Dobrý den, protože jsem letos neškolili účetní závěrku, chtěla bych vám připomenout, že ne vše k UZ lze vyřešit až v lednu a v únoru 2024 při zpracování závěrky. Je potřeba určitě se zabývat rozpočtem a platbami ještě před koncem běžného roku! Důležité jsou i vazby ke zřízeným a případně i založeným subjektům.
Stručný přehled úkolů:
1. Je potřeba doposlat příspěvkovým organizacím příspěvky na provoz a pořízení DM dle schválených ukazatelů - tato chyba se špatně napravuje, když se nepošle včas do konce roku. Pokud byly nařízeny odvody z fondu investic od příspěvkových organizací či vypořádání nějakých účelových příspěvků (s platbou ještě do konce roku), prosím dohlédněte na to, zda došlo k vypořádání a příslušné platby došly na Váš účet.
1b. Stejné u ostatních příjemců, včetně DSO, ale pokud neplní své povinnosti, není nutné doposlat (je to trochu odlišná situace v porovnání se vztahy k příspěvkovým organizacím). Převody DSO a krajům a jiným obcím je potřeba provést včas kvůli konsolidačním položkám!
2. Je potřeba provést platby ve vztahu k transferům dle smluv a rozhodnutí, označení NZUZ lze opravit i v následujícím roce. Musí se zajistit včasné vyčerpání účelových prostředků.
3. Je potřeba odsouhlasit výdaje fondů na statuty, případně provést vzájemné převody včas - toto se vyhodnocuje jako porušení rozpočtové kázně.
4. Pokud máte VHČ - pozor na položku 5341, pokud není krytá rozpočtem, rovněž vhodné udělat převody mezi hlavní činností a VHČ.
5. Hlídat rozpočet ke konci roku, provést potřebná RO (nejen zastupitelstvo, ale i rada!) - hlavně aby byly kryté výdaje rozpočtem, dávat pozor na poslední platby, aby nedošlo k překročení, příp. je přesunout do následujícího roku...(nezapojovat do rozpočtu cizí a sdružené prostředky, vyřešit VHČ).
6. Doporučení - pokud byste měli prostor projít s vašimi PO, jak jim vychází výsledek hospodaření (zejména s ohledem na velice problémovou plánovatelnost některých nákladů - například energií). Pokud by výsledkem měl být vysoký zisk a z toho vyplývající vysoký základ daně z příjmů, zkusit na to reagovat (můžeme řešit případná časová rozlišení příspěvků, možnost navázání čerpání na některé náklady s tím, že se příspěvek bude vypořádávat apod.). Aby bylo možno reagovat, je někdy nutné třeba rozhodnutí Rady, někdy konkrétního odboru a určitě je toto potřeba dělat dopředu (ne řešit to těsně před tím, než má PO odesílat závěrku).
7. Snažíme se vypořádat pokladny a zálohy, cesťáky
8. Pozor na závazné ukazatele - např. mohou být stanoveny i jako minimální - v logice, že se někomu něco poslat musí, může vyplývat i ze smluv, tj. dodržet i výši plateb.
Podrobněji najdete v dokumentu ke stažení : ÚčZ u ÚSC komplet I
Hezké svátky :o) Iva Schneiderová
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková