Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Dobrý den, při zpracování zprávy ke schválení účetní závěrky příspěvkových organizací jsem zjistila, že v účetních výkazech sestavených k 31.12.2024 nemají příspěvkové organizace k rozvahovému dni proúčtovány všechny účetní operace související s daným účetním obdobím (dohadné položky k investičním dotacím, nesplacenou návratnou finanční výpomoc od města, zřizovatele, mají naúčtovanou ve fondu investic, takže nevykazují zůstatek na účtu 316, dohadnou položku neinvestiční dotace mají v jiné výši než v závěrečném vyúčtování dotace). Myslím si, že tímto dochází ke zkreslení hospodářského výsledku a rada města by neměla účetní závěrku příspěvkových organizací schválit. Schválit účetní závěrku s výhradou asi nelze. Nevím, co si s tím počít.
Pročítala jsem si vaše materiály ke schválení účetních závěrek a pochopila jsem z toho, že rada neschválí předloženou účetní závěrku a dá příspěvkové organizaci lhůtu na nápravu a když příspěvková organizace doloží, že chyby napravila (jestli jdou napravit) tak může účetní závěrku schválit. Nejlepší by bylo, kdyby do rady města mohla jít ke schválení účetní závěrka již s opravami a rada ji schválila s tím, že bylo napraveno v následujícím účetním období. Ale nevím, jestli je to možné, jestli není nutný mezikrok neschválení účetní závěrky s termínem odstranění chyb. Nevím, jak by mělo znít usnesení rady města.
Děkuji za odpověď a přeji krásný den.
Jana Kejšarová}
Podívejte se prosím na dokument "Opravy úč. závěrek od předání do CSÚIS do schválení ÚZ přísl. orgánem" z 24.10.2022.
V podobných případech chyb s vlivem na vypovídací schopnost závěrky bych viděla jako relevantní, aby PO závěrku opravila, poslala znovu do CSÚIS a vy jí pak schválili již po opravě.
Postup je pak takový, že půjde ke schválení již opravená závěrka.
Závěrku lze schválit nebo neschválit, jiná možnost není. Není ale potřeba jí nejprve neschvalovat, rovnou jí schválíte jako opravenou - ať už opravy proúčtují do loňska nebo letoška. Případně lze projednat, že se např. posouvá termín schvalování s tím, že dáváte PO prostor pro výše popsanou nápravu.
Obec v loňském roce dokončila výstavbu chodníku, v letošním roce nabylo kolaudační rozhodnutí právní moci. Chodník byl vystavěn na cizích pozemcích, které se budou v letošním roce vykupovat od vlastníků. Chtěla bych se informovat, jak se bude tato záležitost řešit z hlediska zařazení do majetku obce a v jakém časovém období. Bude se tato stavba zařazovat samostatně a samostatně i vykoupené pozemky? Co bude předmětem návrhu na vklad do katastru nemovitostí?}
Bude se zařazovat stavba samostatně na 021 a odpisy zahájeny měsíc po zařazení (chodník má být zařazen k datu kolaudace) a pozemky pak také každý zvlášť zařadit na 031 k datu podání návrhu na vklad. Předmětem návrhu na vklad bude vždy pozemek a to jako zastavěný.
V roce 2024 nám byla Oznámením přislíbena dotace od Stř.kraje na opravu kanalizačních šachet 240 000 Kč a rekonstrukci chodníku 420 000 Kč. Bohužel mojí chybnou komunikací s vedením obce jsem považovala dotaci za neinvestiční - vzhledem k Názvu projektu: Oprava kanalizačních šachet a rekonstrukce chodníku (kde se opotřebovaná dlažba vyměnila za novou, ale ze stejného materiálu).
Do konce roku 2024 jsme již další dokumenty jako je smlouva nebo rozhodnutí o dotaci neobdrželi. Náklady na opravu šachet a chodníku však byly v roce 2024. Proto jsem slíbenou dotaci zaúčtovala na podrozvahu MD 915 DAL999 a dohad dotace na MD 388/DAL 672. Bohužel dne 25.3.2025 jsme obdrželi smlouvu na tyto dotace, ve které se píše, že se jedná o investiční dotaci.
Prosím o návrh řešení - jak účtovat v roce 2025. Děkuji}
V podobných případech se těžko něco radí, musíte to vykomunikovat v prvé řadě s poskytovatelem. Kraj by vám mohl uznat změnu druhu dotace. Jinak byste to museli účelově kvůli dotaci změnit na investici, ale to by zase bylo porušení účetních předpisů - jestli je to obojí skutečně neinvestice.
Jediné možné ještě je zkusit argument pro TZ - např. rozšíření chodníku, nově bezbariérovost apod. Zkusit najít nějakou změnu nového oproti původnímu. U opravy kanalizačních šachet také. Určitě nerozhoduje název, je pravda, že když se to nazve oprava, měla by to být oprava - neinvestice, rekonstrukce je spíše ve smyslu TZ. Ale pojmy jsou často používány špatně, vždy rozhoduje konkrétní technické řešení.
Víc vám bohužel v současné chvíli nedovedu poradit. Přeúčtování na investici by bylo zápisem 021 MD/ 408 D, ale viz výše, kraj pak může krátit dotaci když při kontrole zjistí, že to mělo být účtováno jako investice. Musela byste opravit i dohadu, zápisem 408 MD/ 388 D a doúčtovat jí správným zápisem 388/403, ale to opravdu jen v případě, že byste našli argument pro TZ u obou akcí, jinak doporučuju komunikaci s poskytovatelem.
A pro příště - dohadu dotace účtujte, až když máte rozhodnutí nebo smlouvu, přísliby nebývají dostatečně závazné.
Nákup kuchyňské linky, sporáku, kamen, bojleru, apod., vše do hodnoty 40 tis. Kč a pak jejich následná instalace v bytě zaměstnanci města, účtovat na 501 a na 5139 a vést na evidenčním listu bytu?}
Vše, co uvádíte doporučujeme považovat za součást bytu, tedy bytového domu jako stavby. Při výstavbě se dané věci účtují do ceny stavby, jejich výměna bez změny parametrů je oprava. Když jste nakoupili bez instalace, souhlas s účtem 501 a pol. 5139 jako materiál na opravu. U opravy neřešíme hodnotu, to jen kdyby to bylo technické zhodnocení, tam je limit 40 tis. Kč, od kterého je to TZ, pod 40 tis. Kč je to tzv. podlimitní TZ (provozní náklad).
Když to shrnu, vaše zaúčtování je správně za předpokladu, že je to výměna stávajících věcí a není tam argument pro TZ.
Jediné, co doporučujeme vyčlenit jako samostatné movité věci (do 40 tis. Kč účet 028) jsou např. volně postavené spotřebiče typu lednice.
Na podrobnější vysvětlení se můžete podívat do dotazu "Bytový dům" z 16.10.2024.
Obec má záměr prodat pozemky označené ve schváleném územním plánu jako
"plocha smíšená výrobní", pozemky nejsou zasíťované a nacházejí se v intravilánu obce. Jedná se o tři sousedící pozemky, které byly dosud pronajímány dvěma podnikajícím subjektům. Zájemce o koupi těchto pozemků je vlastníkem sousedních pozemků, na kterých jsou umístěny objekty sloužící k jeho podnikatelské činnosti. Obec není plátcem DPH.
Dotaz zní: Budeme v případě realizace prodeje pozemků zahrnovat příjem za prodej pozemků do obratu DPH?
Děkuji za odpověď.}
Děkuji za doplnění. Pokud to tedy zrekapituluji - jedná se o rodej pozemků, u kterých ste neprovedli, ani neplánujete provést, nějaké úpravy za účelem zlepšení jejich prodejnosti. Stejně tak ste ani neměnili třeba územní plán, aby se zlepšila využitelnost daných pozemků (jako poznámka - uvádíte, že se zde ani neplánuje nějaké výstavba - což v zásadě ani není důležité pro posouzení případu).
Za těchto okolností se domnívám, že prodej těchto pozemků pro Vás není obvyklou ekonomickou činností a příjem z prodeje se do obratu pro účely DPH nezahrnuje.
V loňském roce jsme zahájili akci přístavba víceúčelové budovy, vybudování parkoviště, návsi a autobusové zastávky. Ve víceúčelové budově se nachází prodejna potravin, pro kterou budou postaveny dočasné mobilní kontejnery s vodovodní a kanalizační přípojkou. Tyto kontejnery budou v pronájmu. Po pročtení dotazů si myslím, že náklady na dočasnou prodejnu nebudou vstupovat do rekonstrukce budovy. Přípojky jsou vybudovány také jen na dobu rekonstrukce a poté budou zaslepeny. Nevím, jestli je dát na účet 021 a po zaslepení vyřadit.
Na celou akci je jeden projekt a dotace z MMR. Jednotlivé stavby se budou zařazovat samostatně po kolaudaci. Nejspíš se budou muset náklady na projekt zařadit k jednotlivým stavbám a stejně tak i dotace z MMR.
Prosím o kontrolu, jestli jsou moje úvahy správné.}
Jestli to správně chápu, tak mobilní kontejnery budou sloužit dočasnému provozu prodejny po dobu rekonstrukce. Pronájem prostor při rekonstrukci je provozní náklad. Vy ale pořídíte dočasné stavby, které budete prodejně pronajímat? Není to klasické zařízení staveniště, takže ve vyhlášce k této kategorii jednoznačnou odpověď nenalezneme. Nicméně věcně to nesouvisí s pořizovaným majetkem (TZ), ale se zajištěním provozu po dobu rekonstrukce, proto s vám souhlasím v tom, že to nebude náklad vstupující do ceny TZ.
Protože to ale z pozice obce bude pořízení dočasné stavby, tak v případě, že bude životnost déle než rok, měly by se zachytit na účtu 021 s životností dle doby trvání stavby. Nevím ale, jak na to nahlížejí podmínky dotace - pokud by byla investiční dotace i na tuto část, tak jak to řeší z hlediska udržitelnosti.
Vaše závěrečné úvahy jsou také správné - společné související výdaje typu projekt na celek, by se měly mezi jednotlivé stavby rozpočítat poměrem pořizovacích cen každé stavby děleno celková pořizovací cena všech staveb. Stejným poměrem rozpočítáte i dotaci mezi jednotlivé stavby. Pokud bude dokončováno postupně a celkovou PC tedy budete znát až na konci, lze použít poměr cen z rozpočtu.
Dobrý den, prosím o upřesnění k výstavbě budovy dětské skupiny v naší obci. Nyní jsme ve fázi těsně před schválením přidělení dotace (měli bychom ji dostat, ale papír zatím nemáme). Celá akce se uskuteční pouze v případě, že dotaci obdržíme, v tomto duchu jsou dosavadní rozhodnutí zastupitelstva obce. Stále není úplně rozhodnuto, zda se bude stavět.
Žádali jsme u MPSV, výzva 31_24_150 Budování kapacit dětských skupin.
Nyní soutěžíme dodavatele stavby. Teprve po obdržení Rozhodnutí bude případně podepsána smlouva s dodavatelem stavby. Pokud dotace nebude, projekt a ostatní již hotové věci zůstanou v šuplíku. Celková hodnota stavby má být cca 33 milionů, dotace 100 %, ale bez DPH, tedy cca 27 milionů.
Jde mi o zajištění financování. Zatím máme v rozpočtu 1,5 milionu na projekt (z toho již něco utraceno), ale obratem může ZO přidat až 10 milionů z TV, které nebyly zatím v rozpočtu zapojeny. Někde jsem četla, že pokud je akce financována z EU, měla by být v rozpočtu celá komplet. Pro nás to znamená zajistit úvěr, který možná ani nevyužijeme. Administrátor dotace tvrdí, že pokud projekt rozfázujeme na 4 etapy a budeme žádat vždy o část dotace, budeme aktuálně vždy potřebovat jen třeba 8 milionů, které budeme točit a dle něj v rozpočtu stačí mít těchto 8 mil.
Tak prosím o upřesnění, jak to tedy je, zda stačí v rozpočtu 8 milionů nebo je třeba zajistit úvěr. Možná to mělo být už dřív toto všechno, ale ono to moc nevypadalo, že vůbec dojde k realizaci, výzva se odkládala a dlouho trvá rozhodnutí, celé je to už na hraně, protože kolaudace musí být 2/2026.
Do rozpočtu potom přidám 10 milionů do výdajů a par. 4339 a oproti tomu pol. 8117?
Děkuji za odpověď}
Jde zde o naplnění požadavku § 11 odst. 2 zákona č. 250/2000 Sb:
"V případě, že se územní samosprávný celek podílí na realizaci programu nebo projektu spolufinancovaného z rozpočtu Evropské unie, musí jeho rozpočet na příslušný kalendářní rok obsahovat stanovený objem finančních prostředků účelově určených na spolufinancování programu nebo projektu Evropské unie."
Z hlediska rozpočtu byste tedy měli mít momentálně narozpočtován ve výdajích vlastní podíl ca 6 mil. Kč, nikoliv celou akci. Mohou to být zatím účelově vázané výdaje - budou moci být vynaloženy v okamžiku převedení prostředků z účtu TV.
Nemusíte rozpočtovat položky 8117 a 8118, pokud si je nestanovíte jako závazné ukazatele. Stačí tedy RO v podobě zvýšení výdajů a proti tomu pol. 8115.
V okamžiku vydání rozhodnutí si narozpočtujte jednotlivé etapy - výdaje v tomto případě lze krýt příjmem dotace s tím, že časový nesoulad vám bude krýt rozpočet vlastního podílu.
Je potřeba ale podávat včas žádosti o platbu, ale nevznikl rozpočtově nezajištěný výdaj, jinak ale 10 mil. Kč vidím předběžně jako bezpečné krytí dané akce. Úvěr řešte, jen kdyby vznikl problém z hlediska vyplácení dotace.
Pořád musí platit, že můžete letos do rozpočtu zapojit přes pol. 8115 částku maximálně ve výši zůstatku peněz na BÚ a TV k 31.12.2024, případně lze zapojit prostředky letošního rozpočtu v podobě zvýšení příjmů či snížení jiných výdajů.
Dobrý den, naše PO má na fondu investic částku cca 2,5 mil. Kč z odpisů hmotného majetku (roční odpis činí cca 200 tis. Kč). Jelikož PO neplánuje žádnou investici, může zřizovatel nařídit PO odvod z tohoto fondu a v jaké výši může toto nařízení být? Děkuji za odpověď.}
Zřizovatel má plné právo odvod z fondu investic nařídit a to až do celkové výše zůstatku fondu investic (pokud tam není nějaká částka blokovaná na nějaký účel - třeba nějaká dotace, investiční dar - což podle Vašeho popisu tak není).
Dobrý den, jak správně zaúčtovat na základě Dohody o jednorázové náhradě za újmu na lesním pozemku. ČEPS povede elektrické vedení přes část našeho lesa a několik stromů musí vymýtit. Obec má jako náhradu dostat 1.000,- Kč. Děkuji.}
Pokud je to tak, jak popisujete, volila bych účet 649 a pol. 2324 jako obecná náhrada škody. Ještě si ohlídejte, zda v souvislosti s vedením nebude zřízeno na vašich pozemcích věcné břemeno - služebnost, kde byste byli povinní z VB. Paragraf třeba 1039.
V rámci investičních akcí bylo rozhodnuto, že v naší budově základní školy (budova svěřena na základě zřizovací listiny na PO-ZŠ) se bude provádět technické zhodnocení výtahu. Zřizovatel (město) nechalo vypracovat projektovou dokumentaci za cca 200 tis.Kč (vedeme na účtu 042). V průběhu roku se ale rozhodlo, že TZ výtahu si zafinancuje (skrz inv.transfer od zřizovatele) a zařadí do majetku a bude odepisovat sama ZŠ. To se v 11/2024 stalo. Příspěvková organizace již zařadila a odepisuje, ale na účtu 042 u nás jako zřizovatele zůstala projektová dokumentace.
Nyní řešíme problém, co s projektovou dokumentací na TZ výtahu udělat, když už má příspěvková organizace zařazeno. Kdybychom alespoň financovali a předali již zmiňované TZ, ale to nebylo. Pouze jsme financovali projektovou dokumentaci. Můžeme nyní částku na 042 dodatečně předat škole na základě předávacího protokolu ? A může škola nyní navýšit hodnotu již zařazeného majetku o částku projektové dokumentace, například jako technické zhodnocení již zaevidovaného TZ provedené školou? Mohlo by to být jako změna ocenění majetku : případ opravy účetní chyby, kdy na účtu 042 zbyla PD, která měla vstupovat do hodnoty TZ výtahu ? Nebo se má částka z 042 přeúčtovat do nákladů města jako zmařená investice? Děkujeme moc.}
Pokud se podle této projektové dokumentace rekonstrukce skutečně dělala, nedává smysl, aby se o projektové dokumentaci účtovalo jako o zmařené investici. Správným účetním zobrazením je, aby hodnota dokumentace vstoupila do hodnoty TZ stavby.
Za těchto okolností se domníváme, že by bylo správné nyní projektovou dokumentaci okamžitě škole "předat" (udělat k tomu protokol) - tedy u Vás vyřazení proti 401 a u školy zaúčtování 042/401. Pokud bychom to chtěli opravovat u školy úplně správně, tak by měli dle mého názoru dopočítat i navýšení odpisů a tyto odpisy doúčtovat (protože výtah byl asi prokazatelně realizován podle této dokumentace). Nicméně pokud se bavíme o tom, že práce byly třeba dokončeny v listopadu 2024 a nyní je březen 2025, tak ten vliv je naprosto minimální a za mne bych neviděl ani problém v tom, pokud by navýšili cenu nyní k březnu a vyšší odpis by se začal počítat až od dubna 2025 (ten vliv jestli toto zahrnu do odpisů od prosince 2024 nebo od dubna 2025 je zanedbatelný).
Dobrý den, prosím o Váš názor ohledně překročení §6399 u položky 5365 . Rozpočet na položku 5365 byl 4mil. a daň z příjmu je 4700tis. Jedná se porušení rozpočtové kázně ? Předem děkuji za odpověď}
Uričtě se nejedná o porušení RS - není to problém, vhodné časem upravit přes RO - v dokumentech ke stažení najdete vyjádření MF, že se o porušení nejedná, je to starší - dotazy SMO na MF, když nenajdete, ozvěte se na iva@obecuctuje.cz, zkusím pomoci.
Zaměstnance, který má nárok na pracovní oděvy a obuv si po dohodě se zaměstnavatelem objednal na dobírku pracovní obuv a současně je tam obuv pro jeho osobní potřebu - faktura tedy zní na jméno a adresu zaměstnance. Pokud v pokladně proplatíme odpovídají částku, na kterou má nárok dle směrnice o poskytování ochranných pomůcek, tak by to snad neměl být problém. Děkuji}
Neměl by to být vůbec problém, DPH se zde neřeší, benefit také ne. Dotaz vracíme.
Obec prodala část pozemku ,obdržela částku jednak za pozemek a jednak za sepsání smlouvy ,vklad na katastr a odhad. Chtěla bych se zeptat, jak postupovat při účtování částky ,která je právě za tyto administrativní úkony.}
Záleží jak to máte sjednáno ve smlouvě, zda tyto náklady jsou součástí prodejní ceny nebo se jedná o náhradu za tyto administrativní úkony. Pokud by se jednalo o náhradu použijte pol. 2324 a účet 649. Jestli jsou součástí prodejní ceny, tak pol. 3111 a účet 647.
Dobrý den,mám udělat rozpočtové opatření na prodej zametacího stroje.Bude zasedání DSO a chtějí si odsouhlasit príjem peněz za ten stroj.Zajímá mě,na jakou příjmovou položku to mám dát,dále jak účtovat poté prodej toho zametáku?
Děkuji za odpovědˇ.
Cena stroje bude asi 270tisíc.}
Předpokládám, že zametací stroj je majetkem DSO. Jedná se o klasický případ prodeje. Příjem z prodeje ostatního hmotného majetku se účtuje na pol. 3113.
Předpis prodeje stroje by byl zápisem 311 MD / 646 D, příjem peněz 231 MD + RS / 311 D a vyřazení majetku v ZC 553 MD / 082 D a 082 MD / 022 D v pořizovací ceně.
Účetní postupy k přecenění majetku určeného k prodeji řeší ČÚS 709. Nevím, jak velkou máte významnost pro přecenění majetku určenému k prodeji. Hladina významnosti pro nutnost účtovat o přecenění na reálnou hodnotu by měla být stanovena vnitřním předpisem.
U příjmů však rozpočtové opatření není povinné, ale je samozřejmě možné.
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda daňový subjekt se může rozhodnout vyloučit jakékoliv náklady jako daňově neúčinné na ř.40 daňového přiznání. Setkala jsem se s názorem finanční správy, že u těchto vyloučených nákladů
nemám nárok na odpočet DPH, jelikož jsou náklady, které se neuznávají za náklady vynaložené na dosažení a zajištění příjmů.
Já jsem v tomto názoru nenašla v zákonech oporu, vždyť zdaňuji daní z příjmu právnických osob jen ziskové činnosti. Ztrátovou činnost jako je např. provozování vodovodu nezdaňuji daní z příjmů PO, ale mám nárok (třeba i poměrem) na odpočet DPH u přijatých plnění.}
Tady striktně nesouhlasím - tento názor nemá jakýkoliv legislativní základ (a v některých případech je i věcně nesmyslný - například přesně v tom případě, který uvádíte).
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková