Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Dobrý den, měla bych prosím dotaz ohledně přefakturace a uplatnění DPH. Jsme plátci DPH, protože provozujeme vodovod. Na podzim dělal svazek VAK v jedné ulici v obci rekonstrukci kanalizace, kterou mají darovanou. Při té příležitosti naši zaměstnanci (za pomoci firmy, která rekonstrukci prováděla) vyměnili i uzávěry na přípojkách u našeho vodovodu (tuto práci jsme firmě zaplatili). Výpomoc byla zřejmě vzájemná, protože se mi najednou na stole objevila faktura za kanalizační poklopy a rychle tuhnoucí maltu. Když jsem se ptala, za co to je, bylo mi sděleno, že firma si dovezla málo poklopů a malty, takže jim naši zaměstnanci vypomohli tím, že honem zajeli do místních stavebnin, kde nakupují pro obec, vzali materiál tam, s tím, že nepoužité vrátí a na faktuře bude jen použité množství. Faktura za použitý materiál přišla na obec, já jsem ji celou přefakturovala firmě, ale teď sedím nad DPH. Jestli přemýšlím dobře, tak já si z faktury od stavebnin DPH nárokovat nemůžu, protože je to materiál ke kanalizaci a ne k vodovodu. Firmě jsem přefakturovala s DPH, takže bych z vystavené faktury měla DPH odvézt a firma si samozřejmě z obdržené faktury DPH nárokovat bude. Takže jsem asi prodělala DPH??? Nebo si můžu z přijaté faktury od stavebnin DPH nárokovat, když ho pak ve stejné výši odvedu? Je toho teď na konci roku tolik, že už snad ani nevím, jak se jmenuju. Moc děkuji za odpověď a přeji klidné a pohodové svátky a hodně zdraví do nového roku.}
V tomto případě si samozřejmě uplatněte plný nárok na odpočet DPH. Ten nákup přímo souvisí s stím, co jste následně přeprodali s DPH - tedy se zdanitelným plněním.
Dobrý den, jako organizační složka státu (pronajímatel), máme novou nájemní smlouvu, kdy předmětem nájmu je část pozemku o výměře 12 m2, část střechy budovy o výměře 8 m2 a část střechy budovy bez č.p., také 8 m2. Cetin s.r.o. (nájemce) je oprávněn užívat předmět nájmu výhradně za účelem umístění mobilní technologické buňky, anténních stožárů, včetně příslušenství za účelem posílení signálu poskytovatele služeb elektronických komunikací. V souvislosti s platebními podmínkami je ve smlouvě uvedeno, že za užívání předmětu nájmu je nájemce povinen platit pronajímateli nájemné. V souladu s právními předpisy nebude účtovaná daň z přidané hodnoty. Bude nájem opravdu osvobozený?
Ke shora uvedenému ještě uvádím, že kromě nájemného je nájemce povinen v souvislosti s užíváním předmětu nájmu hradit pronajímateli náklady na služby s užíváním předmětu nájmu, tj. elektrickou energii, která bude hrazena bez jakékoliv přirážky, provize nebo poplatku, nad rámec poplatků účtovaných přímo dodavatelem elektrické energie.
Děkujeme za odpověď.}
Toto jsou přesně případy, kdy jsme na hraně, zda splníme charakteristiku nájmu pro účely DPH. Pokud si například pomůžeme informací GFŘ k problematice nájemních vztahů, tak je zde uvedeno:
Podle ustálené judikatury Soudního dvora EU se o nájem nemovitosti ve smyslu článku 13 části B písm. b) šesté směrnice (a tudíž i podle současné úpravy obsažené ve směrnici o DPH) jedná v případě, že jsou splněny všechny znaky charakteristické pro toto plnění, tj. vlastník nemovitosti převede na nájemce za úplatu na sjednanou dobu právo užívat jeho majetek
a vyloučí z tohoto práva ostatní osoby. . Soudní dvůr EU rovněž upřesnil, že osvobození od daně stanovené v čl. 13 části B písm. b) šesté směrnice lze vysvětlit na základě skutečnosti, že přestože je nájem nemovitého majetku hospodářskou činností, obvykle představuje poměrně pasivní činnost, která nevytváří významnější přidanou hodnotu.
V judikátech, které se k tomu objevují (například umístění výherních hracích automatů ...) se hodně také pracuje s tím, do jaké míry nájemce daný prostor reálně ovládá ....
Právě u umístění antén na střechách, stejně tak třeba umístění reklam na zdech domů ... se většinou dovozuje, že podmínky výhradnosti užívání (a ovládání daného prostoru) naplněny nejsou a je to chápáno jako obecná služba, na níž se potom nemůže vztahovat osvobození od daně.
Nicméně, co je pro mne klíčové
- pokud to bude pro účely DPH obecná služba (ne nájem) - musím aplikovat zdanění 21 %.
- pokud to bude pro účely DPH nájem (tedy ustojím to, že jsou naplněny všechny prvky) - tak u nájmu plátci DPH k jeho ekonomické činnosti se mohu rozhodnout zdanit nebo osvobodit od daně. Přitom CETIN nemá problém, když se to zdaní - on si plně odpočet uplatní.
Takže být na Vašem místě - neváhám ani sekundu a domluvím třeba dodatkem smlouvy, že to bude zdaněno 21 %. Potom se stane diskuse, zda jsou či nejsou naplněny charakteristiky nájmu, bezpředmětnou (pro tento případ, kdy je nájemcem plátce a má to k ekonomické činnosti).
Pokud se tím chcete nějak teoreticky zabývat a dohadovat se s druhou stranou, tak judikaturu k vymezení, co je ještě nájem nemovité věci najdete v první části Manuálu k DPH věnovaného právě nájemním vztahům.
Dobrý den,
naše obec není plátcem DPH, ale příjmem z těžby dřeva by se stát mohla..
Můžete mi prosím poradit, které příjmy do obratu DPH patří?
Naše příjmy jsou:
poplatky za psy
stočné
dlouhodobé pronájmy bytových prostor
dlouhodobé pronájmy nebytových prostor
pronájmy hrobových míst
pachty
pronájmy popelnic
EKOKOM
poplatky za komunální odpad (zákon č.565/1990 Sb. o místních poplatcích, §14 za obecní systém odpad.hosp.)
Moc děkuji a přeji všem hezké a klidné Vánoce.}
Z Vámi vymezených případů do obratu nepatří
- poplatky za psy
- poplatky za komunální odpad
Vše ostatní, co uvádíte do obratu patří.
Dobrý den, prosím o radu jak správně označit výdaje(příjmy) v případě pořízení dopravního automobilu na který jsme žádali dotaci z IROP přes MAS
Finanční plán projetku:
potvrzená dotace(obdržíme v roce 2025) 949 919,25,-
zdroje financování: 80% EU 799 932,- 15% SR 149 987,25, vlast.zdr. 5% 49.995,75
přímé výdaje 934 500,-
nepřímé výdaje 7% 65 415,-
začátkem toho roku jsem hradila fa za zpracování žádosti 18.150,- tu jsem rozpočtovala 6123 5512 org.(nepřímé náklady?mělo být značeno jinak?)
dnes mi přišla samotná fa na auto v částce 1.376.254,-
tu mám označenou 80% 1 101 003,20 17519 149 5, 15% 206 438,1 17518 149 1, 5% 68 812,70 149 1.}
Pro postupné značení nepřímých výdajů, musíme určit nejprve správné procento dotace na nepřímé výdaje, dotace na nepřímé výdaje má totiž vazbu na hodnotu přímých výdajů, takže v porovnání se skutečně vynaloženými nepřímými výdaji může skutečné procento nabývat různých hodnot - to je důležité pro značení i pro dohady. Přesto je dotace na ně fixní - paušálně odvozená z hodnoty přímých výdajů. Proto pro zjednodušení někdy radíme značit tady primárně do výše dotace, vlastní podíl, jen když jsou skutečné nepřímé výdaje pro to dostačující.
Takže, když to shrnu ten nepřímý výdaj - zpracování žádosti byste měla účtovat s ÚZ neinvestičním a nástrojem a zdrojem. Konkrétní výši značení ale neporadíme, neznáme strukturu veškerých nepřímých výdajů...
Kdybyste měli jen tuto jednu fakturu na nepřímý výdaj, tak byste jí rozpočítala procenticky 80 %, 15 % a 5 %, vlastní podíl je zde nevýznamný, tak klidně značte klasicky, jakou u přímých výdajů. Skutečný nepřímý výdaj je zde nižší, než způsiblý z rozhodnutí, takže klidně takto. Ale použijte tedy neinvestiční ÚZ.
Fakturu na auto, máte rozpočítanou podle mě špatně. Měla byste ÚZ, nástrojem a zdrojem označit pouze náklady do výše dotace. Jestli je na faktruře jen automobil, je to přímý výdaj. Celkové způsobilé přímé výdaje z rozhodnutí ale uvádíte jen 934500 Kč, takže nemůžete značit procenticky celou výši faktury, jestli jste způsobilé přímé výdaje vynaložili ve skutečnosti vyšší. V takovém případě platí dotace z rozhodnutí, takže NZÚZ rozpočítáte na faktuře procenticky z částky 934 500 Kč - tak, jak uvádíte - 80 % EU, 15 % SR, 5 % vlastní podíl - a zbytek do výše faktury označíte jen org jako nezpůsobilý výdaj.
Zaroveň byste k 31.12. měla účtovat o dohadě k již vynaloženým nákladům (max. do výše dotace).
Dobrý den,
dovolte otázku k převodu majetku z naší PO ZŠ na obec. Škola čerpala investiční dotaci na rekonstrukci - z půdy se udělala ředitelna, ve třídách nové stropy, podlahy... a v letošním roce uběhlo 5 let udržitelnosti. Protože ale budovu má v majetku obec, rozhodlo teď v prosinci zastupitelstvo o převodu majetku do účetnictví obce. Těžkou hlavu nám dělá datum převodu. Domnívám se, že ideální by bylo ještě teď v prosinci, tedy k 31.12., kdy škola naposledy odepíše, obec přijme do majetku a od ledna začne odepisovat jak zůstatek na majetku, tak zbytek dotace. Prosím o informaci, zda jde o správný postup a jaké bude zaúčtování. Moc děkuji.}
Převzetí TZ byste zaúčtovala zápisem 021 MD v PC / 081 D ve výši oprávek, 403 D ve výši transferu a zbytek do PC 401 D a PO by účtovala opačným zápisem.
Pokud ZO rozhodlo v prosinci účtujte tedy o převzetí k 31.12., tak jak píšete - nebylo stanoveno konkrétní datum? Když to uděláte k 31.12., tak uvažujete správně - PO zaúčtuje odpis za prosinec, předá v ZC k 31.12., obec zařadí k 31.12. a začne odepisovat od ledna.
V prosinci 2023 jsme obdrželi od KIF dotaci na výstavbu víceúčelového hřiště. Víceúčelové hřiště se skládá z parkoviště (neoplocené, před areálem), hřiště na tenis, nohejbal atd., workoutové a parkourové plochy s cvičícími prvky, stolem na ping-pong, malé budovy s wc, skládkem a kuchyňkou a skateparku.
Nyní, v prosinci 2024 bylo vše kromě skateparku zkolaudováno, aby se to mohlo již využívat. Skatepark se ještě staví a bude hotov příští rok (někdy v dubnu). Celé je to oplocené kromě skateparku a parkoviště. Až bude skatepark dostavěný, tak se plot mezi ním a ostatními hřišti odstraní a vše bude pod jedním plotem.
Nyní si nejsem jistá se zařazením do majetku a přiřazením dotace, kterou máme vyúčtovat do měsíce po ukončení akce:
- Mám nyní zařadit do majetku jednotlivá hřiště a malou budovu zvlášť nebo můžu vše zařadit dohromady? A skatepark zařadit až po jeho kolaudaci příští rok?
- Můžu rozdělit poměrem dotaci s tím, že část zůstane na skatepark na příští rok?
- Workoutové a parkourové prvky jsou spojené pevně se zemí – mám je vést jako samostatný majetek nebo můžu dohromady s hřištěm?}
Co se týká zařazení, aby se vám s tím lépe nakládalo, zařadila bych jednotlivé stavby, tzn. parkoviště jedna stavba, hřiště na tenis další stavba, hřiště na nohejbal, budovy atd. To workoutové hřiště a parkourové plochy, tam můžete zařadit každé jako jednu stavbu - jeden funkční celek, ale lze i jednotlivé prvky zařadit jako jednotlivé stavby, opět se s tím pak lépe nakládá a snadněji se identifikuje majetek. Nemusíte pak řešit vyřazení části stavby apod.
Skatepark zatím zařazovat nebudete. Zařazení proběhne až po vybudování a případné kolaudaci. Dotaci si rozpočítáte poměrem PC jednotlivých majetkových karet na celkové PC.
Zaúčtujte dohadu 388/403 k vynaloženým nákladům (i vůči nezařazenému skateparku - tam jen dotace zůstane zatím na účtu 403 bez rozpouštění), dejte dotaci na karty majetku, ať se může rozpouštět.
Ohlídejte si podmínky dotace - podle všeho to nemáte ještě celé dokončeno, když není dokončený skatepark, tak asi musíte s vyúčtováním čekat na celkové dokončení. I když není dotace vyúčtovaná, máte do majetku zařadit jednotlivé dokončené funkční celky.
Prosím o radu ohledně účtování prodeje plynárenského zařízení, z důvodu dotace prodej pozdržen, ale zálohově vyplaceno v letech 2005 -2012 4 500 000, nikde to však není vedeno/pracuji zde 10 let/, nyní kupní smlouva na doplatek 692 000,00, s tím že podpisem se stává majetek Pražské plynárenské. Zaúčtováno mám, ale nevím , zda mám dodatečně nějak proúčtovat těch 4 500 000Kč.}
Byla by možnost dohledat, jak bylo o přijatých zálohách účtováno? Chápu, že dříve (před rokem) 2010 se skoro neúčtovalo o zálohách a ani nebyly klasické výnosy a náklady, jak je známe v dnešní době. Ale roky 2010 a dál už ano. Zkontrolovala bych, jak se o došlých platbách účtovalo a podle toho se rozhodla.
Jestli nedohledáte a jste si jistá, že není nikde v rozvaze zůstatek (nebylo účtováno ani na zálohu, ani na jiný pohledávkový účet apod.), tak je pravděpodobné, že se dané platby účtovaly do výnosů. V částce, která byla zaúčtovaná před reformou (r. 2010) by se to opravilo zápisem 401 MD/ 455 D, v částkách po roce 2010 jako významná oprava výnosů (asi to bude více než 260 tis. Kč) zápisem 408 MD/ 455 D. Prodej byste měla k datu předání předepsat 311 MD/ 647 D v celé kupní ceně 5192 tis. Kč (výnos do správného období), vyřazení klasicky 553 MD/ 081 v ZC a 081 MD/ 021 D v PC. Nezapomeňte zúčtovat i zbytkovou hodnotu dotace zápisem 403 MD/ 672 D.
Dostali jsme náhradu za bezesmluvní užívání pozemku, jedná se o zastavěnou plochu a pozemek kolem budov. Budeme odvádět DPH?}
S ohledem na vývoj judikatury ESD se domnívám, že náhrada za bezesmluvní užívání je předmětem DPH - nebo-li, že i bezemsluvní užívání je faktickou poskytnutou službou.
Tím ještě neříkám, že to mám zdanit - pouze říkám, že si myslím, že je to v předmětu DPH (tedy působnosti této daně). Nyní musíme řešit, o jaké plnění se konkrétně jedná. Svým charakterem by se jednalo o nájem nemovitosti. Tedy platila by následující pravidla uvedená v §56a ZDPH:
- pokud by to byla náhrada za bezesmluvní užívání od neplátce DPH, nebo by to bylo od plátce, který to ale nemá ke své ekonomické činnosti - potom povinně osvobozuji od daně - ř. 50 přiznání
- pokud je to náhrada ve vztahu k plátci a on to užívá ke své ekonomické činnosti - potom se mohu rozhodnout - buď to osvobodíte, nebo můžete i zdanit (to by mělo smysl třeba v situaci, když byste k tomu měli něaké větší náklady, které byste si tak mohli odečíst - což asi nemáte).
Hradíme zhotoviteli zpracování videozáznamu, komprimaci a úpravu záznamu a dále odeslání přes internet. Prosím kam zařadit účetně i rozpočtově?}
Účtovala bych to jako poskytnutí služby, pol. 5169 a účet 518.
Město směňuje s fyz.osobou (FO) pozemky. Na všechny pozemky má znalecký posudek (ZP). Pozemek města má účetní hodnotu 29 tis.Kč, dle ZP je jeho tržní hodnota 2 600 tis.Kč. Pozemky nabývané od FO mají dle ZP tržní hodnotu 300 tis.Kč. Protože ale město má enormní zájem na získání pozemků od FO (bude se tam rozšiřovat hřbitov a je to v kupní smlouvě podrobně okomentováno) tak se smluvní strany dohodly, že směna bude provedena s doplatkem a město doplatí FO 4 900tis.Kč. Dál citace ze smlouvy : "sjednaný doplatek je konečný a neměnný. Doplatek na vypořádání hodnot směňovaných
pozemků byl stanovený na základě dohody smluvních stran. Současně byla zjištěna tržní hodnota
směňovaných pozemků. Tržní hodnota pozemků ve vlastnictví pana XY byla zjištěna na základě znaleckého posudku - kdy tržní cena pozemků pana XY činí 300 tisKč. Tržní cena pozemku ve
vlastnictví Města činí 2.600 tis-Kč, a byla zjištěna na základě znaleckého posudku . Z výše uvedeného
tedy vyplývá, že sjednaný doplatek neodpovídá ceně obvyklé (ceně tržní) vzájemně směňovaných pozemků.
Město tímto potvrzuje, že touto směnou pozemků sleduje jiné než výhradně ekonomické cíle...." Můj dotaz zní, v jaké výši ocenit nabývané pozemky?}
Nejdříve začnu trochu všeobecně. Pokud máte ve smlouvě uvedeny ceny, oceňujete nově pořízený pozemek pořizovací cenou včetně vedlejších pořizovacích nákladů (znalecký posudek, poplatek za návrh na vklad). Tím, že se jedná o směnnou smlouvu tak tyto vedlejší pořizovací náklady se dávají v 1/2. Druhá polovina těchto nákladů se hradí z provozních prostředků.
Pokud ceny ve smlouvě uvedeny nejsou, měla byste nový pozemek ocenit RPC, např. znaleckým posudkem, píšete o něm a předpokládám, že právě v něm je uvedena ta tržní hodnota. Když přimouříme oko, tak tržní cenu bychom za RPC označit směle mohli. A ostatní vedlejší pořizovací náklady (znalecký posudek a další) se platí z provozních prostředků.
Jestli jsem to správně pochopila, tak ve vašem případě cena, podle citace ze smlouvy, je ve smlouvě uvedena a vychází z tržní ceny. V tu chvíli byste ocenila nový pozemek 300 tis. Kč + popřípadě 1/2 dalších vedlejších nákladů (pokud by byly, píšete o ZP).
Co se týká doplatku obce, tak snižuje ve výnosech nabývanou hodnotu majetku.
Modelové účtování (neznám cenu vedlejších pořizovacích výdajů, tak proto pouze 300 tis. Kč), nepřecenění na RH.
- pořízení nabývaného pozemku: 042 MD / 321 D 300 tis. Kč
- předpis výnosu z nabývaného pozemku: obecně je předpis 311 / 647. Ve vašem případě cena nabývaného pozemku 300 tis. bude snížena o doplatek 4.900 tis. = -4.600 tis. Kč, tím se dostanete ve výnosech do mínusu, zápis 311 - MD / 647 - D ve výši 4.600 tis. Kč (nebo 647 MD / 311 D).
- započtení: 321 MD / 311 D 300 tis. Kč
- doplatek: 311 MD / 231 D, pol. 6130 4.900 tis. Kč
- zařazení nového pozemku: 031 MD / 042 D
- vyřazení pozemku: 554 MD / 031 D 29 tis. Kč.
Jenom malá poznámka o RH směnovaného Vašeho původního pozemku. Takto to vypadá na docela velký rozdíl mezi oběma hodnotami (PC a ocenění dle ZP). Nevím jakou máte významnost pro oceňování při prodeji (směně). Tak jenom si na to dejte pozor a popřípadě přeceňte na RH. Pokud přeceníte je účtování o vyřazení pozemku trochu jiné. Obecně při směně RH nedoporučujeme s tím, že je nevypovídající, ale je pravda, že tady je opravdu velký doplatek.
Podle zákona o obcích musí být odchylka od ceny obvyklé zdůvodněna, toto byste měli mít projednáno v ZO, viz § 39 odst. 2:
"(2) Při úplatném převodu majetku se cena sjednává zpravidla ve výši, která je v daném místě a čase obvyklá, nejde-li o cenu regulovanou státem. Odchylka od ceny obvyklé musí být zdůvodněna, jde-li o cenu nižší než obvyklou. Není-li odchylka od ceny obvyklé zdůvodněna, je právní jednání neplatné."
Pozn. Směna je také úplatný převod.
DPH v odpovědi neřešíme - vámi pozbývaný pozemek by svým charakterem musel podléhat odvodu DPH, pak by bylo nutné to do účtování zakomponovat.
Vzhledem k tomu, že jsem na obci teprve rok, tak v tom trochu plavu. FVE na obecním úřadě.
Projekt FVE 3/2023 za 9000 účtováno 518.
Potvrzení technick. a energet. parametrů FVE 4/2024 za 13310 účtováno 518.
Instalace FVE 7/2024 za 417450 na 042 a žádost o dotaci.
Technický dozor 11/2024 - 10000 na účet 042.
26.11.24 přišla podepsaná smlouva na dotaci z Modernizačního fondu, kde se uvádí, že byly započítány všechny 4 položky do investic a dotace je ve výši 75 %, tedy 337320,-. K tomuto datu jsem zaúčtovala dotaci 955/999 a opravila účtování faktur z 518 na 042. A každou fakturu jsem rozúčtovala u 042 (75%) UZ90504 N171 Z5.
K jakému datu by se mělo převést do užívání, když kolaudace nebude a předávací protokol je 31.7. A jak pokračovat s dotací, v letošním roce již peníze nedostaneme?}
Nezapomeňte mít označen vlastní podíl (25%) nástrojem 171 a zdrojem 1.
Jestli kolaudace nebude, tak máte FVE zařadit do majetku k datu dokončení - předání. K datu zařazení se má dohadovat dotace zápisem 388/403, má se zadat na kartu majetku a začít od dalšího měsíce rozpouštět 403/672.
Dotace zůstane k 31.12.2024 na podrozvaze (ne spíše účet 915 - termín vyúčtování je za déle než rok?), když peníze do konce roku nepřijdou.
Až dotaci obdržíte, budete účtovat s ohledem na okolnosti - pokud pošlou před posláním závěrečného vyúčtování, pak klasicky záloha 231/374, odúčtovat podrozvahu, vyúčtování 346/388 a 374/346....
Prosím o radu jak zaúčtovat fakturu za zhotovení projektové dokumentace-zakreslení skutečného stavu umístění elektrických přístrojů (zásuvek a vypínačů) a zakreslení skutečného provedení rozvodových skříní. Neváže se k žádné investici, jedná se pouze o projektovou dokumentaci, která bude uložena v archivu.
Děkuji za odpověď}
V tomto případě se jedná o provozní náklad, účet 518, pol. 5169, odpa účelu budovy.
Dobrý den,
v části obecního úřadu se nacházela družina. Škola prostory vyklidila a obec zde zařídila "komunitní kavárnu" včetně zbourání příček, truhlářských prací (obložky oken a dveří), nového osvětlení, vytapetování, úpravy dětských toalet na dospělácké, úpravy elektrorozvodů pro gastro zařízení. V budově je i kulturní sál, a společenské akce tak konečně získaly možnost zázemí. Určili jsme akci jako technické zhodnocení budovy, účtovala jsem na 042 - je to tak v pořádku? Do kavárny jsme pořídili nábytek a gastro zařízení, to samozřejmě přijde podle ceny do majetku. Je možné zaúčtovat nábytek (židle a stoly) zaúčtovat jako soubor? Gastro zařízení je sice na na faktuře rozpoložkováno na jednotlivé komponenty, ale je možné také jako soubor na jedno inventární číslo s popisem jednotlivých dílů? Moc děkuji za radu.}
Postupovali jste správně. Hlavním argumentem pro TZ je zde změna účelu prostor. Což samo o sobě je dostačující k tomu, že nemusíme dále řešit, jaké zásahy se tam konkrétně provedly. Ve vašem případě by to ale TZ bylo i bez změny účelu, protože tam došlo ke změně parametrů (stavební práce - příčky apod.).
Takže bez obav, je to jednoznačně TZ.
U movitých věcí typu nábytek je vhodnější nedělat soubory, do budoucna se může jednotlivě přemístit jinam, jsou použitelné nezávisle na sobě, ale u typově stejného majetku (např. 30 ks židlí) je vhodné si práci zjednodušit hromadným zařazením do majetkové evidence. Pak např. kuchyňská linka - tam nemusíte zařazovat každou skříňku zvlášť, zařazujeme jí jako jednu věc - jeden celek (např. u bytů může být i součástí stavby, tady bych to jako součást stavby tak jednoznačné neviděla a spíše jí zařadila jako samostatnou věc).
Gastro vybavení typu lednice, mrazák, nějaké jiné přístroje, také spíše odděleně, jako jednu věc nebo soubor jen když by byly některé věci funkčně propojeny (fungovaly jen ve spojení jedna s druhou).
V r.2023 od nás koupil TJ Sokol, z.s. pozemek - ovocný sad za Kč 800.000,-. v roce 2023 proběhly 3 splátky-účtovala jsem na 231 0130 3639 3111 MD a na D 324 0100. Dne 25.6.2024 Sokol doplatil Kč 200.000,-, účtování shodné. Dne 11.11.2024 byl podám návrh na vklad na KN, k tomuto datu jsem pozemek dle inventur vyřadila 554/031 Kč 9.863,37. Dali jsme návrh na KN na zpětvzetí, protože na pozemku jsou nezkolaudované stavby. Nevím jak zaúčtovat dále tento případ, kdy zaúčtovat prodej do výnosů na 647, ke konci roku časově rozlišit? Děkuji za odpověď a přeji klidné a pohodové svátky vánoční.}
K datu podání návrhu na vklad, kdy jste účovali zápis 554/031 se měl zaúčtovat výnos z prodeje 311/647 a zúčtovat zálohy 324/311. Jestli jste účtovala jen to vyřazení pozemku, tak když jste vklad vzali zpět, vraťte pozemek zpět do účetnictví zápisem 554 minus MD/ 031 minus D v účetní ceně.
Další účtování bude záležet na tom, jak budete dále postupovat. Jestli se prodej úplně zruší, pak byste jen vrátili zálohy 324/231. Jestli prodej stále platí, jen se nejdříve zlegalizují stavby, pak necháte jen zálohu na účtu 324 a o prodeji budete komplet účtovat zase až podáte návrh na vklad (554/031 v účetní ceně, 311/647 v kupní ceně a zúčtování záloh 324/311).
Nemůžete nechat vyřazený pozemek, pokud se vše právně vrátí do původního stavu, respektive, když byl návrh na vklad stažen a nedošlo tedy k převodu vlastnictví. Náklad i výnos je to k datu převodu vlastnictví, což je u věcí zapisovaných do KN okamžik podání na vklad do KN. Proto k přijaté záloze žádné časové rozlišení nebude potřeba.
Děkujeme a také přejeme hezké svátky.
Dobrý den, prosím o radu při zaúčtování těchto účetních případů: od firmy Insta jsme koupili vodovod a kanalizaci ve výši Kč 2.997.341,24 - voda Kč 1.359.758,84 a kanalizace Kč 1.637.582,40 (kupní smlouva je podepsána 17.4.2024, firma Insta byla vlastníkem těchto nemovitostí). Účtovala jsem 231 130 2310 6121 D Kč 1.359.758,24 a 231 130 2321 6121 D 1.637.582,40 a na MD 042 s datumem 17.4.2024. Téhož dne jsem majetek zařadila do užívání na 021 0501 MD Kč 1.359.758,84 a na 021 0502 MD Kč 1.637.582,40 a na D 042, dále byla dne 1.7.2024 podepsána dohoda o navýšení členského investičního podílu obce ve svazku obcí Vodovodu Pomoraví, kde bylo uvedeno, že obce vkládá vodárenské zařízení do majetku Vod,Pomoraví ve výši Kč 1.359.758,24. Ve smlouvě je uvedeno, že VP tento vklad bezúplatně přijímá a navyšuje o Kč 1.359.758,24 aktuální inv.podíl obce ve VP. Vyřadila bych na D Kč 1.359.758,24 z 021 0501 a dále nevím, co z odpisy a z 401. děkuji za odpověď.}
Vklad do DSO účtujte zápisem 081 MD ve výši oprávek, 401 MD v ZC (zbytek do PC)/ 021 D.
Pořízení koupí jste účtovala správně. Jen - účtovat se nemá automaticky k datu podpisu smlouvy. Když se převáděl majetek nezapisovaný do KN, tak předpis pořízení 042/321 i zařazení 021/042 se účtuje k datu předání majetku. Ale je možné, že se předalo při podpisu...
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková