Dobrý den, dostali jsme se k odpovědi MF na povinnost internetových stránek DSO ve vztahu k novele zákona č. 250/2000 Sb. Zveřejňujeme ji:
Dotaz:
Na základě dnešní telefonické dohody zasílám dotaz k ustanovení § 39 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, týkající se finančního hospodaření svazku obcí.
V odst. 4, 5, 6, 7, 9 a 10 tohoto paragrafu je uvedeno, že svazek obcí zveřejní návrh střednědobého výhledu rozpočtu, střednědobý výhled rozpočtu, návrh rozpočtu, rozpočet, návrh závěrečného účtu, závěrečný účet a obdobně i schválená pravidla rozpočtového provizoria a schválené rozpočtové opatření „na svých internetových stránkách“ a dále buď samotný dokument, či alespoň oznámení o zveřejnění daného dokumentu na úředních deskách členských obcí.
Dosavadní znění zákona, účinné do 20.2.2017, bylo vykládáno kontrolním orgánem tak, že svazky obcí zveřejňují návrh rozpočtu a návrh závěrečného účtu na „fyzické“ i „elektronické“ úřední desce členských obcí. Proto také k dnešnímu dni existuje i spousta svazků, které internetové stránky vůbec nemají zřízené.
Prosím tedy o výklad výše uvedených ustanovení zákona č. 250/2000 Sb., účinných od 21.2.2017, a odpověď na tyto otázky:
1)Kde všude mají svazky výše uvedené dokumenty podle zákona povinnost zveřejňovat?
2)Pokud skutečně musí zveřejňovat na svých internetových stránkách a tyto internetové stránky svazky nemají a ani nemají finanční prostředky na jejich zřízení, bude možné zřídit například pouze záložku na webových stránkách členské obce, která svazku předsedá, na které bude tyto dokumenty zveřejňovat? Pokud ne, jakým způsobem mají tuto situaci svazky řešit?
Odpověď:
ad 1) Podle § 39 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, zveřejní DSO podle
· odst. 4) návrh střednědobého výhledu rozpočtu na svých internetových stránkách a na úředních deskách členských obcí,
· odst. 5) střednědobý výhled rozpočtu na svých internetových stránkách,
· odst. 6) návrh rozpočtu na svých internetových stránkách a na úředních deskách členských obcí,
· odst. 7 ) rozpočet na svých internetových stránkách,
· odst. 9) návrh závěrečného účtu včetně zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření na svých internetových stránkách a na úředních deskách členských obcí,
· odst. 10) závěrečný účet včetně zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření na svých internetových stránkách a na úředních deskách členských obcí.
ad 2) V zák. č. 250/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, není stanovena povinnost, že DSO musí mít své vlastní internetové stránky v tom smyslu, že DSO má povinnost mít zaevidovánu doménu u správce domény, platit mu za tuto doménu a dále platit za webhostingové služby. Není nám znám ani žádný jiný právní předpis, který by takovou povinnost DSO stanovil. Podle našeho právního názoru DSO, který nemá své vlastní internetové stránky (vlastní doména a webhostingové služby), může při zveřejňování výše uvedených dokumentů postupovat obdobně, jako postupoval do 20. 2. 2017 (před nabytím účinnosti zák. č. 24/2017 Sb.) tzn. zveřejnit výše uvedené dokumenty, v rozsahu stanoveném zákonem, na internetových stránkách členských obcí (před novelou způsobem umožňujícím dálkový přístup viz správní řád). Vhodným řešením je vytvoření záložek na webových stránkách členských obcí.
Mgr. Helena Peterová
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková