Dobrý den, divila jsem se povinnosti dávat i nulové výkazy o garancích a PPP projektech; někteří dodavatelé programů za tyto výkazy chtějí cca 4,5 tis. Kč. Přišlo mi to zbytečné, když garance má tak max. 200 UJ z 6,5 tis. obcí a PPP projekty (je tam limit 300 mil. Kč) tipuji tak na 8-15 účetních jednotek. Přišla mi tato reakce:
Vážená paní,
dostal se ke mě Váš email (viz níže pod čarou), na který, alespoň ten zažlucený, tímto reaguji.
Vyjmenované veřejné (vládní) instituce (zřejmě se Vám jedná o obce a kraje) mají povinnost podle § 5 odst. 1 a § 6 odst. 1 předkládat výkazy k poskytnutým garancím a k veřejným zakázkám vždy, a to takto:
1. Pokud jsou vybranou účetní jednotkou ve smyslu účetní legislativy (což obce a kraje jsou), budou posílat předmětné výkazy jako „kvazisoučásti“ přílohy 5 účetní vyhlášky č. 410/2009 Sb. (doposud to byly části K a L), technicky tedy jako „kvazisoučásti“ CV4 (viz Poznámka k výkazu CV4 Příloha účetní závěrky na https://www.statnipokladna.cz/cs/csuis/technicke-informace). Toto řešení jsme zvolili na základě žádosti několika krajů (včetně kraje Jihomoravského), které zasílají účetní závěrku i za všechny „své“ obce. Aby tyto kraje nemusely zbytečně zasílat do systému separátně ať už prázdný nebo vyplněný výkaz x-krát, pošlou jednoduše přílohu 5 účetní závěrky, v rámci které zároveň zašlou i předmětné výkazy k poskytnutým garancím a k veřejným zakázkám. Protože některé jiné části CV4 jsou vždy s nenulovými údaji, má takto MF jistotu, že se daná jednotka věnovala předmětným výkazům i v případě, že je nevyplnila, protože nic nevykazuje. Z tohoto pohledu je samozřejmě škoda, že tak nečiní všechny kraje a že v některých krajích tedy zasílají předmětná data do systému přímo samotné obce. Pak bychom totiž bývali zavedli systém, že údaje v rámci těchto dvou výkazů zasílá jednou ročně pouze kraj, a to za sebe i za všechny obce, přičemž jednotlivé obce by mu daly pouhou hlášku (mailem, telefonicky, apod.), že případně nic nevykazují.
Předmětné dva výkazy se tedy předkládají
a) buď s nenulovými hodnotami v případě, že jednotka v příslušném roce poskytuje garanci ve smyslu § 5 odst. 3 zákona č. 25/2017 Sb. anebo vykazuje veřejnou zakázku splňující zákonnou definici podle § 6 odst. 3 zákona č. 25/2017 Sb. nebo
b) s nulovými hodnotami anebo jako zcela prázdný výkaz (lze si vybrat) pro případ, kdy neplatí a).
V této souvislosti lze odkázat na rozšířené poznámky pod tabulkou na str. 26 a 30 aktualizovaného metodického pokynu k naplnění výkazů, jejichž závazné vzory jsou uvedeny v přílohách č. 1 až 3 vyhlášky č. 272/2017 Sb., který bude jako verze 2.0 platný od roku 2019 (viz https://www.mfcr.cz/cs/legislativa/metodiky/2017/metodicky-pokyn-k-naplneni-vykazu-jejich-29648).
Důvod pro b) je zcela prostý: jen tímto způsobem bude MF ČR včas vědět, že daná jednotka skutečně nic nevykazuje a zároveň neopomněla předmětný výkaz poslat. Je nám jasné, že v cca 99 % případů pošlou dotčené jednotky prázdný výkaz, bohužel to ale není pořád 100 %; jinak by ani zákon č. 25/2017 Sb. nemusel tuto povinnost vůbec stanovovat jako např. v případě místních příspěvkových organizací v případě výkazu k poskytnutým garancím – zde povinnost není stanovena, protože český právní řád zakazuje příspěvkovým organizacím ručit!
2. Pokud nejsou vybranou účetní jednotkou ve smyslu účetní legislativy (např. veřejné nemocnice s jinou právní formou než příspěvková organizace, tj. v současné době akciovky, s. r. o. a o. p. s.), budou posílat předmětné výkazy jako zcela nové a samostatné elementy CV8 nebo CV9. Opět zde nastávají možnosti a) nebo b) výše a opět zde platí, že jen v případě zaslání byť nulového či prázdného výkazu bude MF ČR včas vědět, že daná jednotka skutečně nic nevykazuje a zároveň neopomněla předmětný výkaz poslat.
Osobně mi není jasné, proč si dodavatelé v případě vybraných účetních jednotek nárokují další platbu, jestliže došlo k pouhé legislativní změně včetně mírné modifikace výkazu k poskytnutým garancím, ale technicky se pro předávání předmětných dvou výkazů proobce, popř. další vybrané účetní jednotky prakticky nic nezměnilo. Samozřejmě nevím, jak mají tuto záležitost jednotlivé jednotky smluvně upravenou a zabezpečenou, každopádně toto na MF nerozřešíme, ani nezměníme. Maximálně mohu doporučit na dodavatele SW trochu zatlačit s tvrzením uvedeným v první větě tohoto odstavce.
S pozdravem
Vojtěch Čižík
odd. Vládní finanční statistiky a analýzy
Ministerstvo financí ČR
Tel. 257 042 369
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková