MF vydalo 21.9.2017 zprávy č. 5, jejich obsahem jsou výňatky z judikatury především Nejvyššího správního soudu k problematice odvodů a penále za porušení rozpočtové kázně podle zákona č. 250/2000 Sb. Zprávy tentokrát neobsahují žádná vlastní stanoviska ministerstva, jedná se čistě o výňatky z některých judikátů.
V judikátech najdete mj. následující:
- Obecné principy z judikatury týkající se zákona 218/2000 Sb. jsou aplikovatelné i pro porušení rozpočtové kázně podle 250/2000 Sb.
- Názor, že jakékoliv porušení dotačních podmínek vede k odnětí celé dotace, je nesprávný.
- Stoprocentní odvod dotace musí být důvodný. Nelze ho uložit, jedná-li se o marginální nedostatek při čerpání dotace (např. administrativní pochybení jako nenahlášení změny provozovny v rozporu s dotačními podmínkami, administrativní nedostatek ve fakturaci bez vlivu na čerpání prostředků, opožděné předložení daňových dokladů prokazujících účel použití finanční výpomoci, opožděné předložení monitorovací zprávy, zpoždění ve vyčerpání finančních prostředků).
- Výzva k vrácení dotace podle § 22 odst. 6 zákona 250/2000 Sb. (jedná se o vrácení dotace na základě výzvy poskytovatele. V rozsahu, v jakém příjemce dotaci vrátí platí, že nedošlo k porušení rozpočtové kázně a nebude udělena sankce). Soud judikoval, že tato výzva nemá materiální znaky rozhodnutí ve smyslu § 65 soudního řádu správního. Nic na tom nemůže změnit ani skutečnost, že příjemce dotace tímto postupem (vrácením dotace na základě výzvy) sám de facto vyloučil možnost následné soudní kontroly ve vztahu k případnému rozhodnutí správce daně (rozhodnutí v tomto případě nebylo vůbec vydáno, výzva tím rozhodnutím není).
- V judikatuře je také řešena otázka právního nároku na dotaci, shrnuto: rozhodnutí o poskytnutí dotace není samo o sobě titulem k vyplacení dotace, ale jde o závazný příslib. Pokud žadatel splňoval podmínky k poskytnutí dotace jen v okamžiku vydání rozhodnutí o dotaci a pak je přestal splňovat, tak dotaci nedostane, nelze se odvolávat na to, že má na ni nárok, protože bylo vydáno rozhodnutí. Pokud však podmínky splňuje, tak dotaci má dostat, to je zase naopak v rámci ochrany legitimního očekávání, což je příznáno ústavním soudem jako základní právo.
Celé znění zpráv najdete na následujícím odkazu:
http://www.mfcr.cz/cs/legislativa/zpravy-mf-pro-obce-a-kraje/2017/zpravy-mf-cislo-5-2017-29693
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková