Toto může být důležité, prosím podívejte se na komentář. Týká se požadavků na schválený rozpočet 2025, který by například měl obsahovat mimo jiné i dotaci na volby, které se budou konat v roce 2025 včetně UZ. Jsou změny i u ostatních dotací. Na tyto změny bylo již i dříve upozorňováno.
MF dne 3.1.2025 vydalo metodiku k rozpočtování dotací pro rok 2025:
Rozpočtování příjmu dotací od roku 2025
Komentář pro obce:
MF vydalo metodiku k rozpočtování dotací od roku 2025, dne 3.1.2025, tato metodika navazuje na informace uvedené ve zprávách MF č. 1/2023.
Součástí schválených rozpočtů jsou transfery v rámci souhrnného dotačního vztahu na základě návrhu rozpisu státního rozpočtu nebo rozpočtového provizoria. Toto platilo již dříve (položka 4112).
V případě rozpočtování ostatních dotací se tradičně dodržovalo pravidla, že se dotace rozpočtují až po přijetí rozhodnutí nebo právního aktu o poskytnutí transferu, v jiných případech se dotace rozpočtovaly až po jejich přijetí v rámci rozpočtových opatřeních. V úvodu metodiky MF zmiňuje, že tímto postupem dochází ke komplikacím u provádění analýz a vyhodnocování plnění rozpočtu napříč ÚSC. V úvodu MF zmiňuje, že větší problém je u nejednotného přístupu k rozpočtování mezi kraji. Přesto je metodika určena i pro obce.
Změny přístupu k rozpočtování dotací:
Jedná se o trochu problematické rozšíření možnosti rozpočtování dotací dle registrace akce nebo dle schválených seznamů vybraných projektů. Nejprve „registrování akce“. V metodice není uvedeno, co je míněno pojmem registrace. Existují registrace žádostí, ale automatické rozpočtování těchto dotací není možné. Obce mohou mít více žádosti dle různých programů, nelze rozpočtovat tedy jen dle žádosti. Rovněž u schválených seznamů projektů je problém s rozpočtováním především kvůli výši odhadu příjmů z dotace. Obce dostávají informace o tzv. rezervaci zdrojů, ale přímo v těchto informacích jsou zmínky o nejistotě výše dotace (jak se akce vysoutěží, co bude neuznáno apod.). Rozpočet je plán, pokud obce očekává přijetí dotace v běžném roce a je schopna odhadnout výši (případně provést i nižší odhad z důvodu opatrnosti) je obec oprávněna dle této metodiky dotaci rozpočtovat již ve schváleném rozpočtu, i když nemá ještě rozhodnutí, či jiný právní akt o poskytnutí transferu (Nejčastěji u položek 4116,4216,4113,4213).
Upozornění: Výše zmíněné se týká jen možnosti rozpočtování, ne účetnictví! Např. na podrozvahu se dává dotace až po přijetí rozhodnutí (nezpochybnitelnost), rovněž pokud není rozhodnutí, nelze značit výdaje NZUZ, ani provádět dohady!
Otázkou je značení nástroje a zdroje u příjmů dotací. Dle jiné metodiky MF se značí nástroj a zdroj (prostorový původ) až po přijetí právního aktu k poskytnutí dotace, který zároveň obsahuje zdroje financování.
Ohledně značení UZ: Tato metodika požadavek na značení UZ u dotací již ve schváleném rozpočtu, pokud ještě není rozhodnutí, či jiný právní akt, neřeší. V praxi se bude muset řešit individuálně, musíme počkat na další výklady. Analogicky bodu 1 by však označení dotace UZ u příjmů nemělo být rozporováno.
Přínos pro praxi: V praxi se setkáváme často s částečně neřešitelnou situací, kdy potřebujeme provést výběr dodavatele, případně uzavřít smlouvu, ale výdej není rozpočtově krytý. Důvodem bylo, že k výdajům nebylo možné rozpočtovat dostatečné zdroje v příjmech, a to právě kvůli nejistotě přijetí dotace na akci. Tj. obec, která vyhlašovala soutěž, neměla ještě rozhodnutí o přiznání dotace. V této situaci by možnost rozpočtování dotací před přijetím rozhodnutí mohla pomoci. V minulosti jsme se často setkávali s výtkou krajů, že se rozpočtuje dotace, která ještě není stvrzena právním aktem. Tato výtka by od roku 2025 již byla v rozporu s metodikou MF.
Poznámka na závěr: Je zřejmé, že touto trochu „vágní“ metodikou MF nezíská relevantní soulad rozpočtování dotací mezi poskytovateli a příjemci. Situace by se dala zlepšit vzájemným povinným informováním mezi poskytovateli a příjemci, např. automatickou informací příjemcům o rozpočtování jím určené dotace určitým poskytovatelem pomocí rozšíření podkladů již stávající centrální evidence dotací (IS ReD). Třeba se jednou díky rozvoji digitalizace s tímto „luxusním“ informováním obcí, jak, co, kdy a v jaké výši dávat dotace do rozpočtu, dočkáme.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková