je k datu zařazení, pokud je v daném roce majetek zařazen.

    V okamžiku zařazení se dotace zadává na kartu majetku a od dalšího měsíce se má začít rozpouštět do výnosů.

    U FVE je složitější odhad konečné výše dotace, tak případně pak můžete upravit výši dotace na kartě, kdyby vznikl významnější rozdíl. 

    Rozhoduje obsah, nikoliv forma stravování, takže pro příspěvek na stravování bych jednotně volila účet 527. Někdo volí účet 528, ale když je to nárokové z vnitřního předpisu, je to daňově uznatelný výdaj a obsahově to splňuje náplň účtu 527. 

  • Údržba veřejné zeleně, sečení trávy
    28. 01. 2025

    Prosím o radu, kam máme účtovat údržbu veřejné zeleně, konkrétně např. sečení trávy, jestli 511 nebo 518.}

    Úržba je uvedena v názvu položky 5171, ale když není větší spotřeba materiálu (např. natírání oken), volí se pol. 5169. Analogicky tedy ne účet 511, ale účet 518. Obdobně se postupuje u dalších podobných služeb typu čištění komunikací apod. (hrabání, sekání, čištění, kropení, posyp...). Jedná se o případy povrchových úprav, opravou se prodlužuje životnost majetku, oprava je práce výrobní povahy... atd, atd. 

  • výroba www stránek
    28. 01. 2025

    Obec obdržela FA v celkové výši 60 332,- Kč.
    Faktura je rozepsána provoz web. stránek 0,52 měsí. 598,-Kč,
    výroba www. stránek 48 000,- Kč
    převod/úprav textového obsahu 7200,- Kč
    školení 3600,- Kč
    přeregistrace domény 908,- Kč
    provoz domény 0,52 měs. 26,- Kč
    Prosím jak zaúčtovat jednotlivé položky.
    Děkuji}

    Školení nevstupuje do ceny majetku, takže ve výsledku je celková cena pod 60 tis. Kč. V takovém případě jsou dvě možnosti, jak s tím naložit. Webové stránky nejsou typickým SW, takže bych nevolila účet 013, ten se dříve tak nějak spíše tradičně volil. Vhodnější by byl účet 019. Na ten podle vyhlášky účtujeme DNM od 0,1 Kč, tzn. webové stránky byste účtovali 041/321 s pol. 6119 a 019/041. 

    My doporučujeme sjednotit evidenci DNM a ve směrnici si upravit, že DNM evidujete na účtu 019 až od 60 tis. Kč, pak byste webové stránky účtovala v tomto případě na účet 018.

    Když už oddělujete to školení, tak bych i provoz domény a provoz webových stránek účtovala spolu se školením na účet 518 s pol. 5168, zbytek do ceny webových stránek. 

  • OPŽP a kraj dotace na ČOV
    28. 01. 2025

    Dotace z OPŽP jsou mi jasné, zde odděluji pomocí ÚZ a nástroj a zdroj. V roce 2023 jsem proúčtovala výdaje u dotace od kraje i vlastní zdroje pod nástrojem a zdrojem 1481, ORG 2322.
    Účet 042 12 je účtován na veškeré výdaje výstavby ČOV.
    Tudíž nemám nijak odděleny výdaje vlastní a výdaje kryté dotací od kraje.
    U celé akce používám dva ORG na investiční 2322 a neinvestiční způsobilé výdaje 2321.
    Myslím že bych měla mít dotaci od kraje oddělenou od vlastních zdrojů, nevím ale jak. A pokud ano, lze ještě nějak opravit rok 2023.
    Děkuji}

    Rok 2023 už neopravíte, to byste se v účetnictví musela vrátit a interní značení tam doplnit. Musíte postupovat podle možností účetní věty dle vašeho SW, programy kromě org umožňují ještě další vlastní značení např. org. Případně lze použít i kolonku ÚZ, kraje používají někdy účelový znak jako interní značení - kolonka lze využít, jen to nesmí vstoupit do výkazu Fin 2-12M. Když se neoznačilo, můžete to dooznačit jen ručně na dokladech, ono by tam stejně bylo potřeba ještě navíc dvoje značení - celkové způsobilé náklady u krajské dotace a vlastní podíl na krajské dotace (neboli výše krajské dotace, to z toho pak opačně vyplyne). 

    Neinvestiční způsobilé výdaje můžete mít na jiném org, ale pokud jsou to výdaje vstupující do ceny investice, měly by být také na účtu 042 - asi víte, jak to chodí u nepřímých výdajů. 

  • Darovací smlouva
    28. 01. 2025

    Dobrý den, naše obec byla loni v září postižena povodní. Zastupitelstvo obce schválilo jedné domácnosti poskytnutí daru z vlastního rozpočtu ve výši 100 tis. Kč na odstraňování škod a obnovu nemovitosti. Dále jsme obdrželi od SFŽP dotaci na poskytnutí finanční podpory "Pomoc domácnostem" pro dvě domácnosti (jedna obdržela 20 tis. Kč, druhá 60 tis. Kč). Na poskytnutí těchto podpor byly rovněž uzavřeny darovací smlouvy s vymezením účelu použití na krytí výdajů v souvislosti s odstraňováním povodňových škod. Je třeba smlouvy nad 50 tis. Kč zveřejňovat podobně jako veřejnoprávní smlouvy (jsme jedničková obec). Děkuji}

    Není nikde stanoveno, že byste měli s občany uzavírat veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace. 

    Podrobnější informace naleznete v textu výzvy:

    https://www.narodniprogramzp.cz/dokumenty/detail/?id=4190

    Pravidla si stanovujete sami jako obec. Co jsem hledala, tak někdo to vyplácí jen na základě žádosti a čestného prohlášení. Když máte darovací smlouvu, nikoliv veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace, nevztahují se na to povinnosti zveřejnění uvedené v zákoně č. 250/2000 Sb. Registr smluv se na vás nevztahuje obecně. 

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu